چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

منابع آگاه در بغداد اعلام کردند حزب سیاسی جدید ابراهیم جعفری موسوم به گروه اصلاح ملی به زودی اعلام موجودیت می‌کند.

به گزارش الحیات، به ظاهر ابراهیم جعفری، نخست‌وزیر سابق عراق که پیش از این اخباری مربوط به تلاش وی جهت کودتا علیه دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق منتشر شده بود، قصد دارد به زودی تشکل سیاسی جدیدی را موسوم به گروه اصلاح ملی معرفی کند.

اعلام موجودیت حزب جدید جعفری همزمان با اعلام آمادگی وی برای بازگشت به قدرت از طریق نامزدی برای پست نخست‌وزیری عراق طی سه ماه آینده یا نامزدی برای پست ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

جعفری که طی هشت سال گذشته مرد شماره‌ یک حزب الدعوه محسوب می‌شد هرگز نتایج انتخابات اخیر حزب الدعوه را که در ماه مه برگزار شد و براساس آن مالکی به عنوان رییس جدید این حزب برگزیده شد به رسمیت نشناخت.

افزایش اختلافات بین جناح مالکی و جعفری به تشکیل ائتلاف چهار جانبه حزب الدعوه، مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب دموکرات کردستان و حزب اتحاد میهنی کردستان عراق باز می‌گردد که جعفری با تشکیل آن مخالف بود.

حزب جدید جعفری به شکل انفرادی در انتخابات آینده شورای استانداری‌های عراق و خارج از فهرست حزب الدعوه، ائتلاف یکپارچه شیعه یا ائتلاف چهار جانبه‌ موسوم به جبهه‌ میانه‌روها شرکت خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند با توجه به حضور احزاب و شخصیت‌های برجسته‌ شیعه، سنی، مسیحی و سکولار در این حزب، وی شانس زیادی را برای کسب بیشترین آراء در این انتخابات دارد.

گقته می‌شود حزب جدید جعفری مورد قبول کشورهای همجوار قرار گرفته اما آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه هنوز در خصوص این حزب اظهارنظری نکرده‌اند.

در حالی که منابع مطلع از حمایت همسایگان عراق از این حزب جدید خبر می‌دهند اما هیچ یک از کشورهای مجاور عراق به این خبر واکنش نشان نداده است.

کد خبر 28568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز