۱۰۰۰میلیارد تومان اوراق مرابحه گندم که روز دوشنبه در فرابورس فروخته شد نهایتا تا شنبه هفته آینده به‌حساب گندمکاران واریز می‌شود.

به گزارش همشهري، شركت بازرگاني دولتي از دوشنبه هفته گذشته براي تسويه نهايي مطالبات گندمكاران، 4300ميليارد تومان اوراق مرابحه منتشر كرد كه در مرحله اول همان روز نخست 1000ميليارد تومان آن در فرابورس پذيره نويسي و فروخته شد. به اين ترتيب اكنون دولت 1000ميليارد تومان منابع مالي در جيب خود دارد كه مي‌تواند به راحتي آن را به كشاورزان پرداخت كند. فروش اوراق مرابحه گندم توسط كارگزاري بانك كشاورزي در شرايطي اتفاق افتاد كه پرداخت مطالبات كشاورزان به‌دليل محدوديت منابع دولت با تأخير مواجه بود. به اين ترتيب اكنون با فروش اوراق مرابحه بخشي از مطالبات گندمكاران پرداخت خواهد شد. اين اوراق همچنين قابليت معامله در فرابورس را دارد.سررسيد اين اوراق 24ماهه و سود آن 20درصد است.

  • واريز به‌حساب كشاورزان

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير جهادكشاورزي در اين‌باره گفت: درآمد حاصل از فروش اين اوراق روز آينده به‌عنوان بخشي از طلب گندمكاران كشور از طريق بانك كشاورزي به‌حساب آنان واريز مي‌شود. عبدالمهدي بخشنده افزود: با واريز اين مبلغ جمع وجوه پرداختي به كشاورزان به 11هزار و 500ميليارد تومان مي‌رسد و جمعا 80درصد از كل مطالبات گندمكاران پرداخت مي‌شود.مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران نيز با بيان اينكه تاكنون بيش از 10هزار و 500ميليارد تومان بابت خريد تضميني گندم به‌حساب كشاورزان واريز شده، از پرداخت يكهزار ميليارد تومان ديگر از مطالبات گندمكاران تا پايان اين هفته و نهايتا تا روز شنبه هفته آينده خبر داد.

  • عذر خواهي از كشاورزان

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي با عذرخواهي از كشاورزان به‌دليل تأخير در پرداخت مطالبات خريد گندم، افزود: با واريز اين مبلغ، حدود 30هزار ميليارد ريال از مطالبات كشاورزان باقي مي‌ماند كه تلاش مي‌كنيم اين مبلغ را نيز هرچه سريع‌تر از محل فروش 43هزار ميليارد ريال اوراق مرابحه تأمين و به گندمكاران پرداخت كنيم.

  • دولت ضامن اوراق است

رضا غلامعلي پور معاون توسعه بازار فرابورس هم در اين‌باره گفت: ضامن اوراق مذكور دولت جمهوري اسلامي و متعهد پذيره نويسي كنسرسيومي با پيشگامي صندوق سرمايه‌گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي بود. وي افزود: كاركرد اوراق مرابحه پس از انتشار اوراق از سوي نهاد واسط، اين اوراق به اتكاي محصولات كشاورزي عرضه شده ابتدا خريداري و سپس تا زمان سررسيد به‌طور اقساطي دوباره به باني اوراق كه شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي است، فروخته مي‌شود.

  • اوراق مرابحه چيست؟

مرابحه يكي از انواع قرارداد بيع است كه از زمان‌هاي قديم بين مردم رايج بوده و مقصود از آن قراردادي است كه فروشنده قيمت تمام‌شده كالا اعم از قيمت خريد و هزينه‌‌هاي حمل‌ونقل و نگهداري و ساير هزينه‌هاي مربوطه را به اطلاع مشتري مي‌رساند و سپس تقاضاي مبلغ يا درصدي اضافي به‌عنوان سود مي‌كند.

براي مثال اعلان مي‌كند اين كالا را به هزار تومان خريده و حاضر است به هزار و 100تومان يا با 10درصد سود به مشتري بفروشد، چنانچه فروشنده در بيان قيمت خريد يا هزينه‌‌هاي مربوطه دروغ بگويد مشتري اين اختيار را پيدا مي‌كند كه قرارداد را فسخ كند. اين قرارداد مي‌تواند به‌صورت نقد يا نسيه منعقد شود و درصورتي كه نسيه باشد به‌طور معمول نرخ سود آن بيشتر است. مثلا مؤسسه ناشر اوراق، دارايي‌هاي دولت، سازمان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي را به‌صورت نقد خريده و پولش را مي‌دهد، سپس با قيمتي بالاتر و به‌صورت نسيه مدت‌دار به‌خود آنها مي‌فروشد و در مقابل، از آنها اسناد مالي با مبالغ و سررسيدهاي معين دريافت مي‌كند.

کد خبر 349280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha