همشهری‌آنلاین: سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه ۶ اسفند با اعلام این‌که دولت ها در محافظت از میلیون ها غیر نظامی در برابر خشونت کشورها و گروه های مسلح کوتاهی می‌کنند ، واکنش جهانی به منازعات گسترده از نیجریه گرفته تا سوریه را «‌ شرم آور و بی‌فایده‌» توصیف کرد.

سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد:یک سال خشونت فاجعه‌بار باعث شده است یکی از بدترین بحران‌های آوارگی در تاریخ به‌وجود آید به طوری که تعداد افراد آواره در سراسر جهان برای نخستین بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم به بیش از 50 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن ، در این گزارش آمده است: حدود چهار میلیون آواره از جنگ داخلی چهار ساله در سوریه فرار کرده‌اند و حدود 95 درصد آنها در لبنان ، ترکیه ، اردن ، عراق و مصر حضور دارند.

سلیل شتی ،دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که مردم از خشونت ، حملات بی‌رحمانه و سرکوب رنج می‌برند ، جامعه بین‌المللی اقدام لازم را انجام نداده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خوداظهار داشت: نفوذ روزافزون گروه‌های مسلح غیردولتی ازجمله بوکوحرام و گروه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) یک نگرانی بزرگ است.

ستیزه‌جویان بوکوحرام در یک شورش پنج ساله هزاران نفر را در شمال شرق نیجریه کشته‌اند و داعش نیز بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را به تصرف خود در آورده و در این مناطق تحت کنترل خود یک خلافت اعلام کرده است.

این گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرد :گروه‌های مسلح در سال 2014 در بیش از 35 کشور ازجمله جمهوری آفریقای مرکزی و هند مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند و با نفوذ چنین گروه‌هایی در مرزهای ملی ، قربانیان نقض حقوق بشر و آزار و اذیت‌ها بیشتر خواهند شد.

عفو بین الملل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس ) خواست در رسیدگی به مواردی که به مسئله نسل‌کشی و جنایات گسترده مربوط می‌شود از امتیاز وتو خود صرف‌نظر کنند.

روسیه و چین از سال 2011 چهار مرتبه با استفاده از امتیاز وتو مانع از اقدام بین‌المللی در سوریه شده‌اند ، کشوری که درگیری داخلی در آن تاکنون بیش از 210 هزار کشته داشته است.

‌عفو بین الملل اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد در رسیدگی به مناقشات در سوریه ، عراق ، غزه ، اسرائیل و اوکراین حتی زمانی که غیر نظامیان در معرض « جنایات وحشتناک » قرار گرفته‌اند کوتاهی کرده است.


این سازمان همچنین از همه دولت‌ها خواست پیمان تجارت تسلیحات در جهان را که از ماه دسامبر به اجرا گذاشته شد و هدف از آن کنترل این صنعت 85 میلیارد دلاری و جلوگیری از قرار گرفتن تسلیحات در اختیار ناقضان حقوق بشر و جنایتکاران است تصویب کنند و به آن پایبند باشند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد در سال 2014 مقادیر زیادی تسلیحات به عراق ، اسرائیل ، روسیه ، کره جنوبی و سوریه ارسال شده  و این تسلیحات اغلب علیه غیرنظامیان به کار گرفته شده است.

این سازمان همچنین به روش‌های سخت‌گیرانه و سرکوب‌گرانه برخی دولت‌ها ازجمله کنیا و پاکستان در برخورد با تهدیدهای امنیتی اشاره کرده است.

کنیا سال گذشته اقداماتی ضد تروریستی را تصویب کرد که گروه‌های مخالف و فعالان می‌گویند این اقدامات باعث به خطر افتادن آزادی بیان و دیگر آزادی‌ها شده است. پاکستان نیز در همین حال ممنوعیت سال 2008 را در خصوص استفاده از مجازات اعدام لغو کرده است.

سلیل شتی تصریح کرد: سران دولت‌ها با از ضرورت تلاش برای حفظ امنیت جهانی به‌عنوان توجیهی برای نقض حقوق بشر استفاده می کنند. 

کد خبر 288213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha