تا آنجا که نقد و نظرات بسیاری را برانگیخته و برخی آن را تهدید برای آثار بیبدیل تاریخی این شهر از جمله چهار باغ دانستهاند تا آنجا که معتقدند اجرای این طرح خسارات جبرانناپذیری را به بار می آورد.
این در حالی است که مجری پروژه مترو اصفهان معتقد است عبور مترو از خیابان چهارباغ هیچ گونه خطری برای مدرسه چهارباغ ندارد "اگرچه معتقدم نظرات شخصی نباید مدرک باشد و هیچ پافشاری روی حرفمان نداریم و هر تصمیمی که شورای عالی ترافیک بگیرد ما تابع آن هستیم منتهی باید زودتر تصمیمگیری و اعلام شود."
به گفته وی مشکل اصلی مترو اصفهان عبور از آن از خیابان چهارباغ است که در حال حاضر دچار کنش و واکنش شده، در حالی که مصوبه شورای ترافیک استان و مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، حاکی از عبور مسیر مترو از چهارباغ است و 4 ماه است ما منتظر نظر نهایی شورای عالی ترافیک برای ادامه مسیر در این محور هستیم که توقف ساخت تونل میانی مترو، روزانه 500میلیون تومان به جیب مردم اصفهان ضرر وارد میکند.
مهندس عبدالحسین سیفالهی، در گفتوگو با ایلنا مشکلات عمده دیگر سر راه مترو اصفهان را در بودجه و تامین واگن اعلام کرد و گفت: مشکل دیگری که ما نه تنها در اصفهان، بلکه در تهران و شهرهای دیگر با آن روبهرو هستیم، نداشتن متخصص متروساز است و پیمانکار متخصص نیز در این زمینه نداریم که باید دانشگاهها در رابطه با تربیت متخصص مترو اقدامی اساسی به عمل آورند.
سیفالهی افزود: نباید پروژهای که 600 میلیارد تومان هزینه میبرد و 15 سال مطالعات آن توسط کارشناسان خارجی برای تعیین مسیر زمان برده است، در دستانداز نظرات افراد قرار گیرد. تمام دنیا با بهرهبری از تکنولوژی روز و نظرات کارشناسان ذیربط در رفع مشکلات خود حرکت میکند و هر روز تکنولوژی به مدد طرحها و پروژهها میآید و آنها را تکمیل میکند.
سیفالهی، در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری اصفهان، گفت: به غیر از مسیر دروازه دولت تا سیوسه پل که دچار مشکل است، عملیات احداث قطار شهری در تمام مسیرها به جد دنبال میشود و در صورتی که واگنهای مورد نیاز توسط وزارت کشور خریداری شود، فاز اول قطار شهری اصفهان اواخر سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی مشکل کمبود بودجه، واگنهای قطار شهری و مسیر مرکز شهر اصفهان را مهمترین چالش سازمان قطار شهری اصفهان بیان و اضافه کرد: علیرغم گذشت 5 ماه از سال جاری هنوز اعتبارات امسال توسط دولت تخصیص نیافته، ولی خوشبختانه با مذاکراتی که در روزهای اخیر داشتیم، 230 میلیارد ریال از بودجه کشوری به این امر اختصاص یافت که امیدواریم هر چه زودتر این بودجه پرداخت شود.
به گفته مدیر عامل و مجری پروژه قطار شهری اصفهان، برای افتتاح فاز اول پروژه قطار شهری اصفهان به 350میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که 175 میلیارد تومان سهم دولت و 175 میلیارد تومان توسط شهرداری اصفهان است و تاکنون 110میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و 70 میلیارد تومان توسط شهرداری اصفهان برای قطار شهری این شهر هزینه شده است.
وی در خصوص رعایت استانداردهای فنی در این پروژه، گفت: تمام کارهای فنی پروژه قطار شهری از طریق کارشناسان خبره داخلی و خارجی و با رعایت استانداردهای جهانی قطار شهری انجام میشود و از زمانی که این پروژه به اجرا درآمده به عضویت اتحادیه جهانی قطار شهری درآمدهایم و استانداردهای موجود جهانی نیز رعایت میشود.