حامد فوقانی: ۸ عضو شورای شهر تهران که بعد از روز دوشنبه بخشی از خیابان ولیعصر را به‌طور نمادین پیاده طی کردند، در لابه‌لای پیاده‌روی‌شان حرف‌های جالبی هم راجع به مناسب‌سازی معابر، ضرورت استفاده کمتر از خودروی شخصی، توجه به موضوع دستفروشان، توسعه حمل‌ونقل عمومی و حفظ محیط‌زیست خیابان‌های اصلی شهر بیان کردند.

پیاده روی شورای شهر

پياده‌روي اعضاي شوراي شهر تهران به مناسبت روز تربيت بدني از ميدان وليعصر شروع شد. گذر آنها از كنار مغازه‌هاي فروش تلفن‌همراه، رايانه، لوازم جانبي و سخت‌افزاري بعضا با اين صحبت از مغازه‌داران همراه مي‌شد كه حضور دستفروشان، كسب و كار آنها را حسابي كساد كرده است. رضا ضيايي يكي از آنها بود كه مدعي شد از وقتي تعداد دستفروشان افزايش يافته، كارش ضررده شده و مي‌خواهد جاي مغازه‌اش را تغيير دهد.

مرتضي طلايي و ابوالفضل قناعتي 2عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران بودند كه از ميان راه به حاضران در برنامه اضافه شدند. گذر يك‌نابينا از جلوي آنها باعث شد موضوع مناسب‌سازي معابر پيش كشيده شود و رحمت‌الله حافظي كه رياست كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران را برعهده دارد به كميته‌اي متشكل از شورا و شهرداري كه براي پيگيري موضوعات مناسب‌سازي معابر تشكيل شده اشاره كرد و گفت كه متأسفانه هنوز اين كميته جلسه‌اي را تشكيل نداده است.

  • موضوع چالشي دستفروشان

صحبت‌هاي يك‌بانوي دستفروش از وضعيت فعلي‌اش به‌خاطر هزينه‌هاي بالاي زندگي بخشي از برنامه پياده‌روي روز دوشنبه را به خود اختصاص داد و نظر خبرنگاران و حاضران را حسابي به‌خود جلب كرد. او از اينكه نيروهاي شهربان در كار وي خلل ايجاد مي‌كنند، گلايه كرد و مرتضي طلايي هم در پاسخ وي گفت كه واقعا مديريت شهري نمي‌داند بايد در برابر دستفروشان چه رفتاري اتخاذ كند. اشاره طلايي به اين بود كه مغازه‌داران و عابران پياده از حضور دستفروشان به ستوه آمده‌اند و برخي سودجويان نيز از طريق باندهاي دستفروشي براي خود كسب درآمد بزرگي راه انداخته‌اند.

ادعاي يك‌پسر جوان در برخورد دوگانه نيروهاي معبربان با دستفروشان هم با واكنش نادر شكري، مديركل تدوين قوانين و مقررات شهرداري تهران كه در پياده‌روي حضور داشت، همراه شد. شكري خطاب به وي گفت كه اولا بايد ادعاي نوع برخورد برخي از معبربانان را اثبات كند و ثانيا شهرداري تنها ارگاني است كه با راه‌انداختن شب‌بازارها و محل‌هاي خاص به حمايت از دستفروشان نيازمند پرداخته است. احمد حكيمي‌پور، رئيس كميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران كه اين برنامه با دعوت وي از تمام اعضاي شوراي شهر انجام گرفته بود، نيز در بخشي از پياده‌روي گفت: شهرداري بايد بهسازي پياده‌روها را در دستور كار قرار دهد؛ چراكه مشخص است پياده‌روها براي مردم آماده نيست. طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران تأثير پياده‌روي روز دوشنبه را علاوه بر ترغيب شهروندان براي استفاده كمتر از خودروي شخصي، افزايش ارتباط و تعامل بيشتر مردم با برنامه‌ريزان شهري دانست.

  • وليعصر پياده‌راه شود

هنگامي كه اعضاي شوراي شهر تهران از كنار يك مغازه كت‌وشلوارفروشي عبور مي‌كردند، با مرد مسني روبه‌رو شدند كه صاحب تاكسي خاصي بود. ناصر خاكي، راننده و ايده‌پرداز تاكسي جنگلي است كه درون خودروي او هميشه پر است از گونه‌هاي مختلف گياهي. وي در مواجهه با اعضاي شوراي شهر تهران پيشنهاد اختصاص راه مخصوص دوچرخه‌سواري در مسير وليعصر را ارائه كرد. محمد درويش، مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط‌زيست نيز كه در اين برنامه حضور داشت، پيشنهاد داد كه خيابان وليعصر به پياده‌راه تبديل شود.

وي اعلام كرد: سازمان حفاظت محيط‌زيست آماده است تا در اين راه هر كمكي كه لازم باشد به مديريت شهري بكند. در ادامه راه يكي از خبرنگاران حاضر راجع به وضعيت درختان چنار وليعصر از محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران پرسيد. حقاني نيز پاسخ داد اينكه شهرداري چنارهاي وليعصر را قطع مي‌كند به هيچ عنوان قبول ندارد. اما در عين حال بايد در نگهداري از چنارها كوشاتر باشند.

  • توليد داخل حمايت نمي‌شود

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران ازجمله افرادي بود كه از ابتدا تا انتها در پياده‌روي حضور داشت. وي در بخشي از برنامه با بيان اينكه متأسفانه حركت اتومبيل بر پياده‌رو غلبه كرده است، گفت: اساسا يكي از چالش‌هاي شهرها، كم‌تحركي است كه ناشي از كمبود فضاهاي ورزشي و پياده‌راهي است. سپس حافظي هم گفت:

چرا بايد موتورسيكلت با سوخت فسيلي توليد شود درحالي‌كه دانشجويان دانشگاه شريف موتورسيكلت برقي با بهترين كيفيت و كمترين هزينه ساخته‌اند اما دولت از آنها حمايت نمي‌كند. گلايه از ورود موتورسيكلت‌ها و نصب علمك‌ها براي جلوگيري از ورود آنها ازجمله مسائلي بود كه شهروندان در مواجهه با اعضاي شوراي شهر روز دوشنبه به آن اشاره كردند. اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران ازجمله اعضايي بود كه در اين رابطه به اظهارنظر پرداخت.

وي گفت: متأسفانه سد معبر موتورسيكلت‌هاي كسبه و مراجعه‌كنندگان به مراكز تجاري اين راسته سبب شده كه عابران پياده نتوانند از پياده‌راه استفاده كنند. شاكري اظهار اميدواري كرد كه نهضت پياده‌راه‌سازي‌ به‌گونه‌اي باشد كه براي معلولان و به‌ويژه نابينايان دسترس‌پذير شود. احمد دنيامالي نيز با بيان اينكه شهرها بايد انسان‌محور باشند اما متأسفانه امروزه همه‌‌چيز براي خودروها آماده است، گفت: شوراي چهارم توجه ويژه‌اي به توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو داشته. گفتني است خيابان وليعصر پس از ابلاغ شيوه‌نامه مناسب‌سازي معابر، جزو محورهايي قرار گرفت كه بايد تا پايان سال از نظر تردد آسان براي معلولان مناسب‌سازي شود .

کد خبر 350008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha