شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

دکتر سیدضیاءالدین مظهری: آیا می‌دانید مصرف ده گرم روغن یا کره مازاد بر احتیاج در روز یعنی 600/3 گرم وزن در سال و 18 کیلو در پنج سال در حالی‌که برای کاهش فقط یک کیلو از چربی ها ذخیره شده سه روز روزه کامل یا یک هفته کاهش غذای مصرفی به نصف مقدار قبلی لازم است.

تصور غلط از کالری  غذاها

یک شیشه نوشابه حاوی 145 کیلو کالری
صد گرم کالباس یا سوسیس 330-400 کیلو کالری
صد گرم بادام زمینی 640 کیلوکالری
صد گرم آجیل 600 کیلو کالری
یک برش کیک خامه 315 کیلو کالری
یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده با یک عدد سوسیس 920 کیلو کالری
مقدار کالری مصرفی در یک ساعت
یک ساعت کار پشت میز
یک ساعت پیاده روی
یک ساعت اطوکشی
یک ساعت شنا
یک ساعت دوچرخه سواری
یک ساعت دویدن

۱ - برای لذت بیشتر و سلامتی بهتر به جای دو یا سه بار غذا خوردن مفصل همین غذا را در 5 وعده میل کنید. امتحان این روش و احساس راحتی در طول روز شما را به این مسأله علاقه مند خواهد کرد. ضمناً  حرکت بدنی و ورزش های سبک را که تضمین کننده مصرف کالری های دریافتی و ایجاد تناسب اندام و چالاکی است، با این تغییر روش توأم نموده و از تابش آفتاب مستقیم به پوست خود نیز غافل نباشید.

۲ - غذا را به آرامی و در محیط دلچسب دور از دغدغه و مشغولیت ذهنی بخورید. استفاده از لقمه های ریز و جویدن طولانی و آغشته کردن مواد غذایی با بزاق نه تنها لذت خوردن را طولانی تر می کند بلکه جویدن بهتر، هضم را آسان تر و فرسودگی معده را کمتر می نماید بخصوص اگر این غذا در محل معین و به اتفاق خانواده یا دوستان صرف گردد اثر بهتری در ایجاد سلامتی تن و جان خواهد داشت.

۳ - اگر شما تصور می کنید که خیلی کمتر از دیگران غذا می خورید ولی هر روز چاق تر می شوید از امروز تا یک هفته دیگر هر چیزی را که میل کردید در دفترچه ای یادداشت کنید خودتان ملاحظه خواهید کرد مواد غذایی تفننی که به حساب آورده نمی شد انرژی قابل توجهی را در روز ایجاد می نمایند.

۴ - استفاده بیشتر از روغن و چربی عامل بیماری و زمینه ساز چاقی و عوارض ناشی از آن بوده و به یاد داشته باشید به همان مقدار روغن یا چربی که در تهیه غذاها به صورت کره و یا خامه استفاده می کنند در ترکیبات مواد غذایی مختلف چربی وارد بدن شما می شود، مثل انواع دانه ها، گوشت، تخم مرغ، شیر و ماست، چیپس و تنقلات و غیره، روش پخت خود را تغییر بدهید و از سرخ کردن مواد غذایی در روغن خودداری کنید، سبزیجات را در آب پخته موقع سرو کردن فقط یک قاشق مرباخوری کره اضافه نمایید و به تدریج آن را نیز حذف کنید.

۵ - برای سلامتی خود و پیشگیری از انواع سرطانهای دستگاه گوارش و سایر ارگانها حداقل در روز 250 گرم سبزیجات را به صورت خام یا پخته میل کنید. افزودن میوه تازه به برنامه غذایی روزانه بیماری را از شما دور کرده و نشاط و سلامتی را به همراه خواهد آورد. خاصیت میوه ها به درشتی و ریزی آنها ارتباطی ندارد، میوه های ارزان قیمت نیز حاوی پیام سلامتی هستند.

۶ - هر قدر که ممکن است از مصرف مواد قندی تصفیه شده مثل شکر، قند و نوشابه های حاوی قند امساک نموده و نمک طعام مصرفی را کاهش بدهید. استفاده از سبزیجات معطر در تهیه غذاها باعث کم مصرف شدن نمک و مبارزه با فشار خون می شود.

۷ - موقعی که احساس کردید سیر شده اید دست از غذا خوردن بردارید ولو هنوز مقدار زیادی غذا در بشقاب خود باقی دارید. اصولاً  وقتی هنوز احساس گرسنگی شما کاملاً  برطرف نشده دست از غذا بکشید به سلامتی خود کمک بیشتری نموده اید.

۸ - غذاهای ساده و تازه و متنوع نیاز شما را به 50 نوع عامل حیاتی که بدن جهت رشد و نمو یا ترمیم بافتها احتیاج دارد به خوبی تأمین می سازد. از خوردن چندین نوع غذای مرکب در جشن ها و مهمانی ها خودداری فرمایید، بخصوص غذاهایی که در روغن سرخ و بریان شده اند.

۹ - هفته ای دو یا سه بار گوشت برای شما کافی است و با استفاده از ماهی و غذاهای تهیه شده از فرآورده های گیاهی و سیب زمینی تنوری و یا آب پز به جای سیب زمینی سرخ کرده، برنج به صورت کته و نانهای سبوس دار به سلامتی و زیبایی اندام خود کمک نمایید. اگر مشکل خاصی با خوردن شیر و لبنیات برای شما عارض نمی شود مصرف روزانه لبنیات کم چربی را فراموش نکنید.

کد خبر 3182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز