چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

ندا داوودی: داشتن یک خانه مرتب، علاوه براینکه روحیه همسر و فرزندان شما را بهتر می‌کند، حس خوبی را در خود پنهان دارد که باعث می‌شود احساس کنید یک کدبانوی موفق هستید و همه‌‌چیز مرتب است و خانه در امن و امان به سر می‌برد.

خانه داری

براي رسيدن به چنين حس قشنگي لازم نيست تا غول چراغ جادو به كمك شما بيايد و يا آنقدر كار كنيد كه ديگر رمقي براي زندگي و آرامش و لذت‌بردن از آن براي‌تان باقي نماند. چند فوت كوزه‌گري را به شما پيشنهاد مي‌دهيم تا ببينيد كه بچه‌داري، شاغل بودن و هر كار ديگري نمي‌تواند باعث شود كه خانه‌تان بي‌نظم و به‌هم ريخته باشد.

  • اتاق خواب‌تان را هر روز صبح مرتب كنيد

براي داشتن يك محيط منظم، از وقتي صبح چشمان‌تان را باز مي‌كنيد، دست به‌كار شويد. لازم نيست كار خاصي انجام دهيد همين كه با خود قرار بگذاريد كه انجام هيچ كاري را به بعد موكول نكنيد، كافي‌ است. شنيده‌ايد كه مي‌گويند پيشگيري بهتر از درمان است. اين بحث در كارهاي خانه هم جواب مي‌دهد؛ يعني پيشگيري از به‌هم‌ريختگي، بهتر از ساعت‌ها جمع و جور كردن خانه، فايده دارد. اين كار را از همان اول صبح انجام دهيد تا تمرين خوبي باشد كه در طول روز نيز هر كاري را در زمان خودش به نتيجه برسانيد.

نخستين كاري كه هم خودتان بايد انجام دهيد و هم به فرزندان‌تان بياموزيد، جمع‌كردن محلي است كه در آن خوابيده‌ايد. اگر شب‌ها روي تخت مي‌خوابيد كارتان كمي ساده‌تر است. مرتب كردن بالش‌‌ها و پتو و در نهايت كشيدن يك روتختي تمام كاري است كه بايد انجام دهيد ولي اگر همين كاري كه شايد چيزي حدود 2دقيقه زمان مي‌برد را انجام ندهيد باعث مي‌شود تمام روز، اتاق خواب شما بي‌نظم و نامرتب باشد. جمله‌هايي مثل «اين كه كاري نيست، بعدا انجام مي‌دهم» را از همين اول صبحي فاكتور بگيريد و بگذاريد هر كاري سر وقت انجام شود. وقتي اتاق خواب‌تان مرتب باشد، هر بار كه براي كاري به آن وارد مي‌شويد حال خوبي خواهيد داشت.

حتي اگر شاغل هستيد و از خانه بيرون مي‌رويد، حتما اين كار را انجام دهيد تا موقع برگشت به خانه، با يك تخت مرتب و اتاق منظم روبه‌رو شويد كه خستگي‌تان را به در مي‌كند. از همين فردا تمرين اول را شروع كنيد؛ بعد از بيدار شدن از خواب، محل خواب‌تان را سر و سامان دهيد و همه‌‌چيز را مثل زماني كه قرار است كسي به خانه‌تان بيايد، سر جايش بگذاريد.

  • براي غذاي هفتگي برنامه‌ريزي كنيد

امروز چي بپزم؟ تابه‌حال چندبار اين سؤال را از خودتان پرسيده‌ايد؟ شايد به تعداد روزهايي كه از ازدواج‌تان مي‌گذرد. خيلي از خانم‌هاي خانه اعتقاد دارند اگر من بدانم كه قرار است غذا چه چيزي بپزم بيشتر راه را رفته‌ام چون آشپزي كار سختي نيست اما تصميم درباره اينكه چه چيزي درست كنم به شرط اينكه كه همه لوازم آن را هم در خانه داشته باشم، سخت است. در ضمن غذاهاي تكراري كه بيشتر روزها به ذهن‌تان مي‌رسد، هم آشپزي را كسل مي‌كند و هم اهالي خانه را دچار يكنواختي خواهد كرد.

براي اينكه شما هم در زمان صرفه‌جويي كنيد و سردرگم نشويد كه سفره ناهار و شام منزل را با چه غذاهايي پر كنيد ما يك پيشنهاد ساده براي‌تان داريم. جمعه‌ها نيم‌ساعت وقت بگذاريد و يك برنامه غذايي براي طول هفته‌تان مهيا كنيد. برنامه را به تنهايي ننويسيد و از همسر و فرزندان‌تان هم نظرسنجي كنيد. اين كار چند فايده دارد؛ اول اينكه شما برنامه‌اي مشخص داريد و طبق آن هر روز از هفته كه بيدار مي‌شويد مي‌دانيد بايد چه غذايي را درست كنيد. دوم اينكه روزهاي قبل مواد مورد نياز را تهيه مي‌كنيد و در يك خريد هفتگي هم وقت زيادي صرف نمي‌كنيد و هم با رفتن به ميادين ميوه و تره‌بار و فروشگاه‌هاي معتبر، هزينه كمتري را متحمل مي‌شويد .

مهم‌ترين فايده اين كار اين است كه همه اعضاي خانواده با هم در يك جلسه براي برنامه غذايي جمع مي‌شويد، صحبت مي‌كنيد و از علايق يكديگر بيشتر با خبر مي‌شويد و زماني را صرف گفت‌وگو مي‌كنيد و تمام اينها يعني از اين بهانه استفاده كرده‌ايد تا به يكديگر نزديك‌تر شويد. وقتي برنامه غذايي‌تان آماده شد، آن ‌را به در يخچال نصب كنيد و به اين ترتيب همه اهالي مي‌دانند هر روز بايد منتظر چه غذايي باشند. شما هم اين فرصت را داريد كه به كابينت‌ها، يخچال و فريزر سري بزنيد و داشته‌هايتان را حضور و غياب كنيد تا روزي كه قرار است عدس پلو درست كنيد، با نبود كشمش يا خرما مواجه نشويد.

  • آشپزخانه را جمع‌وجور نگه‌داريد

خوب يا بد، بيشتر خانه‌هاي امروزي آشپزخانه‌هاي اپن دارند و اين يعني حريم خاصي بين فضاي نشيمن، مهمان خانه و مطبخ شما وجود نخواهد داشت. تصور كنيد كسي زنگ در خانه را بزند و بخواهد براي يك چاي عصر بدون خبر دادن به خانه شما بيايد، آيا خوشحال مي‌شويد؟ اگر خانه‌تان مرتب باشد و آنقدر كدبانوگري داشته باشيد كه كنار چاي، در خانه‌تان بيسكوييتي هم براي پذيرايي پيدا شود، چراكه نه؟ خوشحال هم مي‌شويد.

اصلا فرض كنيم امكان ندارد مهماني سر زده بيايد.خود شما و خانواده‌تان در خانه باشيد، در اين صورت هم نظم و ترتيب، نخستين چيزي است كه باعث آرامش‌تان مي‌شود و از آنجا كه آشپزخانه‌هاي محترم با معماري‌هاي جديد آپارتمان‌هاي كوچك، كنار اتاق نشيمن‌جاخوش كرده‌اند، پس بايد كمي تا قسمتي مانند يك دكور، هميشه مرتب نگهداري شوند . اين كار آساني نيست و اگر به موقع به داد وسايل آشپزخانه نرسيم و كارها روي هم تلنبار شود، وقت زيادي را مي‌گيرد. براي اينكه يك آشپزخانه هميشه مرتب داشته باشيد، يك‌جا را بلافاصله بعد از استفاده تميز كنيد و يك جاي ديگر را نگذاريد در ازدحام ظرف‌هاي استفاده شده‌تان، مدفون شود.

بله درست حدس زديد. يكي آنكه گاز‌تان را كه بعد از هر آشپزي با يك دستمال مخصوص به آساني مي‌توانيد تميز نگه داريد تا در نگاه اول آشپزخانه‌تان مرتب باشد و يكي ديگر اينكه نگذاريد ظرف‌ها روي هم تلنبار شود. باور كنيد، اين شما هستيد كه بايد اين ظرف‌ها را بشوييد. حال اگر چند بشقاب ناهار را جداگانه بشوييد بهتر است يا وقتي با پيش‌دستي‌هاي عصرانه و ظرف‌هاي شام روي هم جمع مي‌شود؟ كدام روش وقت و انرژي كمتري را از شما خواهد گرفت؟ در ضمن اگر هر ظرفي را بلافاصله بشوييد ديگر آشپزخانه‌تان نامرتب نمي‌شود و وقتي در خانه تردد مي‌كنيد، ديدن صحنه به‌هم‌ريختگي آن، ناراحت‌تان نمي‌كند. حتي اگر ماشين ظرفشويي هم داريد، بهتر است هر ظرفي را بلافاصله بعد از استفاده، تميز كنيد و داخل آن بچينيد تا بعد از پرشدن ماشين، آن را روشن كنيد.

  • سرويس بهداشتي را هميشه تميز نگه داريد

يكي از كارهــــاي زمانبر و خسته‌كنند در خانه تميز كردن سرويس بهداشتي است. اين مكان علاوه بر اينكه بسيار آلوده است، درصورتي كه به درستي و به موقع تميز نشود، عاملي براي ايجاد بوي بد و زننده هم خواهد بود. بنابراين بهتر است با يك برنامه‌ريزي دقيق تمام سرويس‌هاي بهداشتي خانه را به‌طور مرتب تميز كنيد تا اين كار خيلي سخت و طاقت‌فرسا نشود و زمان كمتري هم از شما بگيرد.

خيلي از خانم‌ها آخر هفته دست‌كم يك ساعت مشغول شست‌وشوي توالت و حمام هستند اما شما مي‌توانيد با تميز كردن‌هاي سطحي در طول هفته، هر روز از داشتن سرويس بهداشتي تميز لذت ببريد و آخر هفته با صرف وقت كمتر، نتيجه بهتري هم بگيريد. يك بسته پودر شست‌وشوي دستي به همراه دستكش و اسكاچ مخصوص در جايي از توالت خانه مخفي كنيد.

هر شب قبل از خواب روي سطح روشويي و دستشويي را كمي پودر بريزيد و با اسكاچ خيلي آرام تميزش كنيد. برق انداختن آينه‌ها را با يك دستمال نخي فراموش نكنيد. هفته‌اي 2بار جامسواكي را بشوييد، خشك كنيد و دوباره در جاي خودش قرار دهيد.

جاي صابون را هم مرتب تميز كنيد و اگر از صابون‌هاي جامد استفاده مي‌كنيد، حتما تكه صابون‌هاي قديمي را كه روي جاي صابون مانده است، پاك كنيد. براي اينكه صابون به ظرفش نچسبد، مي‌توانيد از روغن بچه كمك بگيريد و مقداري از آن را كف ظرف صابون بماليد. با همان دستمال نخي كه آينه را هر شب برق مي‌اندازيد، روي شير آلات هم دستي بكشيد تا لكه‌هاي آب آن را كدر نكند.

کد خبر 303653

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha