دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

‌شهردار تهران بار دیگر از آلودگی هوا و صوتی به‌عـنوان مهـم‌تـریـن چالش‌های تهران یاد کرد که مسئولیت اصلی رفع این معضلات نیز بر عهده دولت است و حالا باید دید که برای رفع این مشکلات اتفاقی می‌افتد یا خیر؟ وی در عین حال بر کار کردن به جای تنبلی، بیکاری و وعده دادن تاکید کرد.

دکتر قالیباف

محمدباقر قاليباف شهردار تهران ديروز در مراسم ورود 58دستگاه واگن مترو، 44 دستگاه اتوبوس برقي و 50دستگاه اتوبوس تك‌كابين به ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت كه به مناسبت آغاز سال تحصيلي برگزار شده بود به معضلات آلودگي هوا و صدا در تهران اشاره كرد و اظهار داشت: محوريت و مسئوليت حل آلودگي هوا برعهده دوستان ما دردولت است و آنها هستند كه بايد بقيه دستگاه‌ها را هماهنگ كنند و ضمن مشخص كردن تكليف هر بخش، پشتيباني‌هاي لازم را انجام دهند.

وي با اشاره به اينكه يك موقعي بحث برسر اين بود كه مشكل آلودگي هوا را فعلا نمي‌شود حل كرد، گفت: من همان موقع عرض كردم كه خير اتفاقا آلودگي هوا قابل حل است و سير نزولي كاهش آلودگي هوا را سال به سال به‌طور محسوس مي‌توان لمس كرد. قاليباف افزود: درآن زمان تأكيد كردم كه اگر مسئوليت حل آلودگي هوا را به شهرداري تهران واگذار كنند ما آماده پذيرش آن هستيم البته از ما طرح خواستند و ما نيز منطقي‌ترين و علمي‌ترين طرح را براي مبارزه با آلودگي هوا ارائه كرديم، اما مسئوليت اجراي آن را خودشان برعهده گرفتند و البته اين كار بايد انجام شود و ببينيم آيا اتفاقي مي‌افتد يا خير؟

  • توان داخلي براي مبارزه با آلودگي هوا

قاليباف در ادامه درباره فعاليت‌هاي شهرداري تهران براي توسعه مترو يادآور شد: هم‌اكنون 100كيلومتر مترو در دست احداث داريم كه در نيمه اول سال 96به بهره‌برداري مي‌رسد و اين نشان‌دهنده اولويت ما درامر مبارزه با آلودگي هواست. وي خطاب به كارگران واگن‌سازي مترو گفت: امروز به كمك شما عزيزان در آستانه آغاز سال تحصيلي ظرفيت حمل‌ونقل عمومي حدود 300هزار نفر در روز افزايش يافت كه اين اقدام نيز به معني كاهش آلودگي هواست. قاليباف با بيان اينكه توسعه حمل‌ونقل عمومي به بهترين شكل ممكن به كاهش آلودگي هوا كمك مي‌كند، گفت:60دستگاه اتوبوس برقي كه تاكنون بهينه‌سازي و مدرن شده‌اند نمونه‌اي از توجه به توان داخلي و اقتصاد مقاومتي درون‌زا در مبارزه با آلودگي هواست. شهردار تهران مبارزه با آلودگي هوا را مستلزم اقدامات سلبي و ايجابي دانست و گفت: اقدام ايجابي توسعه حمل ونقل عمومي در آغاز سال تحصيلي است اما از آن طرف حدود 300هزار دستگاه خودروي كاربراتوري در شهر تهران تردد دارند كه نزديك به 40درصد آلودگي شهر را توليد مي‌كنند و به مرور بايد از شهر تهران خارج شوند و اين اقدام سلبي بايد اتفاق بيفتد.

وي خـاطرنـشان كرد: در بـحـث موتور سيكلت برقي با همه تسهيلاتي كه در اختيار مردم قرار داديم باز توان خريد موتور‌سيكلت برقي ميسر نشد اما اين كار بايد به‌تدريج اتفاق بيفتد از طرفي مي‌توانيم توليد و استفاده از موتورسيكلت كاربراتوري را در تهران ممنوع كنيم چرا كه هر موتور سيكلت به انداز 5دستگاه پژو به شهر آلودگي تحميل مي‌كند.

قاليباف با تأكيد بر اينكه امروز ارتقاي كيفيت زندگي در شهر تهران در كنار حل مشكل آلودگي هوا به‌عنوان مهم‌ترين هدف مديريت شهري به شمار مي‌رود، گفت: حال كه دولت محترم مسئوليت اجراي كاهش آلودگي هوا را در تهران و كلانشهرها بر عهده گرفته است، ما هم در خدمت هستيم تا اين معضل بزرگ را برطرف كنيم. وي عنوان داشت: اگر توسعه مترو، حمل‌ونقل عمومي، هوشمندسازي و استفاده بهينه از ناوگان اتوبوسراني در كنار خطوط تندرو اتوبوس، توجه به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، حضور بانك‌ها به‌خصوص بانك شهر و تلاش شبانه‌روزي شما عزيزان و زحمت‌كشان در حوزه‌هاي عمراني و زيرساختي شهر نبود، امروز مي‌توانيم تصور كنيم تهران چه وضعيتي داشت!

شهردار تهران تلاش كارگران كارخانه واگن‌سازي مترو را نمونه‌اي از فرهنگ جهادي و مجاهدت دوران دفاع‌مقدس دانست و با استناد به بخشي از صحبت‌هاي هابيل درويش كه گفت، از ابتداي سال تا‌كنون يك ريال هم از دولت كمك دريافت نكرده يا صحبت‌هاي پيمان سنندجي كه گفت، از سال89 تاكنون حتي يك دستگاه اتوبوس از سوي دولت به شهر تهران تحويل نشده است، اظهار داشت: طبق قانون دولت موظف است 5 .82 درصد بهاي اتوبوس‌هاي تهران و 50درصد هزينه ساخت مترو را تأمين كند. ضمن اينكه قانون 2. 1 ميليارد دلار از صندوق ذخيره براي مترو درنظرگرفته كه هيچ‌كدام محقق نشده است.

  • قفل‌هاي پيش روي شهرداري

به گفته قاليباف، عدم‌پشتيباني كافي در داخل كشور و تحريم‌هاي بين‌المللي شهرداري تهران را دوقفله كرده است اما اگر آن فرهنگ و روحيه جهادي و آن باور به خداوند و اراده كار و تلاش و روحيه اخلاص توأم با عقلانيت و علم ومنطق نبود تأمين ماهي 200ميليارد تومان هزينه ساخت مترو در شرايطي كه دولت هم كمكي نمي‌كند شدني نبود و اين همان مصداق علمي حركت دانش بنيان، اقتصاد مقاومتي، استفاده از ظرفيت‌هاي دروني، تكيه به نيروهاي جوان و خلاق و توليد داخلي است.

شهردار تهران به‌كار نگرفتن سرمايه‌هاي داخلي كشور و درعوض دراز كردن دست‌ها مقابل رقباي خارجي را بي‌انصافي دانست و گفت: اعتماد به نيروهاي جوان و تحصيلكرده، سرمايه‌گذاران اين مرز و بوم و فرصت دادن به نيروهاي خلاق بود كه امروز مترو را ساخته، نه پول و تخصيص اعتبار اما درعوض تنبلي، بيكاري، بي‌حالي، حرف زدن به جاي كار كردن و وعده و وعيد دادن، بي‌تحركي و اينكه حاضر نباشيم از وقت شخصي خودمان بزنيم و براي مردم بگذاريم، ما را به جايي نمي‌رساند.

وي خطاب به مديران جمهوري اسلامي گفت: امروز 8 ساعت كار مفيد، حداقل كاري است كه بايد انجام دهيم چون در اين شرايط سختي كه مردم در آن گرفتارند يك مدير بايد 16-15 ساعت در روز كار مفيد انجام دهد تا معضل بزرگ بيكاري را حل كنيم. قاليباف با اشاره به رونق كار واگن‌سازي‌ متروي تهران گفت: ما 4كارخانه واگن‌سازي‌ ديگر در كشور داريم كه همه آنها مي‌توانند مثل واگن‌سازي‌ تهران از ساعت 7صبح تا 12شب كار كنند اما متأسفانه اين باور، روحيه كار و تلاش وجود ندارد. وي تأكيد كرد: البته مردم عزيز ما مي‌دانند كه ما در خريد و تأمين واگن دچار مشكلاتي هستيم. البته دولت قول داده است كه هزار و 200واگن را خريداري كند تا در بهره‌برداري از اين سيستم استفاده لازم را داشته باشيم.

  • تسليت به خانواده‌هاي داغدار حادثه كيانشهر

شهردار تهران ديروز درمراسم بهره‌برداري از 58دستگاه واگن مترو، 44 دستگاه اتوبوس برقي و 50 دستگاه اتوبوس تك كابين از جان باختگان حادثه متروي كيانشهرنام برد و ضمن تسليت به خانواده آنها گفت:‌ بدون شك جان‌باختگان اين حادثه از مجاهدين خاموشي هستند كه كسي تلاش آنها را نمي‌بيند اما قطعا چون در راه خدمت به مردم جان خود را ازدست دادند در پيشگاه خدا در آرامش به‌سر مي‌برند ضمن اينكه من همان شب حادثه تأكيد كردم كه دلايل اين مسئله كه به‌صورت نادر اتفاق مي‌افتد به‌طور جدي از جنبه فني بررسي شود تا تكرار اينگونه حوادث به حداقل برسد زيرا شعار ما ايمني درعين سرعت و دقت در كارهاست.

هابيل درويش، مديرعامل شركت مترو نيز درمراسم بهره‌برداري از 58واگن جديد مترو ضمن تشكر از حمايت‌هاي بانك شهر در تحقق چنين كارهاي بزرگي گفت: در اين اوضاع اقتصادي ساخت اين 58واگن مترو براي ما بيش از 200ميليارد تومان هزينه در برداشت اما در كنار آن 200هزار نفر نيز به ظرفيت جابه‌جايي با مترو افزوده شد. درويش از كارخانه واگن‌سازي‌ تهران به‌عنوان يك ظرفيت داخلي بسيار ارزشمند نام برد كه از سال‌ها قبل در دستور كار مديريت شهري قرار گرفت و امروزبه ثمر نشسته و توانسته مصداق اقتصاد مقاومتي باشد. وي مترو را شامل 3بخش تجهيزات ثابت، ساختمان و ناوگان اعلام كرد و گفت:‌ خوشبختانه در بخش تجهيزات ثابت بيش از 70درصد خودكفاييم و قادريم كه همه‌‌چيز صنعت ريلي را توليد كنيم؛ البته در بخش ناوگان نيز 40درصد توليد داخلي داريم و به سمتي مي‌رويم كه اگردولت به وعده خود درمورد تأمين 1200واگن مترو عمل كند آن وقت 85درصد توليد داخلي را هدف‌گذاري خواهيم كرد.

  • جا خالي دولت در نوسازي اتوبوس‌ها

450دستگاه اتوبوس جديد تك‌كابين در آينده نزديك وارد چرخه خدمات رساني به شهروندان خواهد شد. پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني در مراسم بهره‌برداري از واگن‌ها و اتوبوس‌هاي جديد كه ديروز برگزار شد، اين خبر را داد. به گفته وي قرار است 44دستگاه اتوبوس برقي جديد نيز در محور ميدان خراسان تا 17شهريور به‌كار گرفته شود. از طرف ديگر اتوبوس‌هاي جديد تك‌كابين نيز در خط٦ بي‌آرتي و خطوط جنوبي پايتخت به خدمات‌رساني مشغول خواهند شد. سنندجي از آغاز نام‌نويسي نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده خبر داد و گفت:‌ هفته گذشته براي نوسازي 107دستگاه ميني‌بوس ثبت نام شد و ظرف 15روز آينده نيز تمامي اتوبوس‌هاي فرسوده شهر تهران تعيين تكليف خواهند شد.

وي تنها راه‌حل كارآمد براي تحقق زندگي سالم در شهر تهران را استفاده از وسايل نقليه عمومي دانست و گفت:‌ به همين منظور سعي كرديم براساس سند چشم‌انداز، تدوين الگوي جديد خصوصي‌سازي‌ ناوگان اتوبوسراني را به انجام برسانيم. سنندجي همچنين بابت اينكه از سال89 تا‌كنون به‌رغم تعهدات دولت حتي يك دستگاه اتوبوس تحويل شهرداري تهران نشده است انتقاد كرد و گفت: 3500دستگاه اتوبوس شركت واحد با عمر بالاي 8سال داريم كه همگي نيازمند نوسازي هستند.

کد خبر 346815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha