شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

بسام‌الوحیدی خبرنگار 30 ساله فلسطینی که نیاز مبرمی به عمل شبکیه چشم دارد تا بینایی خود را بتواند حفظ کند، قرار بود ماه گذشته در یک بیمارستان فلسطینی در قدس عمل شود.

گرچه الوحیدی تمام اقدامات لازم اداری را برای کسب مجوز عبور از غزه به قدس  فراهم کرده است اما سازمان جاسوسی داخلی اسرائیل (شین بث) از وی می‌خواهد که به‌عنوان خبرنگار صدای کارگران در غزه بر ضد فعالان، رهبران و اعضای مقاومت فلسطین جاسوسی کند.

وقتی الوحیدی در گذرگاه اِرِز در راه بیمارستان بازداشت شد، لباس‌های او را درآوردند و به اتاق بازجویی بردند. بازجوی اسرائیلی که خود را  سروان می‌خواند 5/5 ساعت او را تحت بازجویی قرار داد تا اطلاعاتی از اعضا، رهبران و فعالان مقاومت فلسطینی  به‌دست آورد.

همه این اطلاعات  خواستن‌ها  و بازجویی‌ها به‌عنوان شرط صدور مجوز عبور برای وی در بستری شدن و عمل جراحی در بیمارستان مطرح شد.

الوحیدی عضو خانواده محترمی در غزه است که نزد مقاومت شناخته شده محسوب می‌شود، لذا وی در وضعیتی نبود که بتواند پیشنهاد شین بث را بپذیرد و در سیاهه جاسوسان اسرائیل قرار گیرد.

وقتی بازجو از قانع کردن الوحیدی خسته شد، وی را از دفتر خود بیرون کرد و گفت تا وقتی نپذیرد برضد مقاومت جاسوسی کند، هرگز اجازه عبور و جراحی در بیمارستان قدس را نخواهد یافت.

داستان الوحیدی که البته برای بسیاری از فلسطینی‌ها هر روز اتفاق می‌افتد، نه‌تنها فلسطینی‌ها را به مقاومت بیشتر تشویق می‌کند، بلکه حاکی از شکنجه سازمان‌یافته‌ای است که مقامات اسرائیلی بر ضد بیماران فلسطینی اعمال می‌کنند که درخواست اجازه عبور برای رفتن از غزه به بیمارستان‌های فلسطینی در کرانه باختری و قدس دارند.

براساس گزارش سازمان‌های فعال حقوق بشر فلسطین، مقامات رژیم صهیونیستی برای جذب افراد برای جاسوسی فرقی میان صغیر و کبیر و زن و مرد قائل نیستند. هرکس بیمارتر و نیازمندتر به اقدامات درمانی باشد  مستعدتر برای موافقت با جاسوسی برضد فلسطینی‌ها تلقی می‌شود.

پروفسور کمال المغنی 65 ساله و رئیس سابق دانشکده هنر دانشگاه ملی نابلس، 2 سال پیش به دلیل سرطان گلو تحت عمل جراحی قرار گرفت و اندکی بهبودی حاصل کرد.

وی نیاز دارد هر ماه برای رادیودرمانی و جلوگیری از برگشت بیماری از گذرگاه ارز برای رسیدن به بیمارستان عبور کند. چندی پیش هنگام عبور از این گذرگاه وی را به اتاق بازجویی بردند و ارائه اطلاعات و جاسوسی برای اسرائیل به‌عنوان تنها راه صدور مجوز عبور وی مطرح شد.

برای رژیم صهیونیستی موقعیت اجتماعی و سن و سال افراد هیچ فرقی در جذب جاسوس ندارد. راجی السورانی مدیر مرکز فلسطینی حقوق بشر می‌گوید حتی اطفال و نوجوانان نیز از سیاست خیانت کن تا زنده بمانی رژیم صهیونیستی مصون نیستند.

به گفته السورانی این سیاست اسرائیل بی‌تردید جنایت جنگی و جنایت برضد بشریت است.

weekly.Ahram.org
11  اکتبر

کد خبر 33849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز