تأخیر ۱.۵ ساله در ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌،تعداد پروانه‌های صادره برای بلند مرتبه‌سازی، شفاف‌سازی‌ درخصوص منابع درآمدی شهر تهران و مصوبات کمیسیون ماده۵ درخصوص بلندمرتبه‌سازی‌ موضوعاتی بود که معاون شهردار تهران درخصوص آن توضیح داد.

بلند مرتبه سازی

پژمان پشمچي‌زاده معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران ‌ با اشاره به انتقاداتي كه مديران راه و شهرسازي درخصوص بلندمرتبه‌سازي‌ انجام مي‌دهند و براساس اين انتقادها بلندمرتبه‌سازي‌‌ها كيفيت زندگي را كاهش مي‌دهد، گفت: در طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ به‌دليل محدوديتي كه توسعه افقي شهر داشته، مساحت تهران ۱۶۰ كيلومترمربع كاهش پيدا كرد يعني از ۸۰۰ كيلومترمربع به ۶۴۰ كيلومترمربع كاهش يافت، بنابراين توسعه عمودي ازجمله راهبردهاي اساسي طرح جامع و طرح تفصيلي مورد توجه قرار گرفت.

عرصه‌هايي نيز براي بلندمرتبه‌سازي‌ در پايتخت تعريف‌ و قرار شد ضوابط بلندمرتبه‌سازي‌ تدوين شود. هم اكنون اين ضوابط تدوين شده و در ۳۰ جلسه كارگروه كارشناسي كميسيون ماده ۵ و ۸ جلسه ماده ۵ بررسي و مورد تصويب قرار گرفته است. پس از ابلاغ طرح تفصيلي ضوابط بلند مرتبه‌سازي‌ در پي برگزاري ۳۰ جلسه كارگروه كارشناسي و ۸ جلسه كميسيون ماده ۵ براي عرصه‌هاي مستعد، به‌منظور بلند مرتبه‌سازي‌، تدوين و تصويب شد.

به‌عنوان يك راهبرد اصلي طرح جامع و طرح تفصيلي و اينكه ناگزير بخشي از توسعه پايتخت بايد در ارتفاع صورت پذيرد و چرا يك سال و نيم است كه ضوابط بلندمرتبه‌سازي‌ در شوراي‌عالي شهرسازي معطل تصويب و ابلاغ مانده است. اگر اين ضوابط دچار مشكل است و اگر بررسي آن زمان بر است چرا اجازه نمي‌دهند به‌طور آزمايشي اجرايي شود، به هر حال داشتن ضابطه از نداشتن آن بهتر است و كمك خواهد كرد در مورد املاك مستعد اين امر به‌طور سليقه‌اي تصميم‌گيري نشود.

معاون شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه كل هياهويي كه براي بلندمرتبه‌سازي در شهر تهران مي‌شود براي ۹۷۹ قطعه ملكي (پارسل) است، گفت: از ابتداي بلندمرتبه‌سازي در دهه 40‌ تا اكنون به ۹۷۹ قطعه از مجموع ۹۲۰ هزار قطعه ملكي تهران مجوز بلندمرتبه‌سازي‌ داده شده است. 543 مجوز مربوط به قبل از سال ۸۵ است كه از اين تعداد ۲۳۰ بلندمرتبه كه در دهه ۷۰ احداث شده‌اند بدون سابقه و طي كردن روند قانوني احداث شده‌اند و در كميسيون ماده ۵ هيچ سابقه‌اي ندارند. ‌436 مورد بلندمرتبه‌سازي‌ هم در مديريت كنوني شهر‌ صادر شده كه بيشتر مربوط به ساختمان‌هاي ۱۲ طبقه است كه تمامي آنها مصوبات قانوني دارند.

  • كميسيون ماده5، انتقاد دولتي‌ها به خود

معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران همچنين‌ با اشاره به سخنان برخي از مديران وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه از جايگاه وكيل مدافع كميسيون ماده۵ صحبت نمي‌كنم اما اين كميسيون ساختاري قانوني ومستقل داردكه براساس ماده۵ قانون تاسيس شوراي‌عالي شهرسازي تشكيل شده است،گفت: به جز تهران در تمام شهرهاي ايران دبيرخانه كميسيون ماده۵ در ادارات راه و شهرسازي تشكيل مي‌شود بنابراين سخناني كه درخصوص عملكرد كميسيون ماده۵ در شهرها مطرح مي‌شود انتقاد به‌خود و نوعي خودزني است.

پژمان پشمچي‌زاده با طرح اين پرسش كه براي رونق اقتصادي در حوزه شهرسازي مسئولان متولي اين امر چه كرده‌اند، گفت: چه زماني متوليان اين امر به وظايف خود عمل مي‌كنند؟ با مسكن مهر كه مخالف هستند و آن را حاصل يك بي‌تدبيري مديريتي قلمداد مي‌كنند. در دولت‌هاي قبل الگوي مشخصي براي مسكن عمومي و اجتماعي وجود داشت. در دولت اصلاحات موضوع اجاره به شرط تمليك مطرح بود. در دولت نهم و دهم مسكن مهر دنبال مي‌شد و پيشرفت اين پروژه‌ها قابل رصد بود اما هم‌اكنون وزارت راه و شهرسازي هيچ برنامه روشني در اين خصوص ندارد.

وي با اشاره به طرح مسكن اجتماعي از سوي وزارت راه و شهرسازي گفت: براي مسكن اجتماعي هيچ تئوري روشني ارائه نشده است و يك چارچوب مشخص و اينكه از كدام منابع و براي كدام گروه مخاطب و چه زماني اين پروژه اجرايي مي‌شود عنوان نشده است، درحالي‌كه بيش از 3سال از عمر وزارت راه و شهرسازي گذشته است. چه زماني قرار است اين طرح اجرايي شود؟ بعد مي‌آيند (و در اين بين) فعالان مسكن و ساخت‌وساز و ظرفيت مهندسي كشور را سوداگران شهر مي‌نامند درحالي‌كه هيچ الگوي جانشيني پيشنهاد نمي‌كنند. به اعتقاد آنها شهرداري‌ها در حال به تاراج بردن شهر هستند و ظرفيت‌هاي مهندسي كشور نيز سوداگران شهرند.

  • سهم عوارض شهرسازي از بودجه عمومي پايتخت

معاون شهردار تهران با اشاره به برخي ‌ اظهارنظرها درخصوص اينكه ريشه برخي تخلف‌هاي شهرسازي در دخل و خرج شهرداري‌هاست، گفت: بودجه عمومي شهر تهران ۱۷ هزار و ۸۸۰ ميليارد تومان است كه به اضافه بودجه عمومي سازمان‌ها و شركت‌ها كه ۳۷۵۰ ميليارد تومان است، مي‌توان گفت بودجه تهران بيش از ۲۱ هزار ميليارد تومان است.

كل درآمدهاي حاصل از مباحث شهرسازي براساس مصوبات شوراي شهر تهران ۶۲۲۹ ميليارد تومان است كه اگر عوارض تثبيت واحدهاي تجاري را كه ۲۸۹۰ ميليارد تومان است اضافه كنيم و جرايم كميسيون ماده۱۰۰ كه ۷۴.۸ ميليارد تومان است در مجموع ۹۱۰۰ ميليارد تومان مي‌شود كه به نسبت ۲۱ هزار ميليارد تومان ۴۲درصد از درآمدها حاصل از عوارض شهرسازي است.

درحالي‌كه عدد اعلام شده از جانب معاون وزير راه و شهرسازي، ۷۹درصد درآمد كلانشهرها بود حتي اگر از بودجه عمومي شهر، بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها را حذف كنيم اين رقم به ۵۰ درصد مي‌رسد درحالي‌كه اعلام مي‌شود تمامي درآمدهاي شهر مربوط به شهرسازي است.

پشمچي‌زاده با اشاره به درآمدهاي حاصل از كميسيون ماده۱۰۰ گفت: اعلام شده ۸.۹درصد درآمدهاي شهر حاصل از آراي كميسيون ماده۱۰۰ است درحالي‌كه در شهرداري تهران با احتساب 8.74ميليارد تومان اين رقم به ۳دهم درصد هم نمي‌رسد. آقايان به بودجه‌اي ابهام وارد مي‌كنند كه در زمان قانوني خودش از سوي شهرداري به شورا پيشنهاد شده و در كميسيون‌هاي مختلف در مورد آن بحث شده و در نهايت به تأييد ۳۱ نماينده مردم درشوراي شهر رسيده است. آيا نظارتي بالاتر از اين بر بودجه شهرداري بايد وجود داشته باشد؟ اين بودجه براساس برنامه‌هاي ۵ ساله شهري و اسناد بالادست تنظيم شده و تمامي مصارف و منابع آن توسط پارلمان محلي مورد نظارت قرار مي‌گيرد.

جدول

کد خبر 342133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha