شما در هر موقعیتی که باشید حرفها، ایدهها و محصولاتی دارید که میخواهید به اثرگذارترین شیوه آنها را طرح کنید.
ایده عالی مستدام کتاب سرشار از مثالهای گوناگون از مشاغل و افراد گوناگون میباشد و همین ویژگی باعث شده است که طیف گستردهی از مخاطبان را شامل شود و محدود به گروه، تخصص و سازمان خاصی نباشد.
چگونه از زمین خوردن ایدههایمان جلوگیری کنیم؟این کتاب ترجمه یکی از پرفروشترین کتابهای دنیای کسب وکار به نام Made TO Stick نوشته براردان هث است. آنها شش اصل برای ماندگار کردن ایدهها بیان و برای انجام هر اصل روشهای متعددی ارائه کردهاند. بیان روشها همراه با داستانهای جذابی است که کتاب را فراموش نشدنی میکند.
- اصل اول - مغز ساده:
هیجان ایده باعث میشود که پرحرف باشیم، به حاشیه برویم و تمرکز نداشته باشیم. این پرحرفی، عدم تمرکز و مشخص نبودن مغز ایده از مهمترین دلایل ضعف ایدهها است. باید شاخ و برگها را بزنید و اجازه دهید مغز ایده خودش را نشان دهد. اصل لازم موفقیت ایده (ولی نه کافی)، ساده بودن مغز ایده است. البته منظور از مغز ساده، یک جمله کوتاه نیست. بلکه جملهای کوتاه و حکیمانه است که توجه را جلب کند؛ مانند: موبایلی بسازیم که فقط یک دکمه داشته باشد؛ ایده استیو جابز برای آیفون و یا رادیویی که در جیب جا شود؛ ایدۀ انقلابی ماسارو ایبوکا مؤسس سونی در ۶۰ سال.
اگر سه چیز بگویید مانند این است که هیچچیز نگفتهاید زیرا سه چیز در ذهن افراد باقی نمیماند. محور کلیدی ایده خود را بیابید و فقط راجع به آن صحبت کنید.
- اصل دوم - غیرمنتظره:
مغز انسان توانایی عجیبی دارد. ما میتوانیم از کنار برج میدان آزادی عبور کنیم و آن را نبینیم. مغز بهراحتی میتواند کاری کند که چیزهای جلوی چشم مان را نبینیم. انسانها روزانه حداقل ۴۰۰ تبلیغ میبینند و میتوانند هیچیک را به یاد نیاورند. علت این است که ما به مغزمان فرمان میدهیم که مکررات را حذف کن. حال با توجه به این توانمندی مغز، ما چگونه باید توجه مخاطب را به ایده خود جلب کنیم و چگونه اشتیاق آنها را در زمانی که میخواهیم ایده خود را به آنها بفهمانیم حفظ کنیم؟
انسانها به چیزهایی که تکراری است توجه نمیکنند. آنها به دنبال غیرمنتظرهها هستند. غیرمنتظرهها نظر افراد را جلب میکند، لکن توجه آنها را حفظ نمیکند. برای حفظ آن باید در دانش آنها شکاف ایجاد کنیم و با ایده خود آن را پرکنیم. برای اینکه بفهمید این یعنی چه، کتاب را بخوانید.
- اصل سوم - ملموس:
ما باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و از ظرفیتهای خود در جهت دست یافتن به اهداف راهبردی نهایت استفاده را ببریم. وقتیکه شما ایده خود را در چارچوب اطلاعات ملموس و فعالیتهای انسانی توضیح دهید، نظر افراد به ایده شما جذب میشود. اجازه بدهید با مثالی برای شما موضوع را روشن کنم.
دانش آموزان همیشه میپرسند که جبر و ریاضی به چه دردی میخورد و کِی از آن استفاده خواهیم کرد. یک معلم پاسخ جالبی به دانش آموزان خود داده است. او گفته است: هیچوقت. شما هرگز از آن استفاده نخواهید کرد. (غیرمنتظره) سپس به آنها یادآوری میکند که: افراد وزنههای سنگین بدنسازی را به این دلیل بلند نمیکنند تا اگر روزی شخصی در خیابان به آنها حمله کرد، آماده باشند. آنها به این دلیل این کار را میکنند تا سالم باشند، یا بستهای را که خریدهاند خودشان حمل کنند، یا نوهشان را بدون اینکه روز بعد بدندرد بگیرند بغل کنند. شما هم تمرینات ریاضی را انجام میدهید تا بتوانید توانایی تفکر منطقی خود را بهبود بخشید تا بتوانید وکیل، پزشک، معمار یا پدر بهتری باشید. ریاضی تمرین وزنهبرداری ذهنی است. (ملموس) ریاضی خودش بهتنهایی پایان راه نیست، بلکه راهی بهسوی پایان است.
ملموس صحبت کردن تنها راهی است که میتوان مطمئن شد که ایده ما برای همه مخاطبان معنی واحدی دارد.
- اصل چهارم - معتبر بودن:
چه چیزی سبب میشود که افراد ایدهها را باور کنند؟ آزمایش علمی در مورد ایده داشته باشیم، یا آمارهای عجیب و غریب ارائه دهیم یا متخصصین آن را تأیید کنند؟
همه اینها درست است اما ایدههای زیادی بودهاند که متخصصین، آزمایشها و آمارها آن را تأیید کردهاند اما ماندگار نشدهاند. علت آن است که چگونگی باور کردن مردم است که ایدهای را معتبر میکند یا آن را بیاعتبار میکند. اگر تأیید متخصصین و آمارها در جهت باور مردم نباشد، ایده معتبر و ماندگار نمیشود. اگر ایده مطابق باورهای مردم باشد، آن را معتبر میدانند و میپذیرند.
- اصل پنجم - احساسی بودن:
هنگامی افراد به ایدهای توجه میکنند که حس خاصی در آنها ایجاد کند. اگر این حس ایجاد نگردد، آنها به آن ایده توجه نمیکنند؛ هرچقدر هم که از نظر عقلانی ایده مورد پذیرش باشد. بنابراین یافتن احساس درست و برانگیختن صحیح آن عامل کلیدی در ماندگاری ایده است. چگونگی برانگیختن احساس را در کتاب بخوانید.
- اصل ششم - داستانی بودن:
چه کنیم تا دیگران بر اساس ایده ما عمل کنند؟ ما باید داستان بگوییم. پژوهشها نشان میدهند که تمرین ذهنی برای هر موقعیت کمک میکند تا ما در مواجهه با آن موقعیت در محیط واقعی عملکرد بهتری داشته باشیم. در واقع شنیدن داستانها مانند شبیهساز پرواز عمل میکند که ما را برای پاسخ سریعتر و مؤثرتر آماده میسازد. داستانهای درست و مناسب موجب عمل کردن افراد میشود. داستان امکان تمرین ذهنی به ما میدهد تا در موقعیت واقعی از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم.
كتاب ایده عالی مستدام با ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی در بهار 93 با تعداد 372صفحه توسط انتشارات آرايا قلم منتشر شده است. قیمت پشت جلد اين كتاب 19700 تومان است.
علاقهمندان جهت تهیه کتاب میتوانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com مراجعه و یا با شماره تلفنهاي 88342910 - 88342900-021 تماس بگیرند.
نظر شما