سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

آزاده مختاری: بازپرس جنایی پایتخت، برای دومین بار نظریه کمیسیون اسلحه‌شناسی در شلیک مرگبار مأمور پلیس به‌سوی نوجوان 11ساله را رد کرد.

بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران در خصوص این پرونده  به همشهری گفت: « بیست و سوم فروردین ماه، در جریان یک حادثه‌ تیراندازی‌ در منطقه بهاران، نوجوان 11 ساله‌‌ای به نام حامد در داخل خودروی پدرش با شلیک یکی از ماموران کلانتری 161 ابوذراز پای درآمد.

وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پدر مقتول وقتی برای بازگرداندن همسرش که به دلیل اختلاف خانوادگی به خانه پدری‌اش رفته بود، به آنجا رفت، درگیری فیزیکی بین آنها به‌وجود می آید که پلیس 110 گزارشی از نزاع دسته جمعی دریافت می کند.

وقتی ماموران در محل درگیری حاضر می شوند، با شناسایی پدر مقتول که به ادعای پلیس متهمی تحت تعقیب بوده، یکی از ماموران به بهانه فیصله دادن به این نزاع خانوادگی سوار بر خودروی پدر خانواده  روانه کلانتری می شود.

در بین راه توافقی میان زن و شوهر برای آشتی و رفع اختلافات، به وجود می آید ولی مامور پلیس در حضور3 کودک خانواده که همگی سوار خودرو بودند اصرار می‌کند همگی به کلانتری رفته و موضوع را در آنجا پیگیری کنند».

بازپرس حسین اصغرزاده با اشاره به اینکه پلیس مدعی است اصرار مامور مذکور به خاطر دستگیر کردن پدر حامد بوده، افزود: لحظاتی بعد پدر مقتول، مامور را پیاده می کند و با خودرویش دور می‌شود که در این هنگام مامور پلیس نه تنها خودش به خودروی پدر حامد با اسلحه کمری تیراندازی می‌کند، بلکه از نیروی گشت همراه نیز درخواست کمک می‌کندو  در این زمان  یک سرباز وظیفه به تیراندازی هوایی با اسلحه کلاشینکف اقدام می کند.

بر اثر تیراندازی یکی از گلوله‌های اسلحه کمری مأمور پلیس به سر حامد که همراه پدر، خواهر و برادر خردسالش هنوز در خودرو بودند، اصابت کرده و وی را از پای درمی آورد».

بازپرس دوم جنایی تهران با ابراز تأسف از این حادثه گفت: متهم از روز نخست ادعا دارد با آگاهی از مجرم بودن پدر مقتول فرصت را برای دستگیری او مغتنم شمرده و این تیراندازی تنها به دلیل فرار پدر حامد بوده است، این در حالی‌ است که تاکنون هیچ حکم جلبی مبنی بر تحت تعقیب قرار داشتن پدر مقتول  در زمان حادثه  در اختیار دادسرا قرار نگرفته است.

وی افزود با توجه به شواهد موجود در پرونده و تحقیقات قضایی از ابتدا مامور تیرانداز به اتهام قتل عمد و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده تا بعد از صدور نظریه کمیسیون
 اسلحه شناسی تصمیم قضایی اتخاذ شود.این در حالی است که کارشناسان در نظریه نخست مامور پلیس را بی گناه شناختند، اما بنده با ارائه 12 ایراد قضایی خواستار بررسی دقیق و علمی موضوع شدم.

اماکمیسیون مجدداً با اصرار بر مواضع قبلی خود، مامور شلیک کننده را در استفاده از اسلحه کمری در هنگام حادثه بی گناه می داند، در حالی‌که شرایط صحنه حادثه به گونه ای بوده که نیازی به تیراندازی توسط مامور نبوده است. خصوصاً اینکه مامور پلیس از حضور 3 کودک در خودرو مطلع بوده  و لحظاتی پیش از حادثه در کنار همین کودکان در صندلی عقب خودرو نشسته بود،با علم به این موضوع نبایستی شلیکی از سوی مامور صورت می‌گرفت، حتی اگر پدر کودکان یک مجرم تحت تعقیب بود.

بازپرس اصغر زاده در پایان با تاکید بر اینکه دلایل قضایی موجود در پرونده کاملاً واضح و شفاف است گفت: برای دومین بار نظریه کمیسیون اسلحه شناسی را نپذیرفتم و آن را غیر علمی می‌دانم، بنابراین دستور داده ام بار دیگر کارشناسان نظریه نهایی را صادر کنند.

کد خبر 34775

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز