مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: پارک معتادنشین حقانی جمعه پیش قرق کودکان هرندی شد؛ بچه‌هایی که مدت‌ها بود از چند متری این پارک رد می‌شدند، صبح جمعه دلشان به حضور بزرگ‌ترهای محل گرم شد و با نگاهی زیرچشمی به معتادانی که آن سوتر در خواب و بیداری بودند بعد از چند‌ ماه پایشان را در زمین بازی گذاشتند.

محله هرندی

ساكنان هرندي مدتي است دور هم جمع مي‌شوند و براي حل مشكلاتشان چاره مي‌انديشند. به‌هم‌خوردن بساط معتادان و كارتن‌خواب‌هايي كه صبح چند روز قبل در بوستان حقاني انجام شد و حاشيه‌هاي زيادي درپي‌اش درست شد، از نتايج همين جلسات ساكنان جان به لب رسيده هرندي است؛ اتفاقي كه شايد خيلي‌ از اهالي موافق اجرايش نبودند يا شايد اصلا قرار نبود دودي از آن بلند شود، اما شد. اهالي هرندي حالا در آخرين جلسه‌شان تصميم جديدي گرفته‌اند.

  • قرار ما صبح‌هاي جمعه، بوستان حقاني

قرار است بعد از اين هر جمعه ساعت10:30 صبح ساكنان هرندي، خانوادگي به بوستان حقاني بيايند و براي ساعاتي پارك را امن كنند. احمد هاشمي، مدير محله هرندي به همشهري مي‌گويد: «جمعه گذشته، نخستين هفته بود و طبيعتا تعداد كمتري از خانواده‌ها آمده بودند، هنوز مي‌ترسند، اما اين برنامه را باز هم اجرا خواهيم كرد.» شايد اگر اهالي مي‌توانستند هر روز چنين قراري بگذارند احتمالا نتيجه بهتري به‌دنبال داشت.

به گفته مدير محله هرندي، ‌اهالي تصميم گرفته‌اند حضورشان را در پارك پررنگ‌تر كنند تا معتادان و كارتن خواب‌ها كم كم خودشان به گوشه‌اي ديگر بروند. برخي ديگر از اهالي هم معتقدند بايد كارتن‌خواب‌ها و معتاداني كه حالا در همه‌جاي اين پارك حضور دارند و پاتوق درست كرده‌اند اگر جا به جا نمي‌شوند لااقل به ضلع ديگر بوستان كه كمتر مسكوني است، منتقل شوند.

عباسعلي آزادي، دبير شوراياري هرندي به همشهري مي‌گويد: «اگر معتادان به جنوب شرقي بوستان حقاني منتقل شوند بهتر است، آنجا بافت مسكوني ندارد اما الان در غرب پارك و در دل بخش مسكوني مستقر هستند.» اما بعضي ‌اهالي با توجه به تجربيات قبلي‌شان خيلي هم به اين تصميم خوشبين نيستند. زهرا كريمي از اعضاي شوراياري هرندي مي‌گويد: «3سال قبل من و تعداد ديگري از خانم‌ها بچه‌هاي خودمان را صبح‌ها به پارك خواجوي كرماني مي‌برديم و همگي ورزش دسته‌جمعي انجام مي‌داديم اما سرنگي كه به پاي يكي از خانم‌ها رفت، كار را خاتمه داد، مردم هنوز مي‌ترسند و تا كار اساسي انجام نشود فايده‌اي ندارد. فقط انتقال به كمپ چاره كار است.»

  • توزيع غذا در حقاني، ممنوع

خيريني كه تا چندي قبل شب‌ها در محله‌هاي مختلف منطقه غذاي گرم ميان معتادان و كارتن خواب‌ها توزيع مي‌كردند، در يكي‌دو‌ماه اخير و با انتقال معتادان از ديگر محله‌ها، بيشتر به بوستان حقاني مراجعه مي‌كنند. بسياري از اهالي معتقدند همين مسئله معتادان و كارتن‌خواب‌هاي نقاط ديگر تهران را به‌خاطر غذاي گرم، به اينجا كشانده و ديگر تحمل حضورشان سخت‌تر شده است. تعدادي از صاحب‌نظران حوزه اجتماعي و همچنين برخي خيرين هم با توزيع غذا مخالف هستند. آنها معتقدند اين كار دادن پاداش به فرد معتاد است و رفتار اشتباه او را تقويت مي‌كند.

هفته گذشته تعدادي از ساكنان هرندي تصميم گرفتند جلوي توزيع غذا در بوستان حقاني را بگيرند و اين اعتراض خود را با دردست داشتن پلاكاردهاي كوچك و بزرگ نشان دادند.

به گفته هاشمي مدير محله هرندي، ساكنان با توزيع غذا مخالف نيستند اما نه در اين مكان كه مسكوني است. «چند روز قبل طي جلسه‌اي كه تعدادي از اهالي با گروه پايان كارتن خوابي برگزار كردند قرار شد شب‌ها غذاي گرم در ميدان شوش و جنب يخچالي كه به همين منظور نصب شده، توزيع شود، آن محدوده مسكوني نيست.»

از نظر آزادي دبير شوراياري بهتر است كارتن خواب‌ها و معتاداني كه ميانشان موتورسواراني با موتورسيكلت‌هاي 10، 15ميليون توماني حضور دارند به بوستان شوش منتقل شوند هر چند كه تمام اين اقدامات موقتي است و مشكل اصلي را حل نمي‌كند.

  • حضور مردم تأثير‌گذار است

امان‌الله قرايي‌مقدم، جامعه‌شناس مي‌‌گويد حضور دائمي مردم در مكان‌هاي عمومي كه محل تجمع معتادان و كارتن خواب‌ها شده مي‌تواند به مرور تأثيرات خوبي به همراه داشته باشد. وي با بيان اينكه تهران به مركز معتادان و متكديان تبديل شده به همشهري مي‌گويد: «‌بهترين راهكار، ‌انتقال اين افراد به شهرهاي خودشان است، در شهرهاي كوچك به‌دليل خود كنترلي، ‌احتمال بروز و ظهور آسيب و بزه كمتر است.» اين استاد دانشگاه البته تصريح مي‌كند اگر مسئولان براي حل معضل هرندي كه امروز به ديگر مناطق و محله‌ها نيز سرايت كرده كاري انجام ندهند قطعا اقدامات خودجوش مردمي باز هم تكرار خواهد شد. هفته گذشته فرزاد هوشيار پارسيان، مديرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهرداري اعلام كرد تا 2‌ماه آينده 30مركز بهاران در مناطق 22گانه براي مهارت آموزي و ايجاد اشتغال معتادان بهبود يافته تهراني راه‌اندازي خواهد شد. وي بعد از اتفاق رخ داده در بوستان حقاني شهروندان را به صبر و حوصله در ساماندهي معتادان دعوت كرد و گفت 600نفر از معتادان و كارتن خواب‌هاي اين پارك به گرم‌خانه ‌ها وكمپ‌ها منتقل شدند.

کد خبر 314638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha