مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

«۱۰ واحد معدنی و آسفالتی در غرب استان تهران و در محدوده شهرستان قدس طی ۲ هفته اخیر به‌دلیل نداشتن پارامترهای لازم پملب شده‌اند. علاوه بر این ۴ واحد معدنی در محدوده شهرستان پاکدشت پلمب شده‌اند.»

اين خبر را روز گذشته مديركل حفاظت محيط‌زيست استان تهران در گفت‌وگو با همشهري بيان كرد.محمدهادي حيدرزاده با اشاره به اينكه طرح پايش محيط‌زيستي معادن استان تهران از 20شهريور آغاز شده است، يك خبر مهم ديگر را هم اعلام كرد؛ «در هفته جاري پايش معادن در شهر تهران انجام مي‌شود و قاطعانه با معادن متخلف برخورد مي‌كنيم.»

بخشي از آلودگي گردوغبار پايتخت ناشي از معادن فعال در جنوب و حاشيه شهر تهران است. ‌در اين ميان بعضا از سوي نهادهاي امنيتي به معادن آلاينده برخلاف آنچه در قانون آمده مثل بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها، مهلت داده شده است و اين باعث شده تا دستگاه‌هاي ديگر نتوانند كار لازم را انجام دهند.به هرحال اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست محكم‌تر از قبل وارد عمل شده را بايد به فال نيك گرفت. اينطور كه حيدرزاده نيز به همشهري گفت معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، خواسته تا پايش و برخورد با معادن و كارخانه‌هاي آسفالت آلاينده در اولويت كاري‌قرار بگيرد. به گفته حيدرزاده پارامترهاي زير در طرح پايش درنظر گرفته مي‌شوند:

ميزان دپو نبايد بيشتر از 6متر باشد.
فرايند توليد شن و ماسه بايد همراه با مه‌پاش باشد و با كنترل آلايندگي صورت بگيرد.
معابر دسترسي بايد آسفالت باشد.
معادن طبق قانون اتحاديه از ساعت 14:30به‌بعد بايد فعاليت خود را متوقف كنند.
كاميون‌هاي مربوط به آنها بايد سرپوشيده باشند.

البته اين در حالي است كه طبق آخرين مصوبه جلسه فرمانداري تهران در تاريخ 14شهريور امسال هرگونه بهره‌برداري از معادن 400هكتاري شن و ماسه منطقه 18تهران غيرقانوني است. همچنين از تردد كاميون‌هاي حامل نخاله به اين معادن بايد جلوگيري شود. اگرچه اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه از يكسو سازمان مديريت پسماند برگه مسير به اين كاميون‌ها نمي‌دهد و از سوي ديگر پليس راهور طبق ابلاغيه، تردد كاميون‌هاي بالاي 8تن را در محدوده‌هاي مسكوني ممنوع‌كرده است.‌

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان تهران هم نه‌تنها بر اين مورد تأكيد كرد، بلكه گفت: «سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم بايد مجوز‌هاي صادره به معادن را بازنگري كند و اگر معدني تاريخ مجوز بهره‌برداري‌اش به اتمام رسيده، آنجا را با دستور قضايي پلمب كند.» با اين نكته‌اي كه حيدرزاده بدان اشاره كرد و با توجه به آمار پورتال شهرداري در جنوب‌غرب تهران، به‌نظر مي‌رسد كه سازمان صنعت، معدن و تجارت بايد نسبت به پلمب تمامي گودهاي معادن منطقه 18كه از تاريخ 19آذر 90مجوز معدني ندارند، اقدام كند.

کد خبر 308533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha