به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، مرتضی فرجی رییس مرکز ملی فرش ایران، هدفمندکردن نمایشگاه های بین المللی فرش وجوایز صادراتی را مهمترین راهکارهای توسعه صادرات فرش ایران عنوان کرد و گفت: در نظرداریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی مراکز دائمی نمایشگاهی فرش دستباف را درخانه های گردشگری ایران برپا کنیم.
وی گفت:همچنین برگزاری نمایشگاه در مراکز هدف از جمله کشورهای امریکا وآلمان نیز ازدیگربرنامه های این سازمان است.
فرجی، تورم داخلی،هدفمند نبودن بخشی ازتولیدات بازارهدف،عدم کفایت تبلیغات وابزارهای معرفی فرش دستباف ایران ونیز استفاده ازابزارهای سنتی رامهمترین چالش های صادرات فرش ایران برشمرد و خاطرنشان کردند فرش دستباف کالایی هنری و سرمایه ای است ونباید به آن بادید کالای مصرفی نگریست.
وی در ادامه افزود: 60 درصد صادرات فرش ایران به دوکشورآلمان وآمریکا است ودرتلاشیم بازارهای هدف جدیدی درکشورهای روسیه وآفریقای جنوبی ایجاد کنیم.
شناسنامه فرش دستباف، سند اصالت هنرایرانی
فرجی شناسنامه دارکردن فرش دستباف را ایجاد نوعی اطمینان خاطر درمشتری عنوان کرد وگفت این اقدام از اسفند ماه سال جاری انجام خواهدشد واتحادیه تعاونی های روستایی مجری آن خواهد بود.
رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: انعطاف پذیری تولید،کاهش هزینه وارتباط مستقیم با بازارهای هدف ازنکات مهم دربهینه سازی نظام تولیداست که مرکز ملی فرش ایران برای آن برنامه های ویژ ه ای دارد. رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکیدبر استفاده ازفن آوری های نوین درتولید باحفظ اصالت فرش گفت : پرداخت اعتبار به کارگاه های تولید کننده مواد اولیه مرغوب وحمایت ازگسترش کارگاه های متمرکز ازدیگر اقدامات مرکز ملی فرش ایران است.
فرجی ادامه داد: بالغ بر90 درصد تولید فرش درایران به شیوه تک بافت خانگی است که اگر چه باعث منحصربه فرد بودن فرش بافته شده است اما مشکل سفارش پذیری را به دنبال دارد.