خبرگزاری میزان به نقل از سایت اپوزوسیون البروج در عربستان اعلام کرد وزارت بهداشت عربستان‌سعودی پرونده بررسی آمار و هویت متوفیان حادثه منا را مختومه اعلام کرده است.

حادثه منا

اگرچه هم‌اكنون چنين بيانيه‌اي روي صفحه اصلي سايت وزارت بهداشت عربستان‌سعودي وجود ندارد اما خبرگزاري ميزان به نقل از البروج نيوز تأكيد كرد كه ليستي هم در اين ارتباط منتشر شده و در آن آخرين آمار، هويت فردي و مليت جان‌باختگان اين حادثه وجود دارد و خبرگزاري ميزان حتي يك فايل پي‌دي‌اف 187صفحه‌اي كه حاوي اين اسامي در سربرگ‌هاي وزارت بهداشت عربستان است منتشر كرده است. بر مبناي اين ليست كه از سوي وزارت بهداشت عربستان سعودي اعلام شده رقم نهايي جان‌باختگان حادثه منا 7477نفر است. نكته قابل توجه آن است كه در اين بيانيه ذكرشده «هويت و اطلاعات فردي اغلب شهدا- خدا رحمتشان كند - مشخص شده و در ليست منتشر شده در سايت وزارت بهداشت قرار گرفته است.» همچنين در پايان اين بيانيه آمده است: «اين ليست نتيجه نهايي تحقيقات است به‌طوري كه با انتشار آن پرونده شهداي حج امسال سرانجام بسته مي‌شود».

آمار منتشر شده در اين ليست بسيار قابل تامل به‌نظر مي‌رسد، براي مثال تعداد جان‌باختگان عربستاني اين حادثه 1510نفر معرفي شده كه تاكنون چنين آماري در هيچ‌يك از سرشماري‌ها اعلام نشده است. از سوي ديگر و بر مبناي اين ليست تعداد 1507جنازه همچنان مجهول‌الهويه هستند و مليت آنها مشخص نيست. تا اين لحظه هيچ منبع رسمي و يا غيررسمي‌اي محتواي اين ليست را تأييد نكرده است.

  • پيگيري‌ها در ايران

رئيس سازمان حج و زيارت نيز از ادامه تلاش تيم تفحص كشور براي پيگيري وضعيت مفقودين فاجعه منا و همچنين سفر كوتاه‌مدت احتمالي‌اش به ايران براي هماهنگي امور مفقودين فاجعه منا خبر داد.

سعيد اوحدي با تأكيد بر تداوم تلاش‌ها براي تعيين تكليف ۳۶ زائر مفقود اظهار اميدواري كرد كه با حضور تيم ۵ نفره پزشكي قانوني كشورمان در عربستان و همكاري مشترك تخصصي، فرايند تشخيص هويت تسريع شود. وي افزود: «قبل از جلسه روز دوشنبه كميته مشترك، احتمالا بنده براي برخي از هماهنگي‌ها سفر چندروزه‌اي را به تهران خواهم داشت البته گروه‌هاي تفحص ما همچنان در عربستان مستقر خواهند بود و كارشان را با جديت تمام پيگيري خواهند كرد.»

اما درحالي‌كه رئيس سازمان حج و زيارت تأكيد زيادي بر پيگيري‌هاي اين كميته 5نفره دارد رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور اعلام كرد هنوز براي اين افراد از سوي عربستان ويزا صادر نشده است.

احمد شجاعي با بيان اينكه آزمايش DNA ازخانواده‌هاي جان‌باختگان حادثه منا در اكثر استان‌ها گرفته شده است و نتايج ظرف 3 روز آينده اعلام خواهد شد، گفت: «در تهران نيز گروه به گروه از وابستگان مفقودان براي انجام نمونه برداري در حال مراجعه به پزشكي قانوني هستند كه پس از آماده‌سازي‌ پروفايل DNA در ايران تطبيق‌هاي لازم با اطلاعات پزشكي قانوني عربستان براي شناسايي هويت مفقودان انجام مي‌شود.اما هنوز تيم پزشكي قانوني به‌دليل عدم‌صدور ويزا به عربستان اعزام نشده است و منتظر دريافت ويزا هستيم.»

پيش از اين اعلام شده بود تيم پزشكي قانوني كشورمان قرار است اطلاعات DNA خانواده 29ايراني دفن شده در عربستان را براساس استاندارد‌هاي مورد نظر سعودي‌ها اخذ كرده و به اين كشور ببرد تا پس از شناسايي درصورت تمايل خانواده‌ها، پيكر آنها به ايران منتقل شود.

کد خبر 310743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha