به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه لیون فرانسه، چرت کوتاه کودکان در طول زمان مطالعه میتواند به آنها کمک کند تا مطالب مطالعه شده را سریعتر به خاطر آورند و یادگیری مجدد برایشان آسان میشود، درحالیکه تمارین را حتی تا شش ماه بعد هم به خاطر میآورند.
طبق فرضیه این محققان، خواب بین ساعات درس خواندن میتواند فرآیند یادگیری مجدد را بسیار موثرتر کند درحالیکه از تلاش بیشتر برای به خاطرسپردن اطلاعات میکاهد.
استفانی مازا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره میگوید: «نتایج ما نشان میدهد که فاصله انداختن بین فرآیند مطالعه با چرتهای کوتاه دو فایده به همراه دارد: کاهش زمان سپری شده برای یادگیری مجدد و حصول اطمینان از حفظ بلندمدت مطالب.»
محققان برای رسیدن به این نتیجه گیری، ۴۰ فرد بزرگسال فرانسوی را به طور تصادفی به گروه خواب یا گروه بیدار تخصیص دادند. در جلسه اول به تمامی شرکت کنندگان ۱۶ جفت کلمه فرانسوی-سواحیلی نشان داده شد.
بعد از مطالعه هر جفت کلمات به مدت ۷ ثانیه، کلمه سواحیلی نشان داده میشد و شرکتکنندگان باید ترجمه فرانسوی آن را میگفتند. سپس جفت کلمه درست به مدت ۴ ثانیه نشان داده میشد.
هر کلمهای که درست ترجمه نشده بود مجددا نمایش داده میشد تا در نهایت درست تایپ شود.
۱۲ ساعت بعد از جلسه اول، شرکت کنندگان مجددا همین تست یادآوری را انجام دادند. شرکت کنندگانی که بین جلسات خوابیده بودند، به طور میانیگن ۱۰ کلمه از ۱۶ جفت کلمه را به خاطر آوردند. در حالیکه افراد گروه بیداری، در حدود ۷.۵ کلمه را به خاطر آورده بودند.
نتایج همچنین نشان داد این وضعیت به خاطرآوردن کلمات تا 6 ماه همچنان ادامه داشت.
نظر شما