دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

شما معمولا برای شادی خودتان و خانواده‌تان چه برنامه‌هایی دارید؟

یک میزبانـی تمام عیار

 شادي معنوي يكي از بهترين راه‌حل‌ها و برنامه‌هاست كه با گره‌خوردن به باورهاي ديني، علاوه بر نشاط، به آرامش روح و انس با خدا هم كمك مي‌كند. مناسبت‌هاي معنوي مثل ‌اعياد ماه رجب فرصت خوبي است تا با يك برنامه‌ريزي آسان و كم‌هزينه خانه‌تان را ميزبان يك جشن مذهبي كنيد. ميزبان‌هاي هيئت‌ها علاوه بر ثواب معنوي و نشر عقايدشان، به‌خودشان و ديگران هم فرصت رشد و شادي مي‌دهند. اصلا مي‌دانيد برگزاري جشن‌هاي مذهبي در خانه چه آثاري دارد و به چه نحوي مي‌تواند به شما و خانواده‌تان كمك كند؟

  • منتظر چه تغييراتي باشيد؟

وقتي در يك جشن مذهبي شركت مي‌كنيد به بخشي از ثواب، شادي و رشد معنوي در اين جشن‌ها مي‌رسيد اما وقتي به‌خاطر رضايت خدا ميزبان برگزاري اينگونه مراسم‌ مي‌شويد منتظر تغييرات و اثراتي مثل اين موارد در خودتان باشيد:

براي افرادي كه اغلب از يكنواختي روزهايشان گله دارند اين كار يك فعاليت مفيد است كه اگر به محتواي اين جشن بيش از حاشيه‌ها توجه شود، چند روز قبل و بعد از برگزاري مراسم هم اينگونه افراد روحيه‌اي شاد و فعال را تجربه مي‌كنند.

نيت رضاي خدا و انجام وظيفه براي نشر اعتقادات، اصل ماجراي اين ميزباني است. با اين حساب همه روزهاي قبل از مراسم‌تان و تا مدتي بعد از مراسم، پيوند معنوي‌تان با خدا شدت مي‌گيرد و انگار در افكارتان جايي براي منفي‌بافي باقي نمي‌ماند. اين تغيير براي گروهي از افراد كه وسواس‌هاي فكري، افسردگي يا بهانه‌تراشي و منفي‌بافي‌ها آزارشان مي‌دهد خيلي راهگشاست. گره‌گشايي خدا از دل‌نگراني‌هاي ميزبان و شركت‌كننده‌ها را هم نمي‌توان فراموش كرد.

خانه‌تان بيمه مي‌شود. اجسام هم روح دارند و وقتي خانه شما رنگ و بوي فعاليت مذهبي و شادي معنوي مي‌گيرد حتي ديوارهاي خانه‌تان حرمت مي‌گيرد. خانه‌ها هم به اين تغذيه معنوي نياز دارند تا انرژي زندگي روزمره‌تان را بالا ببرند. اين كار حياي اعضاي خانواده را درباره رفتارها و حرف‌هاي‌شان بيشتر مي‌كند و حتي در غيبت بزرگان خانواه، سلامت اخلاقي خانواده‌تان را هم بيمه مي‌كند.

برگزاري جشن‌هاي مذهبي و روضه‌خواني‌ها به مناسبت‌هاي مختلف مي‌تواند تعداد دوستان شما را بيشتر كند، فرصت ديد و بازديد با اقوامتان را آسان و در دسترس سازد و سبب حل مشكلات مختلف زندگي افراد باشد.

  • همه ريزه‌كاري‌هاي برگزاري جشن

قدرت برنامه‌ريزي‌تان را تقويت كنيد و سعي كنيد در دقيقه90 تصميم به برگزاري جشن نگيريد. بعد از تعيين زمان برگزاري كه اغلب بعدازظهر‌ها مورد استقبال قرار مي‌گيرد، نوبت دعوت از يك سخنران يا مداح است.

براي دعوت سخنران يا مداح مي‌توانيد از مسجد محل، حوزه‌هاي علميه محل زندگي يا دوستان‌تان كمك بگيريد. هرچه مسافت زندگي و كار اين فرد به خانه شما نزديك‌تر باشد، رفت‌وآمد در روز جشن‌‌ بي‌دغدغه و كم‌هزينه‌تر خواهد بود. از قبل موضوع برنامه را با مهمان سخنرانتان هماهنگ كنيد. مي‌توانيد دقيق‌تر باشيد و آسيب رفتاري شايع در محيط زندگي، دوستان و اقوامي كه مي‌خواهيد به جشن دعوت كنيد را به سخنران اطلاع دهيد تا در آن موضوع صحبت و مشاوره دهد؛ مثلا چند نفر با هم قهر هستند و شما همه آنها را به جشن مبعث در خانه‌تان دعوت كرده‌ايد، موضوع صحبت سخنران مي‌تواند قهر و دلخوري باشد.

نه خيلي زود كه مهمان‌ها روز و ساعت مراسم‌ را فراموش كنند و نه خيلي دير كه مهمان‌ها نتوانند برنامه‌ريزي كنند، برنامه‌تان را به مهمان‌ها اطلاع دهيد. مي‌توانيد به چند نفر زنگ بزنيد و از آنها بخواهيد به ديگران اطلاع دهند. در محل زندگي، مسجد و... هم مي‌توانيد اطلاعيه نصب كنيد، از فضاي مجازي دوستانه‌تان هم مي‌توانيد كمك بگيريد.

مراسم‌ مذهبي فرصت خوبي براي تمرين كارگروهي است. روز قبل از مراسم، براي پذيرايي‌ برنامه‌ريزي كنيد و با خانواده يا دوستان‌تان تدارك تزئين خانه را ببينيد. همه‌‌چيز شايد ساده باشد اما حال و هواي معنوي بانشاطي دل و خانه شما را پر مي‌كند.

مي‌توانيد براي اينكه كارهايتان تلنبار نشود از چند روز قبل به تزئين خانه برسيد تا بيشتر، از خانه متفاوت‌تان لذت ببريد. ابزارهاي تزئين شما مي‌تواند اماني باشد تا بعد از جشن آنها را پس بدهيد يا از پارچه‌هاي رنگي در خانه، بادكنك و... استفاده كنيد.

بهتر است شكلات مراسم مولودي كه مي‌خواهيد پخش كنيد را در بسته‌هاي كوچك بسته‌بندي كنيد تا حين مراسم، بچه‌ها به كشمكش با هم نيفتند. يك حديث يا نكته‌اي كوتاه و كوچك از سبك زندگي كه با خط خوش نوشته شده هم مي‌تواند كنار شكلات‌ها به‌كار فرهنگي شما كمك كند.

6- هزينه برگزاري مراسم واقعا به نوع ميزباني و طرز فكر شما بستگي دارد.از حدود 50 هزار تومان تا خيلي بيشتر از اين مبلغ مي‌تواند خرج اين جشن‌ها باشد. مراقب باشيد براي برگزاري اين جشن‌ها اسير تجملات و اسراف نشويد. واقعا با يك استكان چاي و شكلات و چندكيلو كيك يزدي هم مي‌توان جشني برپا كرد. يك فكر خوب مي‌تواند ايده خلاقانه ميزباني اشتراكي باشد تا خرج‌هايتان را با يك يا چند نفر تقسيم كنيد. اگر خانه‌تان كوچك است كمتر مهمان دعوت كنيد يا كمي به وسايل خانه سروسامان بدهيد. مسجد محل هم مي‌تواند ميزبان جشن مذهبي شما باشد.

مراقب تجمل باشيد كه بزرگ‌ترين دام زمين خوردن نيت رضاي خداست. چشم و همچشمي كه بيايد، بركت از هيئت خانگي‌تان رخت برمي‌بندد.

مراقب اثرگذاري رفتارخود روي مهمان‌ها باشيد. ممكن است خرج زياد شما براي جشن خانگي‌تان، اين فكر را در كسي به‌وجود بياورد كه هرگز از عهده اين مخارج برنمي‌آيد و حسرت برپايي يك جشن خانگي را روي دل او ماندگار كند.

برگزاري يك جشن مذهبي نياز به تمرين، برنامه‌ريزي و تلاش دسته جمعي دارد. ديگران را با خودتان شريك كنيد.

فقط روي تاريخ‌هاي مهم شادي مثل تولد‌ها و...

اصرار نداشته باشيد. مي‌توانيد چند روز قبل به استقبال آن برويد تا دعوت از سخنرانتان و وقت مهمان‌ها هم به مشكل نخورد.

کد خبر 330987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha