گروه ادب و هنر: هرچند وعده گذشته مسئولان هنری کشور حاکی از آماده سازی مجموعه تئاتر شهر تا عید مبارک فطر بود، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه سه شنبه در کمال خونسردی گفت: «همان‌طور که وعده داده بودیم، تا پایان مهرماه جاری چاره‌ای جز افتتاح مجموعه تئاتر شهر نداریم.»

البته قصه بازسازی تنها مجموعه معتبر تئاتر کشور سر درازی دارد. سال گذشته وقتی کار بازسازی شروع شد و مسئولان این کار بی خبر از گیر و دار بودجه و بی پولی همیشگی بخش فرهنگ، سر کیسه را ناگهان شل کردند، تئاتر شهر عملا بیش از 2 ماه یعنی از اواسط اسفند تا اوایل خرداد تعطیل شد.

 گروه‌های تئاتری با این خبر که 2 ماه تئاتر شهر تعطیل است و قرار است این بار دیگر واقعا نوسازی شود، رفتند پی کارهای دیگرشان و بعد خبر رسید که اشتباه شده و پول نداریم و برگردید و کار کنید و... قصه، تئاتر را تعطیل کرد و نوسازی هم، رویش.

غریب‌پور، مسئول بازسازی تئاتر شهر در آن موقع یعنی 25اسفند سال 85 به مهر گفت: «پیش از این 2 ماه زمان برای بازسازی تئاتر شهر در نظر گرفته شده بود. اما اگر بودجه مورد نیاز برای این کار تامین شود، به صورت 3 نوبته کار خواهیم کرد و در حقیقت 2ماه زمان برای ما حکم 6 ماه را خواهد داشت. البته در صورتی که بودجه تامین نشود، این مدت زمان افزایش خواهد یافت.»

اما محمدحسین صفار هرندی در ضیافت افطار سه شنبه درباره بودجه تعمیرات تئاتر شهر نیز گفت: «مصوبه تأمینات وزارت ارشاد برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست و هیچ مشکلی برای بودجه وجود ندارد.»


در عین حال، مدیر مجموعه تئاتر شهر روز گذشته یعنی فردای شبی که صفار هرندی این اظهارات را بیان کرد، از توقف کامل بازسازی این مجموعه تا زمان تامین بودجه مورد نیاز و از سرگیری روند بازسازی- این بار به صورت 3 نوبته- خبر داد.

مهرداد رایانی مخصوص در گفت و گو با مهر درباره دلایل توقف بازسازی تئاتر شهر گفت: «پیش از نوروز 86 بررسی‌هایی برای بازسازی مجموعه انجام و بودجه آن برآورد شده بود.

 تئاتر شهر هر سال یک بودجه 50 میلیون تومانی مصوب برای طرح‌های عمرانی دارد ولی هزینه بازسازی مجموعه حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان برآورد شد که باید صرف تعمیرات زیربنایی و اساسی مجموعه و تأسیسات داخلی از لوله‌کشی فاضلاب‌ها گرفته تا برق‌کشی مجموعه و تأسیسات سالن‌ها بشود. به همین منظور در مرحله اول باید مجموعه تعطیل و سپس بودجه مناسب تامین می‌شد.»

رایانی مخصوص که تنها 3 ماه و 16 روز از مدیریتش بر تئاتر شهر می گذرد و در واقع میراث دار تمام مشکلات گذشته و حال داستان نوسازی است، ادامه می دهد: «در آن زمان گزارشی خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد و وزیر خود فرمودند که این هزینه را متقبل می‌شوند و بودجه مورد نیاز را از طرح‌های دیگر تأمین و به تعمیرات تئاتر شهر تزریق می‌کنند.

چون بودجه بازسازی بودجه مصوب و معمولی نیست، باید توسط شخص وزیر از منابع دیگر تأمین شود؛ به همین خاطر معاونت عمرانی پیگیری خاصی در این زمینه ندارد و بنیاد رودکی مجری طرح است.»

اما بنیاد رودکی نیز ظاهرا از همکاری در این زمینه منصرف شده است. صفار هرندی درباره علت همکاری نکردن بنیاد رودکی(پیمانکار پروژه) با دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد(ناظر) گفت: «مطبوعات و رسانه‌ها بهتر است درگیر مسائل فنی و جزئی نشوند، زیرا ما در نهایت سالن‌ها را آماده می‌کنیم و ساختمان مهیا و امنی را در اختیار هنرمندان و تماشاگران قرار می‌دهیم و این مسائل اهمیت ندارد. همگی شما در پایان مهرماه مشاهده خواهید کرد که آنچه لازم بود، انجام شده است.»

رایانی ادامه می دهد: «قول مساعد داده شده که در هفته جاری اقدامات لازم برای تامین بودجه تئاتر شهر صورت بگیرد. البته تا به حال کابل کشی‌های طبقه دوم به لحاظ تعویض کابل و ارتباط مکانیزه و الکترونیک اتاق‌ها، تخلیه پشت بام که حدود 50 تن اضافه وزن داشت و ایزوگام کامل آن و نقشه‌کشی سالن‌ها انجام شده و آمادگی داریم در صورت حل مشکل بودجه، به صورت 3 نوبته باقی کارها را انجام دهیم.»

به این شکل به نظر می رسد مسئولان گوناگون درگیر در تالارهای پیچاپیچ تئاتر شهر، برای باز کردن گره ای که اساسا برای دندان ساخته شده است، مدام به تعداد نوبت های روزانه خود می‌افزایند، اما با وجود کار 4 نوبته و بیشتر هم بعید به نظر می رسد که وعده معاون هنری صفار هرندی که ظاهرا دور تازه ای از توضیحات را آغاز کرده است، عملی شود.

محمدحسین ایمانی خوشخو، عصر روز دوشنبه، در گفت و گو با ایسنا توقف بازسازی مجموعه تئاترشهر را تکذیب کرده و تأکید می کند: «روند بازسازی تئاترشهر با افزایش نیروها در حال انجام است و پیش‌بینی ما این است که این مجموعه تا پایان ماه مبارک رمضان آماده بهره برداری شود.»

ایمانی ادامه می دهد: «در جریان بازدیدی که از تأسیسات تئاترشهر داشتم، مشاهده کردم خرابی‌ها بیش از آن چیزی است که پیش‌بینی کرده بودیم، چرا که طی سال‌هایی که از گشایش تئاترشهر می‌گذرد، این مجموعه کمتر مورد بازسازی قرار گرفته است.»
و اضافه می کند: «قرار است یک شیفت کاری دیگر هم اضافه شود تا تعمیرات تئاترشهر شب‌ها هم متوقف نشود.»

ایمانی خوشخو همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر معاونان و رؤسای سازمان‌های وابسته به ارشاد، فردا صبح از ساعت 9 تا 12 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور خواهد داشت تا به سؤالات و درخواست‌های طرح شده پاسخ دهد.

کد خبر 32543

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز