سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه بین الملل: سرانجام پس از ماه‌ها انتظار رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گزارش ارزیابی خود از شرایط فعلی در عراق و توجیه خارج نشدن نیروهای آمریکایی از عراق را به کنگره این کشور ارائه دادند.

برخی از تحلیل گران معتقدند که این گزارش می‌تواند مقدمه‌ای برای سخنرانی جرج بوش باشد که در روزهای آینده در مورد همین گزارش و سیاست‌های آمریکا برای ادامه حضور در عراق ایراد خواهد شد.

ژنرال دیوید پترائوس در گزارش خود به کنگره گفت: افزایش نیروها در زمستان سال گذشته به اهداف نظامی خود تا حد زیادی رسیده است و بنابراین ما می توانیم نیروها را تا تابستان سال آینده به تعداد قبل از این افزایش، تقلیل دهیم بدون این که دستاوردهای امنیتی مان را به خطر اندازیم.

وی توضیح داد: به عنوان نخستین گام کاهش نیروها در عراق، 2 هزار نیروی تفنگدار دریایی در ماه جاری از عراق خارج خواهند شد که نخستین کاهش نیرو از سال 2003 تا کنون خواهد بود. پس از آن در اواسط ماه دسامبر یک تیپ ارتش به تعداد سه هزار و 500 تا چهار هزار سرباز و چهار تیپ دیگر نیز تا جولای 2008 از عراق خارج خواهند شد.

وی با اذعان به این که بهبود اوضاع امنیتی در همه مناطق عراق یکسان نبوده و اکنون بسیار زود است تا توصیه‌هایی درباره مسیر آینده عراق ارائه دهد، به جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد برای هرگونه تصمیم گیری درباره عراق تا مارس 2008 صبر کند.

وی درباره ارتش عراق گفت: این نیرو به آهستگی درحال توانمند شدن است و به تدریج مسئولیت امنیتی بیشتری را به عهده می گیرد. پترائوس همچنین بار دیگر ادعای بی اساس مقام‌های آمریکایی را مبنی بر ورود سلاح از ایران به داخل عراق تکرار کرد و مدعی شد: به نظر می رسد این جریان افزایش یافته، اما نیروهای قدس و نیز مربیان آموزشی حزب الله لبنان به اعتقاد ما از عراق عقب کشیده اند.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق که به همراه پترائوس گزارش عراق را تهیه کرده، نیز از این عقیده دفاع کرد که افزایش نیروها در عراق از فروپاشی این کشور جلوگیری کرد.

وی گفت: سال 2006 سال بدی برای عراق بود و این کشور از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی به فروپاشی نزدیک شد اما سال 2007 بهبودهایی در این کشور حاصل شد.

اما این گزارش‌ها واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت.

تام‌لانتوس، رئیس جمهوریخواه کمیته امورخارجی کنگره آمریکا پس از شنیدن گزارش پترائوس، کاهش 30 هزار نیرو را خروج نمادین پس از چند سال جنگ توصیف کرد و هری رید رهبر دمکرات‌های کنگره نیز با انتقاد از گزارش پترائوس- کروکر گفت: ادامه سیاست ناکارآمد بوش حداقل تا جولای 2008 در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیزدر بیانیه کتبی اظهار داشت: این اظهارات غیر قابل قبول است و روبرت وکسلر یکی از دمکرات‌های کنگره از فلوریدای آمریکا، به پترائوس گفت: به رغم برآوردهای شما، اکثریت کارشناس‌های مستقل می‌گویند طرح اعزام نیروهای فوق‌العاده بوش در عراق شکست خورده است و باید این سؤال را مطرح کرد که چند زن و مرد می‌بایست برای حفظ به اصطلاح اعتبار ما قربانی شوند.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق، در کنفرانس خبری در واکنش به این گزارش تصریح کرد: دولت عراق در راستای برقراری آشتی ملی و پایان دادن به درگیری‌ها با گروه‌های شبه نظامی‌و گروه‌های مختلف عراقی از جمله عشایر این کشور همکاری‌های بسیار زیادی داشته است و متعهد به تکمیل برنامه‌هایش در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نیز ایجاد آشتی ملی با حضور تمام گروه‌های مهم سیاسی است.

الربیعی درباره اوضاع اقتصادی عراق اظهار داشت: نظام سابق عراق اقتصادی شکست خورده را برای ما به جا گذاشته بود در حالی که ما نیز برای بازسازی عراق باید تلاشهای زیادی را آغاز می‌کردیم؛ اما با وجود تمام مشکلات ما امروز در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله در بخش‌های نفت و برق به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای رسیدیم و تولیدات خود را در این 2 بخش افزایش دادیم.

ما امروز افتخار می‌کنیم که نیازهای بخشهای مختلف کشور از جمله وزارت دفاع و کشور را پاسخ داده‌ایم. مشاور امنیت ملی عراق در پایان به ملت عراق این وعده را داد که دولت عراق این کشور را تبدیل به کشوری دمکرات، شکوفا و امن خواهد کرد.

کد خبر 31196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز