شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

عربستان و ترکیه طی ۵سال گذشته هر کاری که از دست‌شان برآمده برای رسیدن به اهدافشان در سوریه انجام داده‌اند اما حالا در دوره‌ای جدید به‌صورت صریح نشان داده‌اند که به هیچ کدام از تلاش‌های بین‌المللی ازجمله توافق وین، قطعنامه شورای امنیت و میانجیگری‌های سازمان ملل پایبند نیستند.

گزارش‌ها از رسیدن نیروها و جنگنده‌های عربستان به پایگاه اینجرلیک خبر می‌دهد که در نزدیکی مرز سوریه ق

درحالي‌كه روزنامه اينديپندنت از اعزام نيروها و جنگنده‌هاي عربستان به پايگاه اينجرليك تركيه خبر داده عادل الجبير وزير امور خارجه اين كشور بار ديگر برخلاف همه توافق‌ها اعلام كرده كه هدف اين كشور بركناري اسد است و براي رسيدن به اين هدف حتي از زور استفاده خواهد كرد. اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد كه چند روز پيش در نشست مونيخ قدرت‌هاي جهاني براي آتش‌بس در سوريه طي يك هفته توافق كردند تا كمك‌هاي بشردوستانه به سوريه برسد.

الجبير در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان اما گفت: بشار اسد قدرت را ترك خواهد كرد. اگر با فرايند سياسي كنار نرود با زور بركنار خواهد شد. اين اظهارات، اعلام صريح وزير امور خارجه عربستان به مداخله نظامي در خاك يك كشور ديگر به‌حساب مي‌آيد. در قطعنامه شوراي امنيت درباره سوريه بر لزوم حفظ «حاكميت، استقلال، اتحاد و تماميت ارضي» سوريه تأكيد شده و مسير بازگشت آرامش در اين كشور از برقراري آتش‌بس، تشكيل دولت وحدت ملي و برگزاري انتخابات ترسيم شده است. تركيه هم در تضاد با جامعه جهاني كاملا در محور عربستان قرار دارد. مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه هم روز گذشته اعلام كرد كه احتمال مداخله زميني آنكارا و رياض در سوريه وجود دارد. او با اعلام اينكه آنكارا و رياض مي‌توانند عمليات زميني در سوريه را آغاز كنند، گفت: عربستان جنگنده‌هايي را به پايگاه اينجرليك تركيه مي‌فرستد و مسئولان عربستاني براي اطلاع از وضعيت پايگاه وارد تركيه شده‌اند.

  • اسد: مداخله زميني عربستان و تركيه بعيد نيست

بشار اسد، رئيس‌جمهورسوريه هم در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه مداخله زميني عربستان و تركيه در سوريه بعيد نيست اما نيروهاي سوري آماده مقابله با اين مسئله هستند. رئيس‌جمهور سوريه گفت: هدف اصلي از درگيري‌هاي حلب قطع مسير بين اين استان و تركيه است؛ چون تركيه مسير اصلي امدادرساني به تروريست‌هاست.

بشار اسد درباره اينكه چند سال طول مي‌كشد تا صلح به سوريه بازگردد، گفت: سؤال اصلي اين است كه تركيه و عربستان چند سال ديگر از تروريسم حمايت مي‌كنند. وي با اعلام اينكه از هرگونه مذاكره صلحي حمايت مي‌كند تأكيد كرد كه جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي را تا بازپس‌گيري كل خاك اين كشور ادامه خواهد داد.

نيروهاي ارتش سوريه طي هفته‌هاي گذشته پيشروي‌هاي مهمي در حلب داشته‌اند. اكنون مسئله حساس به‌گفته استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در روزهاي آينده است؛ روزهايي كه ممكن است طي آنها آتش‌بس در سوريه به سرانجام برسد يا با تجاوز زميني عربستان و تركيه به خاك سوريه آتش ناآرامي‌ها در منطقه شعله‌ورتر شود.

کد خبر 324974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha