برخي از رايجترين انواع تخفيفها، با جملاتي از اين دست آغاز ميشوند: «2 تا بخر، 3 تا ببر»، « در طرح تابستانه، هزار پيامك درونشبكه رايگان هديه بگيريد»، «20درصد مايع ظرفشويي اضافه در بستهبندي جديد محصولات شركت ما»، «با خريد يك بسته چاي يك كيلوگرمي، يك بسته چاي كيسهاي نيز دريافت ميكنيد!» امروز قصد داريم شما را با شيوهاي از ارائه تخفيف آشنا كنيم كه چندسالي است در كشور ما رواج پيدا كرده و بهدليل ارائه تخفيفهايي شگفتانگيز، حتي تا 90درصد قيمت كالا، مشتريان پروپاقرص خودش را هم پيدا كرده است. «تخفيف گروهي» شيوهاي تقريباً جديد براي جذب مشتري در بازار كشور بهحساب ميآيد كه اين روزها بازار آن حسابي داغ شده و وبسايتهاي فراواني نيز بر مبناي آن به خدماترساني مشغول هستند. در اين شيوه فروشنده و مشتري، هر دو به خواسته خود كه فروش بيشتر و خريد ارزانتر است ميرسند.
- سايت تخفيف گروهي چطور كار ميكند
ارائه تخفيف توسط توليدكنندگان كالاها و ارائهدهندگان خدمات، بهعنوان يك رويكرد تبليغاتي در تمام دنيا مرسوم است. از سوي ديگر، چانهزني براي پرداخت مبلغي كمتر در ازاي دريافت كالاي بيشتر يا خدمات بهتر، بهقدري بين مشتريان رايج و معمول شده كه ميتوان گفت منفعتطلبي در خريدكردن، به يكي از ويژگيهاي عادي ما انسانها تبديل شده است.
گاهي اوقات تخفيفها بهخاطر جابهجايي فصلها اتفاق ميافتند. مثلاً هميشه در اواخر زمستان، ميتوان پوشاك زمستاني را با تخفيف خوب براي سال بعد خريداري كرد. همچنين در برخي موارد، صاحبان كسبوكار بهعلت تغيير شغل، باقيمانده اجناس خود را با تخفيف ارائه ميكنند. بعضي مواقع نيز تخفيفها بهدليل اتمام يك رويداد خاص و تشويق مشتريان به خريد در لحظات آخر درنظر گرفته ميشوند؛ مثلا روز پاياني برگزاري نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران در تاريخ 26ارديبهشتماه 1394، برخي غرفهها محصولات خود را با تخفيفهاي بيشتري نسبت به شرايط معمول ارائه ميكردند. حتي مشاهده شده است كه شركتهاي تازهوارد، براي تبليغات و كسب سهم بيشتري از بازار، در همان بدو ورود به بازار، تخفيفهايي را روي محصولات خود اعمال ميكنند. بنابراين ميبينيم كه ارائه تخفيف ممكن است دلايل مختلفي داشته باشد و در زمانهاي خاصي نيز ممكن است تخفيفها در يك صنعت خاص بيشتر شوند.
يكي از شيوههاي معمول ارائه تخفيف، خريد عمده يا خريد گروهي است. وقتي شما كالا يا خدمات مورد نظر خود را در تعداد و حجم زياد خريداري ميكنيد، در واقع به فروشنده نيز كمك كردهايد تا مقدار بيشتري از محصول خود را به فروش برساند. بنابراين معمولا در چنين مواردي فروشنده حاضر است از بخشي از سود خود صرفنظر كرده و آن را بهصورت تخفيف به خريدار هديه دهد.
فروش تعداد بيشتر محصول در هر بار مراجعه مشتري، هزينههاي انبارداري، بازاريابي، حملونقل و ساير هزينههاي فروشنده را كاهش ميدهد و به همين دليل است كه فروشندگان حاضر به ارائه تخفيفهاي بسيار مناسبي در اين شيوه فروش هستند. يعني شبيه همانكاري كه براي عمده فروشها انجام ميدهند. فضاي مجازي هم اين امكان را فراهم كرده كه تعداد زيادي مشتري در كنار هم نقش يك خريدار عمده را بازي كنند. در اين مدل، مالكان كسبوكارها، آگهي فروش محصولات خود را با درنظرگرفتن تخفيف مناسب به مديران وبسايتهاي تخفيف گروهي اعلام ميكنند و آگهي مربوطه براي مدت زمان مشخص در سايت خريد گروهي به نمايش در ميآيد.
علاقهمندان به خريد محصول مربوطه و استفاده از اين تخفيف، پس از عضويت در سايت تخفيف گروهي درخواست خريد خود را ثبت و مبلغ مورد نظر را براي خريد كالا يا خدمت بهحساب سايت تخفيف گروهي واريز ميكنند. اگر تعداد خريداران از حد نصاب مشخصشده توسط فروشنده بيشتر شود، خريد قطعي شده و همه افرادي كه تا پايان مدت زمان نمايش آگهي محصول را خريداري كنند، از تخفيف بهرهمند ميشوند. در اين مرحله، سايت خريد گروهي كارمزد خود را كسر و باقي مبلغ را بهحساب فروشنده واريز ميكند. سپس فروشنده اقلام يا خدمات آگهيشده را به مشتريان ارائه ميدهد و آگهي به پايان ميرسد.
- آگاهانه خريد كنيم...
وبسايتهاي ارائهدهنده خدمات تخفيف گروهي توانستهاند با شيوه فروش عمده در فضاي مجازي، بازار جديدي را ايجاد كنند كه رضايت هر دو طرف معامله يعني خريدار و فروشنده را تأمين ميكند. اما درصورتي كه ما بهعنوان مشتري، درباره ويژگيهاي مختلف اين نوع خريد آگاهي نداشته باشيم، اين نوع خريد كردن نيز مانند ساير پديدههاي دنياي مجازي ممكن است نقصها و معايبي داشته باشد. پس براي شناخت بيشتر اين پديده نو در فضاي مجازي بايد اين نكتهها را درنظر بگيريد:
- تخفيفها را هوشمندانه بررسي كنيد
تقــــــريباً در اغلب وبسايتهاي تخفيف گروهي، در بخشي كه چگونگي كار وبسايت توضيح داده شدهاست، 2 ويژگي اساسي را براي تبليغ اين شيوه خريد ذكر كردهاند: ارائه تخفيفهاي كمنظير به مشتري و كمك به مشتري براي انتخاب سريعتر و سادهتر. درباره ويژگي اول، با درنظر گرفتن اين نكته كه «هيچ فروشندهاي اجناس خود را با ضرر يا حتي بدون سود عرضه نميكند» درباره برخي پيشنهادها با تخفيفهاي عجيب و غريب، اين نكته به ذهن ميرسد كه «مگر حاشيه سود فروش كالاها و خدمات آگهي مورد نظر چقدر است كه فروشنده از 95درصد سود خود ميگذرد و بخشي از مبلغ دريافتي را نيز بهعنوان كارمزد به وبسايت مورد نظر تخفيف ارائه ميكند اما با اين حال باز هم سود ميكند.»
- حواستان به منافع ديگر هم باشد
بهنظر ميرسد براي رسيدن به چنين قيمتي، احتمالا معياري مانند كيفيت خدمات و كالاها زير پا گذاشته شده است يا اينكه اجناس مورد نظر از مبادي قانوني وارد كشور نشدهاند كه در هر دوي اين موارد، استفاده از اين پيشنهاد تخفيفدار، منطقي بهنظر نميرسد؛ چرا كه اگر بحث كيفيت كالا و خدمات در ميان باشد، ضرر اصلي متوجه خريدار است و اگر بحث واردات بدون پرداخت هزينههاي گمركي مطرح شود، منافع ملي ناديده گرفته شده است.
- بدانيد دقيقا چه چيزي ميخريد
اما اگر درباره ويژگي دوم اين نوع خريد كه از طرف مالكان وبسايتهاي تخفيف گروهي نيز بسيار تبليغ ميشود فكر كنيم، به اين نكته پي ميبريم كه اين وبسايتها با ارائه پيشنهادهاي وسوسهانگيز، در حال تغيير سبك زندگي ما به سوي مصرفگرايي هرچه بيشتر هستند. اگرچه مشتري در خريد يا نخريدن اختيار كامل دارد اما گاهي اوقات در فروش محصول به شيوه تخفيف گروهي، نياز كاذب در ذهن مشتري ايجاد ميشود و پيشنهادهاي تخفيف اغواكننده اين وبسايتها و نگراني بابت از دستدادن اين تخفيف عالي، مشتري را ترغيب به خريد محصولي ميكند كه اضافه بر نيازش هست يا حتي به آن نياز ندارد!
- صرفا جهت اطلاع!
بالاخره از اين پيشنهادها كه تخفيفهاي خوبي هم دارند استفاده بكنيم يا نه؟
ما پيشنهاد ميكنيم براي تصميمگيري در اين زمينه، چند نكته را درنظر بگيريد:
1- تا زماني كه واقعا به كالا يا خدمتي نياز نداريد، خريد نكنيد چراكه مصرفگرايي هم از لحاظ شرعي عمل ناپسندي است و هم از نظر عقلي اقتصاد خانواده شما را با ضرر مواجه ميكند.
2- از معتبربودن وبسايت خريد گروهي مطمئن شويد. براي اين كار ميتوانيد در سايت تخفيف گروهي بهدنبال نماد اعتماد الكترونيكي بگرديد. اين نماد نشان ميدهد كه مركز توسعه تجارت الكترونيكي كه مجموعهاي از وزارت صنعت معدن وتجارت است، هويت وبسايت را تأييد ميكند. همچنين بخش ارتباطات مردمي وبسايت پليس فتا به آدرس اينترنتي http://www.cyberpolice.ir ميتواند محل مناسبي براي استعلام سلامت كاري فروشگاه مربوطه باشد. پس از بررسي موارد فوق و اطمينان از هويت و سلامت كاري فروشگاه، راهنمايي گرفتن از يك متخصص فناوري اطلاعات از بين آشنايان و اقوام كه مورد اعتماد و اطمينان شما باشد نيز بيضرر نيست.
3- درباره كالا يا خدمتي كه ميخواهيد دريافت كنيد كاملاً تحقيق كنيد و از كيفيت، سلامت، بهداشتي بودن و قانوني بودن آن محصول و تاريخ انقضا و اعتبار آن در فروشگاه مربوطه مطمئن شويد.
4- پرسشهايي كه در بخش «آگاهانه و هوشمندانه خريد كنيم...» ذكر شد را با خودتان مطرح كنيد و ببينيد آيا دريافت كالا يا خدمات مورد نظر با ميزان تخفيفي كه براي آن درنظر گرفته شده منطقي و منطبق است يا نه. اگر جواب مثبت بود، ميتوانيد خريد را انجام دهيد.
5- بهتر است مبلغ را بهصورت پرداخت اينترنتي و از طريق درگاههاي بانكي معتبر بهحساب فروشگاه واريز كنيد و حتماً رسيد آن را تا زمان تحويل محصول، نزد خود نگه داريد.
6- درصورت عدمرضايت از خريد و مطابقت نداشتن ويژگيهاي كالا يا خدمت مربوطه با اطلاعات ادعا شده در وبسايت مورد نظر تخفيف، آن مورد را به صاحب فروشگاه اطلاع دهيد و درصورت عدمرسيدگي به درخواست شما، در نخستين فرصت ممكن، پليس فتا را در جريان موضوع قرار دهيد.
7- درصورتي كه در فرايند خريد از وبسايت تخفيف گروهي، به هر دليل به سوءاستفاده از حساب خود مشكوك شديد، فوراً پليس فتا، بانك خود و پليس را در جريان بگذاريد.
- اگر ميخواهيد خريد بهتري داشته باشيد...
عمده پيشنهادهاي تخفيف، مربوط به حوزههايي مانند تفريح و سرگرمي، فروش البسه و كفش، رستورانها و كافيشاپها، آموزشهاي مختلف، اقلام آرايشي و بهداشتي، خدمات درماني و پزشكي و نظاير آنهاست كه استفاده صحيح از پيشنهادهاي تخفيفدار در هر كدام از اين حوزهها، قوانين و نكات خاص خود را دارد و نميتوان نسخه واحدي براي تمام اين حوزهها درنظر گرفت.
قبل از استفاده از تخفيفهاي تفريح و سرگرمي مانند تئاترهاي كمدي و غيره، حتماً درباره حضور كودكان و شرايط تهيه بليت براي آنها پرسوجو كنيد. همچنين اگر قرار است خودروي شخصي خود را همراه ببريد، حتما درباره وجود فضاي پارك خودرو در كنار مجموعه تفريحي مربوطه يا قرارگرفتن مجموعه تفريحي در محدوده طرح ترافيك تحقيق كنيد. در ضمن توصيه ميشود در اينگونه برنامهها همراه با ساير اعضاي خانواده و اقوام خود شركت كنيد تا صميميت و الفت در بين اعضاي فاميل بيشتر شود و لذت بيشتري نيز ببريد.
قبل از استفاده از تخفيفهاي حوزه پزشكي و درماني مانند ليزر موهاي زايد، بدون رودربايستي و با صراحت كامل درباره شرايط پزشك، كادر درماني و امكانات و تجهيزات مربوطه سؤال كنيد. همچنين اگر بيماري خاصي داريد يا باردار هستيد، قبل از خريد بليت تخفيفدار، از پزشك خود درباره نحوه استفاده از اين خدمات سؤال بپرسيد و تأييديههاي لازم را بگيريد.
اگر قصد خريد پوشاك را به شيوه تخفيف گروهي داريد، درصورت امكان به محل فيزيكي فروشگاه مربوطه مراجعه كنيد و جنس و كيفيت و مدل لباسها را از نزديك ببينيد و سپس اقدام به خريد كنيد.
در حالت كلي، هيچگاه قبل از اطمينان كامل از صحت، اعتبار، كيفيت و سلامت محصولات ارائهشده در پيشنهاد تخفيفي، اقدام به خريد نكنيد.
نظر شما