مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان تایید کردند فرودگر فیله توانسته روی سطح دنباله‌دار ۶۷P مولکول‌های ارگانیک ردیابی کند.

براساس گزارش BBC، مولكول‌هاي كربن‌دار پايه و بنيان حيات روي زمين هستند و مي‌توانند ردپايي از تركيبات شيميايي را كه حيات را به زمين انتقال داده‌اند،‌ در اختيار دانشمندان قرار دهند.

تركيبات كشف شده توسط ابزاري نمونه‌برداري شده كه توسط دانشمندان آلماني به منظور بو كشيدن اتمسفر رقيق دنباله‌دار ساخته شده‌ است. ديگر بررسي‌ها نشان مي‌دهند احتمال زيادي وجود دارد كه بدنه دنباله‌دار تكه‌اي از آب منجمد باشد كه لايه‌اي از غبار آن را پوشانده‌ است.

فرودگر فيله آژانس فضايي اروپا روز 12 نوامبر پس از سفري 10 ساله توانست روي سطح دنباله‌دار 67P فرود بيايد. كشف مولكول‌هاي ارگانيك روي سطح اين دنباله‌دار توسط فرد گوسمن محقق ارشد جستجوگر Cosac، ابزاري كه توانسته تركيبات ارگانيك را رديابي كند، تاييد شده‌است اما به گفته وي محققان همچنان درحال تحليل و تجزيه نتايج هستند.

هنوز مشخص نيست نوع و يا ميزان پيچيدگي تركيب ارگانيك كشف شده چيست. اما نتايج اين كشف مي‌تواند در درك بهتر نقش احتمالي دنباله‌دارها در ساخت زيربناي حيات در سياره جوان زمين به دانشمندان كمك كند.

نتايج اوليه به‌دست آمده از ابزار Mupus كه در بدو فرود فيله روي دنباله‌دار چكشي را روي سطح آن كوبيد نشان مي‌دهند سطح 67P را لايه‌اي 10 تا 20 سانتيمتري از غبار پوشانده و زير آن نيز لايه‌هايي سخت از آب منجمد قرار گرفته‌است. اطلاعات نشان مي‌دهند سختي و تراكم اين يخ به اندازه سختي ماسه‌سنگ است كه متناسب با موقعيتي كه دنباله‌دار در منظومه خورشيدي دارد، بدنه آن سخت‌تر از حد انتظار است.

كاوشگر فيله پس از دوبار جهش از سطح دنباله‌دار در نهايت توانست خود را در منطقه‌اي تثبيت كند كه اكنون به دامي تاريك برايش تبديل شده، زيرا ديواره‌هاي بلندي كه فيله را احاطه كرده‌اند مانع از رسيدن نور خورشيد به صفحات خورشيدي فرودگر شده و فيله اكنون به دليل كمبود انرژي در وضعيت غيرفعال به‌سر مي‌برد و دانشمندان در تلاشند پيش از اينكه تمامي انرژي فيله به اتمام برسد، بيشترين آزمايش‌هاي ممكن را روي دنباله‌دار انجام دهند.

يكي از اين آزمايش‌ها حفاري در خاك دنباله‌دار و نمونه‌برداري از آن توسط ابزار Cosac بود كه متاسفانه اطلاعات جديد نشان مي‌دهند تاكنون هيچ نمونه خاكي به اين ابزار منتقل نشده‌است.

دانشمندان اميدوارند در ماه‌هاي آينده دنباله‌دار به خورشيد نزديك‌تر شده و صفحات خورشيدي فيله بتوانند نور خورشيد را جذب كنند تا به اين شكل باتري‌هاي فرودگر دوباره شارژ شده و امكان انجام آزمايش‌هاي علمي دوباره فراهم شود.

کد خبر 278444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha