معاون اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: تا شهریورماه امسال تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید استفاده ازسامانه سلامت یکپارچه بهداشت را آغاز کنند.

پرونده الکترونیک سلامت

به گزارش ايسنا، علیرضا مهدوی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور گفت: هم‌اكنون تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با سامانه یکپارچه «سیب» کار می‌کنند و تعداد مراکز در دانشگاه‌های مختلف تفاوت دارد که براساس داشتن زیرساخت مثل دسترسی به کامپیوتر، اینترنت و... است. این مراکز موظف شده‌اند تا آخر شهریور همه کمبودها را برطرف کنند تا همه خدمات الکترونیک شده و کاغذ از سیستم بهداشتی جمع شود.

آيين رونمايي از ســامانه سلامت يكپارچه بهداشت (سيب) اسفند گذشته با حضور وزير بهداشــت در اردكان يزد برگزار شد. سامانه يكپارچه بهداشت بخشي از پرونده الكترونيك ســلامت مبتني بر شناســه كدملي اســت كه براي هر ايراني ايجاد و همه اطلاعات مربوط به ســلامت وي، قبل از تولد تا مرگ در آن ثبت مي‌شود و با استفاده از رمز عبور و الزامات لازم و حفظ حريم شــخصي، امكان دسترسي به اين اطلاعات توسط فرد، بهورز مربوطه، پزشك معالج و ساير افراد ذيصلاح مطابق با سطح دسترســي تعريف شده توســط معاونت بهداشــت وزارت متبوع در سراسر كشور ايجاد خواهد شــد.

سرپرست دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشــت اسفند ماه گفت: اين ســامانه از چند ماه قبل در حدود 50 دانشگاه سراسر كشور نصب شده و هم‌اكنون هم به صورت آزمايشي رونمايي شــده اســت. تارا افزود: در واقع براساس پيش‌بيني‌ها تا قبل از ارديبهشت ماه سال آينده اين سامانه رونمايي رسمي خواهد شــد و اطلاعات و داده‌هــاي آن به طور قطعي بررسي شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به‌گفته وي اين سامانه چند ماهي است كه در مرحله تســت و آزمايش قرار دارد تا بررســي شــود كه داده‌هاي مورد بررســي تا چه اندازه بــا پيش‌بيني‌هاي مورد بحث ما همخواني دارد. همچنين با اين شــيوه درصدديم نقاط ضعف و نقاط قوت سامانه را در طول اين مدت بررسي كرده تــا در چند ماه آينده بــا قوت تمام بتوانيم براي اين سامانه برنامه‌ريزي كنيم. سرپرســت دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشــت گفت: اين سرويس هم‌اكنون براي فضاهايي كه دسترســي به اينترنت وجود دارد قابل استفاده است اما در فضاها و اماكني كه اينترنت نيست اطلاعات به صورت آفلاين انجام مي‌شود سپس به نزديك‌ترين مركز آنلاين انتقال مي‌يابد تا اطلاعات به سامانه اصلي منتقل شود. اما نكته مهم درباره اين سامانه اين اســت كه هنوز در مرحله كار و پيگيري اســت و تا زمان رونمايي اصلي بي‌شــك كارهاي زيادي مانده است.

  • زیرساخت‌های مخابراتی آماده نیست

معاون اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، زیرساخت‌های مخابراتی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این برنامه عنوان کرد و افزود: بخشی از زیرساخت پرونده‌های الکترونیک مربوط به مخابرات است و هم‌اكنون نیز این مشکل وجود دارد. برای مثال شوشتر شهرستانی با ۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی است. برای شرکت‌های خصوصی مخابرات صرفه اقتصادی ندارد که برای ۲۰۰۰ نفر در یک منطقه دوردست خدمات ارائه دهد؛ چرا که هزینه سنگینی دارد و ممکن است برای جمعیت ۲۰ هزار نفری یک میلیاردتومان خرج کند. شبکه‌های مخابراتی‌اپراتورهای تلفن همراه در بعضی نقاط پوشش دارند ولی کامل نیست.

  • وظیفه وزارت ارتباطات در سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

مهدوی افزود: برطرف کردن همه این موارد هزینه دارد. وظیفه وزارت ارتباطات در سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر این است که مشکل مناطقی با این شرایط را برطرف کند. حتی ممکن است ارزش تجاری نداشته باشد و هیچ وقت هم هزینه آن برنگردد، ولی باید این کار را انجام داد.

مهدوی همچنین به همکاری تمام دستگاه‌های امضاکننده این سند اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت به چند نفر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد که کاغذ را از روند اداری حذف کنند. هم‌اكنون حدود 8دانشگاه علوم پزشکی هیچ کاغذی استفاده نمی‌کنند وفقط از این سامانه استفاده می‌کنند. با این برنامه، موازی‌کاری در شبکه‌های بهداشت از بین می‌رود.

  • قانوني كه اجرا نشد!

طبق بند الف ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشــت، درمــان و آموزش پزشكي موظف است به منظور ارائه خدمات الكترونيك سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان و سامانه‌هاي اطلاعاتي مراكز سلامت در هماهنگي با پايگاه ملي مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال اقدام كند.

کد خبر 340800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha