حامد فوقانی: تـــدویـن ضــوابــط بلندمرتبه‌سازی آخرین مراحل خود را سپری می‌کند اما برای اینکه به‌صورت یک‌سند راهبردی در ساخت‌وسازهای بلند درآید، حداقل به یک‌سال زمان نیاز است.

تدوین ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی یک‌سال زمان می‌خواهد

اين را حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با حضور در نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان اعلام كرد و گفت كه فرايند به‌وجود آمده بسيار اطمينان‌بخش است. اشاره وي به پيش‌نويسي است كه كميسيون ماده5 شهرداري درخصوص ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي به شوراي‌عالي شهرسازي ارائه كرده است و اين دو دستگاه با مطالعه روي آن، در حال رفع نواقص موجود پيش‌نويس هستند. به عقيده مظاهريان، اينكه شهرداري و شوراي‌عالي شهرسازي به‌دنبال ‌تعاملي دوجانبه براي ارائه يك سند محكم هستند، مردم را به ساخت و سازهاي اصولي با توجه به شرايط جغرافيايي اميدوار مي‌كند. وي با اشاره به اينكه پيش‌نويس اوليه از بعد مسائل ايمني و زيست‌محيطي ضعيف بود، افزود: «اين ضعف‌ها نيز در حال رفع است. بنابراين به‌نظر مي‌رسد كه طي يك‌سال آينده جمع‌بندي در اين خصوص حاصل شود.» وي همچنين گفت: «آمارها نشان‌دهنده افزايش ۶درصدي هرساله رعايت مقررات ملي ساختمان در ساخت‌و‌سازهاست. افزايش مقررات ملي ساختمان به‌معناي استفاده از مصالح بهتر و نيروي كار متبحرتر است.»

معاون وزير و راه شهرسازي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار همشهري در اين رابطه كه آيا خبر دادن يكي از مسئولان مبني بر برنامه‌ريزي براي احداث آسمانخراش 121طبقه‌اي در 11نقطه صحت دارد يا نه نيز گفت: «به عقيده من اين فقط نقطه نظر يك سازمان است و به هيچ وجه سياست كلان براي شهر تلقي نمي‌شود.»

گفتني است كه چند روز پيش معاون توسعه ساختمان بنياد مستضعفان با اشاره به برنامه‌ريزي براي بومي‌سازي فناوري احداث آسمانخراش‌ها از احداث آسمانخراش 121طبقه‌اي در تهران خبر داده و گفته بود كه هم‌اكنون در حال بررسي 11نقطه براي ساخت اين آسمانخراش هستيم. وي در گفت‌وگو با تسنيم حتي عنوان كرده بود كه اوايل سال آينده نقطه قطعي - ساخت آسمانخراش- و مطالعات نهايي جمع‌بندي مي‌شود.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران اما در رابطه با اين صحبت منوچهر خواجه دلويي، ابتدا به بندي از پيوست طرح جامع و تفصيلي شهر تهران اشاره مي‌كند كه براساس آن شهرداري موظف شده است ضوابط بلندمرتبه‌سازي را آماده كند. به گفته محمد سالاري، بر اين اساس شهرداري تا تدوين و تصويب نهايي ضوابط، مجوز ساخت برجي را صادر نمي‌كند. اينطور كه اين عضو شورا به همشهري گفت اين ضوابط بايد هم از نظر جانمايي و هم از نظر ميزان سطح اشتغال و ارتفاع ساختمان و... تهيه مي‌شدند كه اين كار تا حد زيادي صورت گرفت و پس از تصويب در كميسيون ماده5، به شوراي‌عالي شهرسازي كشور ارسال شد اما اين شورا چند سؤال در رابطه با آن از كميسيون ماده5 پرسيد. تأثيرگذاري برج‌ها از نظر جمعيت‌پذيري شهر تهران، مسئله كم‌آبي، مسئله تونل باد و تأثير روي پالايش هواي تهران و همچنين ايمني، سؤالاتي بودند كه به گفته سالاري، شوراي‌عالي شهرسازي از كميسيون ماده5 درخصوص پيش‌نويس ضوابط پرسيده و اخيرا جواب آنها داده شده است.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران پس از اين توضيحات، گفت: «بنابراين بحث ساخت آسمانخراشي 121طبقه از سوي معاون بنياد مستضعفان بسيار زودهنگام است چراكه ضوابط هنوز در حال بررسي است. حتي جلوي پرونده‌هاي جديدي كه از سوي مناطق 22گانه به كميسيون ماده5 براي احداث ساختمان‌هاي بلند ارجاع مي‌شود، گرفته شده است زيرا شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مصوبه‌اي دارد كه تا قبل از تدوين ضوابط جانمايي و غيره، از تصميم‌گيري‌هاي موردي اجتناب شود.» به گفته سالاري، اينگونه صحبت‌ها تشويش اذهان عمومي است و اين ابهام را به‌وجود مي‌آورد كه برخي دستگاه‌ها فرصتي را براي ساخت بناهاي بلند دارند كه ديگران ندارند.

وي همچنين با اشاره به اينكه همگان پذيرفته‌اند كه بلندمرتبه‌سازي طبق مطالعه و اصولي اجتناب‌ناپذير است تأكيد كرد كه تا تدوين نهايي ضوابط، نمي‌توان درباره جاي مجاز ساخت آنها و ارتفاع و چگونگي احداث‌شان اظهارنظر كرد زيرا سند راهبردي وجود ندارد. وي البته احتمال داد كه كارشناسان تا 3ماه آينده به جمع‌بندي لازم براي تدوين اصول ضوابط برسند.

  • فراخوان مقالات براي دومين كنفرانس بلند‌مرتبه‌سازي

دومين كنفرانس بناهاي بلند (بلندمرتبه‌سازي) 31 آذر تا 2دي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار مي‌شود. به همين منظور دبير كارگروه قوانين و مقررات كنفرانس در نمايشگاه صنعت ساختمان اعلام كرد كه از 21مرداد‌ماه فراخوان دريافت چكيده مقالات آغاز شده است. به گفته منوچهر شيباني‌، اصل سايت كنفرانس به نشاني www.hrbci.com تا اول آبان آماده ثبت مقالات است.

کد خبر 303915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha