دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

برای دومین بار در این ‌ماه روسیه، آمریکا را با طرح‌هایش درباره سوریه غافلگیر کرده است.

پناهنده

مقام‌هاي روسيه روز گذشته اعلام كردند كه به يك تفاهم منطقه‌اي رسيده‌اند و قرار است عراق، سوريه و ايران همكاري مشترك اطلاعاتي براي مقابله با داعش داشته باشند. علاوه بر اين، به گفته معاون وزير امور خارجه روسيه به‌زودي و پس از پايان نشست مجمع عمومي سازمان ملل نشست گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران تشكيل خواهد شد.

اين اقدام روسيه هم مانند حركت قبلي اين كشور بود كه باعث شد واشنگتن تنها بهت‌زده تحولات را نظاره كند. سخنان ديروز باراك اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل هم نشان از همين غافلگيري داشت. اوباما به شدت از دولت سوريه و همچنين سياست دولت روسيه در اين تحولات انتقاد كرد.

طي هفته‌هاي گذشته مقام‌هاي آمريكايي پس از گزارش‌هاي رسانه‌اي تازه فهميدند كه روسيه در حال آماده‌سازي مركز عمليات هوايي در لاذقيه براي مقابله با داعش است. مقام‌هاي ‌آمريكا مي‌دانستند كه مقام‌هاي نظامي روسيه به بغداد سفر كرده‌اند اما به گزارش نيويورك‌تايمز، واشنگتن از همكاري مشترك اطلاعات عراق كاملا شگفت‌زده شده است.

نيويورك تايمز در گزارشي اعلام كرده كه اعلام خبر همكاري مشترك اطلاعاتي نشانه ديگري از برنامه مفصل ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه درباره سوريه است تا ائتلاف قدرتمند خود را براي حل مسئله سوريه تشكيل دهد. مقام‌هاي روسيه ازجمله پوتين طي روزهاي گذشته بارها اعلام كرده‌اند كه از دولت سوريه حمايت مي‌كنند و به عقيده آنها مقابله با گروه‌هاي تروريستي بدون همكاري با دمشق امكان نخواهد داشت.

پوتين در سخنراني‌ها و حرف‌هايش در جريان برگزاري نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد هم بر تشكيل ائتلافي بين‌المللي در همكاري با دولت سوريه براي مقابله با تروريسم تأكيد داشته است. روز گذشته هم پوتين و اوباما براي نخستين بار در يك سال گذشته ديداري رودر رو داشتند تا با وجود ادامه اختلاف‌ها بر سر اوكراين، درباره مسئله سوريه مذاكره كنند. پوتين خواستار حضور آمريكا در ائتلاف جهاني براي مقابله با داعش اما با كنار گذاشتن تقابل با دولت سوريه و تلاش براي تغيير رژيم در اين كشور است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم روز گذشته در نشستي با جان كري، همتاي آمريكايي خود درباره روسيه گفت‌وگو داشت.

  • نشست صلح سوريه با حضور ايران در ‌ماه اكتبر

اعلام همكاري مشترك اطلاعاتي براي مقابله با داعش در حالي صورت گرفته كه دولت روسيه از برگزاري نشست گروه تماس درباره سوريه در‌ ماه اكتبر و پس از اتمام مجمع عمومي سازمان ملل خبر داده است. به گزارش ريانووستي، ميخائيل بوگدانف، معاون زير امور خارجه روسيه گفته است كه مذاكرات صلح سوريه به‌زودي با حضور آمريكا، روسيه، عربستان، تركيه، مصر و ايران برگزار خواهد شد.

وي اعلام كرده كه 4 گروه كاري بايد در ژنو تشكيل شود و اين نشست تماس پس از پايان نشست مجمع عمومي برگزار مي‌شود تا قدم‌‌هاي مهمي برداشته شود. پيش از اين مقام‌هاي آمريكا با حضور ايران در نشست‌هاي صلح درباره سوريه ازجمله در ژنو مخالفت كرده بودند اما طي هفته‌هاي گذشته واشنگتن بارها بر نقش ايران براي حل ماجراي سوريه تأكيد داشته است.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم روز گذشته در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: روسيه همواره از هماهنگي فرايندهاي همگرايي‌هاي مختلف هم در شرق و هم در غرب حمايت مي‌كند. لاوروف همچنين بعد از ديدار با جان كري، همتاي آمريكايي خود گفت: مواضع مسكو و واشنگتن درباره سوريه به يكديگر نزديك بوده و هدف مشتركشان مبارزه با تروريسم است.

مقام‌هاي آمريكايي هم گفته‌اند كه لاوروف و كري درباره چگونگي پايان دادن به درگيري در سوريه و پيش رفتن به سوي فرايند انتقال سياسي با يكديگر گفت‌وگو كردند. عراق هم كه يكي از كشورهاي شركت‌كننده در نشست گروه تماس خواهد بود، تأكيد كرد كه بحران سوريه، بحران در منطقه را به‌دنبال خواهد داشت. ابراهيم الجعفري، وزير امور خارجه عراق در سخنراني خود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت: عراق با حمله بي‌رحمانه‌اي از سوي تروريست‌ها مواجه است، در نتيجه جامعه جهاني بايد وضعيت استثنايي عراق را كه به نيابت از جهان با داعش مي‌جنگد، ارزيابي كند.

  • اعزام مشاوران نظامي چين به سوريه

راشاتودي گزارش داده كه چين با اعزام مشاوران نظامي خود به سوريه كمك به دولت اين كشور براي مقابله با داعش را در دستور كار قرار داده است. يكي از مقام‌هاي نظامي ارتش سوريه اعلام كرده كه نظاميان چيني به‌زودي در سوريه به آنها در جنگ با تروريست‌ها كمك خواهند كرد. گفته مي‌شود يك كشتي جنگي چين با ده‌ها هزار نظامي در راه سوريه است. اين كشتي از كانال سوئز عبور كرده و به‌زودي به بندر لاذقيه مي‌رسد.

کد خبر 308779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha