سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید سهام عدالت هبه نبوده و مشمولان باید مبلغ باقیمانده از اقساط سهام عدالت را خودشان پرداخت کنند

لايحه سهام عدالت يك سال است در هيأت دولت خاك مي‌خورد. قرار بود سهام عدالت درنهايت در سال93 آزاد شود اما نه فقط اين اتفاق نيفتاده بلكه روايت‌هاي جديدي در مورد سهام عدالت مطرح مي‌شود با اين تفسير كه سهام عدالت هبه نبوده و مشمولان بايد مبلغ باقيمانده از اقساط سهام عدالت را كه از محل سود سهام تاكنون تسويه نشده، خودشان پرداخت كنند.

به گزارش همشهري، حسن روحاني آذر93 وقتي در حال تقديم لايحه بودجه سال93 به مجلس بود به مردم وعده داد ظرف 2‌ماه سهام عدالت را آزاد كند اما اكنون بعد از گذشت يك سال و 3ماه، نه فقط سازوكار آزاد‌سازي‌ سهام عدالت مشخص نيست بلكه روايت‌هاي جديدي از آزاد‌سازي‌ سهام عدالت از سوي سازمان خصوصي‌سازي‌، كه نماينده دولت در واگذاري سهام عدالت است، مطرح شده است.

براساس اين روايت‌ها اگر در پايان مهلت 10ساله آزاد‌سازي‌ سهام عدالت (پايان سال94) هر يك از مشمولان سهام عدالت قصد داشته باشد مالك سهام عدالتش شود بايد بقيه مبلغ را كه تاكنون تسويه نشده است پرداخت كند. براساس قانون‌ از سال 84 تاكنون به 42ميليون نفر مبلغ يك ميليون تومان سهام عدالت پرداخت شده است. قرار بود طي 10سال اين مبلغ (يك ميليون تومان) كه متعلق به دولت بود از سود سالانه‌اي كه به اين سهام تعلق مي‌گيرد تسويه و به‌حساب خزانه واريز شود. با وجود آنكه امسال مهلت 10ساله آزاد‌سازي‌ سهام عدالت سر مي‌رسد، تاكنون نزديك به 35درصد از يك ميليون تومان تسويه و به‌حساب خزانه دولت واريز شده است.

به اين ترتيب در شرايط كنوني رقمي معادل 27هزار ميليارد تومان بايد به‌حساب خزانه دولت واريز شود تا زمينه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت فراهم شود. پيش از اين در طرحي كه از سوي بازار سرمايه به دولت ارائه شده بود قرار بود با توجه به افزايش قيمت سهام عدالت با فروش بخشي از سهام موجود در سبد سهام عدالت به سهامداران حقوقي بزرگ، اين سهام در قالب يك صندوق سرمايه‌گذاري مشترك آزاد شود و مردم به‌طور قانوني مالك سهامشان شوند اما با توجه به آنكه يك سال است كه درباره اين طرح‌ها بحث مي‌شود و حتي دولت مي‌گويد لايحه‌اي در اين‌باره تنظيم كرده، هنوز پرونده سهام عدالت بلاتكليف است. اين لايحه نزديك به يك سال است كه در هيأت دولت خاك مي‌خورد. اكنون تفسير‌هاي جديدي از سهام عدالت مي‌شود كه با آنچه تاكنون گفته شده است تفاوت دارد.

  • سهام عدالت هبه نيست

از جعفر سبحاني، مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ پرسيديم ماجراي آزاد‌سازي‌ سهام عدالت به كجا رسيد كه گفت: لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت به هيأت دولت رفته و اكنون در كميسيون اقتصادي دولت در دست بررسي است.از او پرسيديم اين لايحه سال‌گذشته به كميسيون رفته بود آيا مدت زمان بررسي لايحه طولاني نشده است و سبحاني گفت: در اين مورد هيأت دولت بايد توضيح دهد، اما در عين حال در هيچ كجاي قانون گفته نشده است كه سهام عدالت بايد قبل از دوره 10ساله‌اش آزاد شود.

به او گفتيم رئيس‌جمهور آذر93 به مردم وعده داد سهام عدالت را ظرف 2‌ماه آزاد مي‌كند آيا اين زمان طولاني نيست، سبحاني توضيح داد: در اين‌باره بايد با دفتر رئيس‌جمهور تماس بگيريد.سبحاني درباره اينكه مشمولان سهام عدالت چگونه بايد سهام عدالتشان را دريافت كنند گفت: سهام عدالت هبه نيست، يعني اينكه مشمولان سهام عدالت بايد كل مبلغي را كه بابت سهام به آنها تعلق گرفته است، پرداخت كنند. براساس قانون اين مبلغ يك ميليون تومان بايد از حساب سود سالانه شركت‌ها به دولت پرداخت مي‌شد. تاكنون نزديك به 35درصد از اين مبلغ تسويه شده است بنابراين هر يك از مشمولان سهام عدالت براي اينكه مالك سهامشان شوند بايد خودشان بقيه مبلغ را پرداخت كنند تا سهام عدالت به آنها اختصاص يابد. 

کد خبر 292221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha