همشهری آنلاین: توران میرهادی همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است. شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و مترجم ادبیات کودک درباره وضعیت جسمی وی که از دو روز قبل به علت سکته ناقص مغزی در تهران بستری است، به خبرنگار ایسنا گفت:

mirhadi

طبق آخرین گفت‌وگویی که با آقای مهندس میرفخرایی، داماد خانم میرهادی داشتم، در حال حاضر پزشک معالج، ملاقات را ممنوع کرده است.

این مترجم گفت: به گفته پزشک معالج، خانم میرهادی باید یک هفته در بخش مراقب‌های ویژه تحت نظر باشد. چون ایشان دچار سکته ناقص مغزی شده و احتمال برگشت این عارضه برای بیمار وجود دارد.

اقبال‌زاده افزود: خانم میرهادی الان در وضعیت نیمه هشیار به سر می‌برد و به کما نرفته‌اند. اگرچه نسبت به روز گذشته تحرک جسمانی نداشته، اما پای راستشان را تکان می‌دهند ولی توانایی شناخت و تشخیص افراد را ندارند.

به گزارش ایسنا، توران میرهادی، استاد برجسته ادبیات کودکان ایران متولد سال ۱۳۰۶ است. او در سال ۱۳۳۴ش. به نام برادر از دست رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را بنیاد نهاد. کتاب «جستجو در راه ها و روش های تربیت» گردآمده‌ای از تجربه‌های او در درازای ۲۵ سال سرپرستی مدرسه فرهاد است. میرهادی در کلاس‌های تربیت مربی کودک در شهرهای مشهد، تبریز، رشت و تهران درس می‌داد و با «اداره مطالعات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش» و «سازمان کتاب‌های درسی» در زمینه آزمایش کتاب‌های درسی نو در مدرسه فرهاد و تدوین کتاب‌های درسی و برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی همکاری داشت.

با یاری مجله «سپیده فردا» و با شرکت فعال توران میرهادی، سه نمایشگاه از کتاب‌های کودکان در سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۹ش. برگزار شد. در پی برگزاری این نمایشگاه‌ها شورای کتاب کودک با تلاش توران میرهادی و همفکران او، برای گسترش و پیشبرد هرچه بیشتر امر ادبیات کودکان در سال ۱۳۴۱ش. تاسیس شد.

توران میرهادی همچنین بنیانگذار و مسؤول طرح فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان، اولین کتاب مرجع ایرانی برای کودکان و نوجوانان است.

از آثار او می‌توان به: دو گفتار درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه، کتاب کار مربی کودک، برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان، جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت، تعلیمات اجتماعی سوم دبستان، راهنمای تدریس کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان، دو گفتار (کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه)، آنکه رفت، آنکه آمد،اشاره کرد.

توران میرهادی در نگارش کتاب‌های تعلیمات اجتماعی، تاریخ، جغرافی و تعلیمات دینی چهارم دبستان، تعلیمات اجتماعی و دینی برای کلاس چهارم دبستان و گذری در ادبیات کودکان همکاری داشته است.
او کتاب‌ها و مقاله‌های زیر را نیز ترجمه کرده است: افسانه چینی برای کودکان، گنجشک کوچولو، رفتار والدین ما باید چگونه باشد، تفاهم بین‌المللی به وسیله کتاب‌های کودکان و نوجوانان، آنچه از کنگره آموختیم، در باب افسانه‌ها و اسطوره‌ها برای کودکان و نوجوانان (با همکاری ثریا قزل ایاغ) و مقاله‌هایی در مجله‌ی «سپیده فردا»، «ماهنامه آموزش و پرورش»، نشریه‌ها و گزارش‌های شورای کتاب کودک به چاپ رسیده است.

کد خبر 346888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha