سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: در حالی که تنها 3 روز به بازگشایی مدارس مانده‌است، بحث ساماندهی سرویس مدارس با وجود تأکید مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، همچنان بلاتکلیف است و این دغدغه والدین و دانش‌آموزان کماکان به قوت خود باقی‌است.

ناهماهنگی و تعلل مسئولان تصمیم گیرنده و به تبع آن نابسامانی وضعیت سرویس مدارس، موجب افزایش دغدغه والدین دانش‌آموزان در ایام ماه مبارک و آغاز سال تحصیلی جدید شده است.

براساس این گزارش در آستانه بازگشایی مدارس نشست بررسی وضعیت سرویس مدارس بعدازظهر چهارشنبه 28 شهریور با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی ربط در وزارت کشور برگزار می شود که امید است به ساماندهی بحث حمل و نقل دانش‌آموزان منجر شود.

متولی ساماندهی سرویس مدارس

در بحث سرویس مدارس دستگاه‌ها و سازمان‌های متعددی دخیل‌اند که ناهماهنگی برخی از آنها و اظهارات ضد و نقیض در این باره، ساماندهی حمل و نقل دانش‌آموزان را با اخلال مواجه کرده است.

براساس اظهارات قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان، وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سیاست‌گذاری کلی، اداره کل امور حمل و نقل وزارت کشور تولیت ساماندهی سرویس مدارس در حوزه فنی و تخصصی اعم از تعیین نوع سرویس و مشخصات استاندارد فنی آن در دوره‌های مختلف تحصیلی و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس مسئولیت اجرای این آیین‌نامه را زیر نظر مدیران مدارس بر عهده دارند.

ابوالفضل خادمیان با اشاره به این که طبق بند 13 شرح وظایف انجمن اولیا و مربیان آیین‌نامه اجرایی اولیه سرویس مدارس از سال تحصیلی 83-82 به مدارس ابلاغ شد افزود: این آیین‌نامه به مدت 4 سال  اجرا شده است، اما متاسفانه دارای نواقص زیادی که در نظر نگرفتن شرایط فنی سرویس مدارس یکی از آن موارد است و تدوین آیین‌نامه جامع سرویس مدارس برای رفع این نواقص است.

وی با تاکید بر این که نظارت جدی و دقیق بر شرایط  که توسط مدیر مدرسه تعیین می‌شود، از وظایف قطعی انجمن‌های اولیا و مربیان است، در مورد نحوه انتخاب سرویس مدرسه دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: انتخاب راننده و شرکت‌های سرویس مدرسه مورد اعتماد، اطمینان از سلامت راننده و سرویس، نظارت بر تعهدات راننده اعم از انتقال دانش‌آموزان به مدرسه و خانه در زمان معین و خلف وعده نکردن ازجمله وظایف مستقیم انجمن اولیا و مربیان به عنوان نمایندگان اولیا در مدارس است، تا از دغدغه خانواده‌ها در مورد وضعیت سرویس مدارس دانش‌آموزان شان هرچه بیشتر کاسته شود.

معاون عمرانی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران به مدارس توصیه کرد که در مورد سرویس مدارس، تاکسیرانی‌ها و آژانس‌ها را در اولویت قرار دهند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز در واپسین روزهای مرداد از آمادگی این سازمان برای تامین سرویس مدارس خبر داد و گفت: مدارس می‌توانند تا 15 شهریور ماه تقاضاهای خود را به این سازمان اعلام کنند. البته در عمل با توجه به ناهماهنگی آموزش و پرورش چنین نشده است.

مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: بحث سرویس مدارس در اغلب شهرستان‌ها ساماندهی شده است و این بحث در حال حاضر فقط در تهران مطرح است که امید است با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی ربط حل شود.

اقدامات انجام در شهر تهران

برای اطلاع از اقدامات انجام شده در زمینه سرویس مدارس در شهر تهران با رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تماس گرفتیم که وی با صراحت گفت: با هماهنگی فرمانداری و شهرداری بحث سرویس مدارس در تهران ساماندهی شد و حتی مسئله سوخت خودروهای سرویس مدارس نیز حل شده است.

علی اصغر یزدانی افزود: برای دریافت توضیحات بیشتر در این باره با مسئول انجمن اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صحبت شود.

برای پیگیری موضوع با دفتر مسئول انجمن اولیا و مربیان شهر تهران تماس گرفتیم که اعلام شد وی از روز دوشنبه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انتقال یافته و حتی مراسم معارفه وی نیز انجام شده است.

پس از شنیدن این خبر تازه متوجه شدیم که چرا بحث سرویس مدارس در کلانشهر تهران ساماندهی نشده است.

توفیق شهرستانی‌ها

در حالی که در پایتخت مسئولان تصمیم گیرنده سرگرم بررسی و تدوین آیین نامه جامع ساماندهی سرویس مدارس برای ارسال به کمیسیون امور زیربنایی دولت بودند و با اینکه خود نیز بر این امر واقف بودند که این آیین نامه امسال اجرایی نخواهدشد، اما کار خاصی برای ساماندهی سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان انجام نداده  و به برگزاری چند نشست بی حاصل بسنده کردند.

البته مسئولان شهری در این زمینه بارها اعلام آمادگی کردند که به علت همکاری نکردن مسئولان مربوطه در دیگر سازمان‌ها، متاسفانه نادیده گرفته شد که حاصل آن اخلال در امر ساماندهی سرویس مدارس است.

اما مسئولان ذی ربط در شهرستان‌ها با جدیت بیشتری این بحث را پیگیری کردند و در عمل نیز موفق شدند دغدغه خانواده‌ها در این زمینه را حل کنند.

امسال برای نخستین بار در شیراز بحث ساماندهی سرویس مدارس توسط سازمان تاکسیرانی، فرمانداری و آموزش و پرورش انجام شد.

خودروهای سواری اختصاص یافت برای سرویس مدارس در قالب یک شرکت خصوصی به نمایندگی از طرف سازمان تاکسیرانی با قیمت مصوب، سرویس دهی خود را انجام می دهند و بنا به اظهارات مسئولان این شهر، سوخت خودروهای سرویس مدارس تأمین شده است و مشکل سوخت نخواهند داشت.

به گفته جانشین ستاد مهر شیراز، ظرفیت سرویس‌های مدارس ظرفیت مناسبی است و از طرفی حق سرویس آنها به حساب شرکت واریز می شود و از این طریق احتمال اجحاف رانندگان سرویس مدارس از بین می رود.

فریدون رضوانی، کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران نیز در باره عقد قرارداد با پیمانکاران برای سرویس مدارس گفت: براساس آیین نامه فقط با پیمانکاران حقوقی که دارای ثبت شرکت، پرداخت مالیات و مفاصا حساب و حسن انجام کار از مدرسه سال گذشته داشته باشند، قرارداد می بندیم.وی تصریح کرد: عقد قرارداد با افراد حقیقی تخلف است و مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد.

براساس این گزارش بحث سرویس مدارس در سایر شهرها ساماندهی شده است و این بحث فقط در کلانشهر تهران بلاتکلیف است.

کد خبر 31796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز