سید محمد فخار: نوسازی ۱۱۰۰مینی‌بوس فرسوده تهران ازجمله اقدامات شدنی است که تأثیر مثبت بسیار مهمی بر جلوگیری از آلودگی هوای شهر دارد.

در سال‌هاي گذشته نوسازي 125دستگاه ميني‌بوس فرسوده انجام شد. هم‌اكنون 1250دستگاه ميني‌بوس در تهران وجود دارد كه 1100دستگاه آن نيازمند نوسازي هستند. طبق مصوبه هيأت دولت، شركت واحد اتوبوسراني پايتخت موفق به دريافت مجوز نوسازي و جايگزيني ميني‌بوس‌هاي فرسوده با ميني‌بوس‌هاي نو، ون و همچنين تاكسي شده است.

  • ثبت نام 450ميني‌بوس

آخرين وضعيت سايت ثبت‌نام نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده نشان مي‌دهد تاكنون مالك 450دستگاه ميني‌بوس براي نوسازي در سايت ثبت‌نام كرده‌اند و اميد است تا پايان مهرماه سال‌جاري جايگزيني تعداد قابل توجهي از ميني‌بوس‌هاي فرسوده با تاكسي انجام شود. پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين‌باره اظهار مي‌كند: ستاد نوسازي اقدام به طراحي سايت ثبت‌نام نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده كرده و بر اين اساس روند ثبت‌نام متقاضيان شروع شده است. سنندجي در ادامه با بيان اينكه سرويس‌دهي به مدارس توسط تعدادي از ميني‌بوس‌هاي داراي استاندارد انجام خواهد گرفت، تأكيد مي‌كند: شركت واحد اتوبوسراني در تلاش است تا تمام مدارس استثنايي تهران را تحت پوشش قرار دهد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران اضافه مي‌كند: اميدواريم روند ثبت‌نام و نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده با سرعت بيشتري پيش رود و طبق برنامه‌ريزي‌هاي اوليه اين طرح با موفقيت صورت گيرد به همين دليل تا پايان مهرماه بايستي جايگزيني تعداد زيادي از ميني‌بوس‌ها انجام شود.

  • مزاياي طرح كليد به ‌كليد

عنوان طرح مديريت شهري براي نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده طرح كليد به ‌كليد است. با توجه به اينكه شهر تهران به ميني‌بوس نياز دارد طي تفاهمنامه‌اي با ايران‌خودرو ديزل و سايپا مقرر شده بخشي از ميني‌بوس‌ها نوسازي شوند. اين طرح كليد به كليد بوده به‌طوري كه شهرداري ۲۰ ميليون‌تومان تسهيلات بلاعوض پرداخت كرده و ۱۰ ميليون تومان نيز گواهي اسقاط ميني‌بوس‌هاست و مالكان با پرداخت مبلغ اندكي مي‌توانند معادل يك تاكسي صفر كيلومتر ميني‌بوس خود را نوسازي كنند.

بدين‌ترتيب دارندگان ميني‌بوس مي‌توانند ميني‌بوس خود را با ميني‌بوس هم نوسازي كنند. در اين مدل نيز شهرداري تهران 20ميليون تومان تسهيلات بلاعوض پرداخت خواهد كرد و دارندگان با گواهي اسقاط ميني‌بوس و تسهيلاتي كه شركت خودرو‌ساز با وام 8درصد به مالكان پرداخت مي‌كند مي‌توانند نوسازي ميني‌بوس خود را انجام دهند.

  • ناديده گرفتن ايمني با فرسوده‌ها

در بخش ايمني تردد، اين وسايل كه متوسط عمرشان 25سال است سال‌هاست نتوانسته‌اند معاينه فني شوند و به‌دليل فرسودگي از عمر تجهيزات ايمني و به‌ويژه ترمز آنها تا آنجا كاسته شده كه براي تردد در شهر خطرساز هستند. بديهي است كه نمي‌توان سلامت و جان شهروندان را فداي تردد خودروهاي فرسوده كرد.

  • آلودگي هواي بسيار

براساس آزمايش‌هاي انجام شده در مركز كنترل كيفيت هواي تهران و دانشگاه صنعتي شريف، هر ميني‌بوس‌ تهراني روزانه 23كيلوگرم آلودگي هوا توليد مي‌كند و اين عدد در سال به 8400تن آلودگي مي‌رسد. حال با درنظر گرفتن وزن متوسط هر ميني‌بوس به ميزان 5تن مشخص مي‌شود كه با فعاليت اين وسايل فرسوده در شهر سالانه به اندازه وزن 1700ميني‌بوس آلودگي به تهران وارد مي‌شود. اين رقم طي 25سال اخير 210هزار تن بوده است. بدين‌ترتيب ميني‌بوس‌ها در سال‌هايي كه در تهران فعاليت كرده‌اند، حدود 200برابر وزن خودشان گازهاي آلاينده وارد شهر كرده‌اند. تحقيقات و آزمايش‌هاي انجام شده بر تعدادي از ميني‌بوس‌هاي فعال پايتخت نشان داده كه 80درصد آلودگي هواي آنان ناشي از فرسودگي و سيكل سوخت ناقص اين وسايل حمل‌ونقل عمومي است. انباشت گازهاي منواكسيدكربن، تركيبات آلي فرار، اكسيدهاي نيتروژن، دي‌اكسيد گوگرد و ذرات معلق، چيزي است كه ميني‌بوس‌هاي فرسوده به آسمان تهران هديه مي‌دهند.

کد خبر 348027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha