روند ساخت بزرگ‌ترین مرکز درمانی مغز و اعصاب ایران در شمال غرب پایتخت که در طول هفته گذشته و بعد از توییت رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در فضای مجازی در رسانه‌های دیگر نیز مطرح شده است، دوباره از سوی رحمت‌الله حافظی مورد تذکر قرار گرفت تا دیگر اعضای شورای شهر نیز نظرات خود را در این‌باره طرح کنند.

شورای شهر

رحمت‌الله حافظي در تذكر خود از بي‌نظمي‌ها و نابساماني‌هاي اداري و مالي انتقاد كرد و گفت: من هرگز انجام اين پروژه را زير سؤال نمي‌برم و با ساخت بيمارستان مغز و اعصاب مخالف نيستم اما بابت واگذاري زمين به خيريه هيچ‌گونه ثبتي در دفاتر مالي شهرداري به عمل نيامده است. وي خواستار كارشناسي مجدد قيمت زمين واگذار شده به اين بيمارستان شد و درخواست كرد يكي از اعضاي شوراي شهر تهران از جايگاه حقوقي و‌ شأن نظارتي به عضويت هيأت مديره اين خيريه درآيد.

در پاسخ به اين تذكر، معصومه آباد، رئيس كميته ايمني شوراي شهر كه يكي از اعضاي هيأت امناي اين خيريه به شمار مي‌رود به‌منظور روشن شدن ابهامات خطاب به رحمت‌الله حافظي گفت: بنده با شفاف‌سازي كاملا موافقم تا كسي اجازه بحث انحرافي نداشته باشد. وي افزود: كاربري اين زمين خيريه از اول درماني - بهداشتي بود ضمن اينكه قيمت‌گذاري روي اين زمين نيز توسط 3كارشناس رسمي دادگستري صورت گرفته است.

آباد در ادامه به تشريح روند فعاليت اين خيريه پرداخت و اظهار كرد: در سال 85خيريه امام رضا(ع) ثبت شد كه كارهاي عام‌المنفعه زيادي مانند تهيه جهيزيه، رسيدگي به مسائل زنان سرپرست خانوار و يتيمان را انجام مي‌داد تا اينكه پروفسور سميعي پيشنهاد داد شهرداري مكان مناسبي را براي احداث مركز جهاني مغز و اعصاب اختصاص دهد؛ به همين جهت مقرر شد زمين اين خيريه با 15درصد بالاتر از قيمت كارشناسي به مركز جهاني مغز و اعصاب اختصاص يابد. آباد افزود: در آن زمان توافق شد كه اين زمين به يك مؤسسه عام‌المنفعه واگذار شود.

اين مؤسسه هم اساسنامه دارد پس خيلي جفاست كه از سوي يك عضو شوراي شهر گفته شود كه اين مؤسسه اساسنامه ندارد! وي به يكي از بندهاي اين اساسنامه اشاره كرد كه براساس آن درصورت انحلال اين خيريه، با حضور و تصميم نماينده ولي فقيه، نماينده‌اي از وزارت كشور و سازمان اوقاف فعاليت اين خيريه مي‌تواند به يك مؤسسه عام‌المنفعه ديگر واگذار ‌شود.

آباد پيشنهاد داد كه شهردار يا يكي از اعضاي شورا اين مسئله را براي هميشه روشن كند تا كسي نگويد كه قاليباف اين مقدار زمين را به خيريه‌اي داده كه همسرش در آنجا عضويت دارد. اين خيريه عام‌المنفعه است و كسي نه‌تنها مالكيت يا سهامي از آن ندارد بلكه هيچ‌كدام از اعضاي مؤسسه خيريه تا‌كنون يك ريال دريافتي نداشته‌اند. اين عضو شوراي شهر با اعلام اينكه در تمام تصميم‌گيري‌هاي مربوط به اين خيريه معاونان رئيس‌جمهور هم حضور داشته‌اند، گفت: شوراي شهر تهران نيز اعتباراتي را براي اين مؤسسه به تصويب رسانده كه مي‌تواند يك نفر را بفرستد تا از نحوه هزينه‌كرد اين اعتبارات با‌خبر شود و هرگونه شايعه‌اي براي هميشه پايان دهد.

  • عينك بدبيني را برداريد

محسن پيرهادي نيز در ادامه واكنش اعضا به اظهارات حافظي گفت: با موضوع سلامت نبايد سياسي برخورد كنيم چون پيش از اين هم در شورا كمك به بيمارستاني كه مربوط به بيماري‌هاي خاص و سرطان بود صورت گرفته است؛ در ضمن اگر قرار باشد با عينك بدبيني همه پروژه‌ها را رصد كنيم، هيچ كاري نمي‌توان انجام داد. عضو هيأت رئيسه شوراي شهر خطاب به حافظي گفت: 3سال و نيم است كه همه پروژه‌هاي شهري از نظر شما با فساد آميخته است درحالي‌كه شهرداري كه از نگاه دوست ودشمن و حتي در محافل بين‌المللي مديريتي موفق ارزيابي مي‌شود.اين عضو كميسيون نظارت و حقوقي تأكيد كرد:

اگر با اين عينك بخواهيم فعاليت‌هاي شما را نيز رصد كنيم، كارنامه شما هم بسيار قابل نقد است چون در زماني كه رئيس سازمان تأمين اجتماعي بوديد، هيأت مديره هلدينگ سيمان در كمتر از يك ماه، چندبار جا‌به‌جا شد و تعدادي از مديران نيز بالاي 30ميليون تومان حقوق مي‌گرفتند. وي از حافظي خواست چوب لاي چرخ فعاليت‌هايي كه منافع آن به شهر و حتي كشور بازمي‌گردد، نگذارد.

بنابراين گزارش در نهايت مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به مباحث مطرح شده پيرامون مركز جهاني مغز و اعصاب گفت: يك عده از درد و رنج و بيماري در عذابند و يك عده هم بي‌خود و بي‌جهت و از روي لج و لجبازي حرف و حديث در مورد اين بيمارستان درست مي‌كنند. مي‌توانيم بازرس بگذاريم. البته حسابرس نيز نماينده رسمي ما در اين خيريه است كه مي‌تواند گزارش دهد.

وي افزود: تاكنون 300ميليارد تومان آنجا هزينه شده است كه شوراي شهر هم يك‌بار در سال 90حدود 30ميليارد تومان غيرنقد و يك‌بار 25ميليارد تومان در قالب تراكم به اين خيريه كمك كرده است. در مورد عضويت يك نفر از شوراي شهر در هيأت مديره اين خيريه هم به‌دليل مخالفت ساير اعضاي اين هيأت مديره ميسر نيست. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه امسال هم تاكنون يك ريال به اين خيريه پرداخت نشده است، گفت: 2معاون وزير در هيأت امناي خيريه امام رضا(ع) حضور دارند.

همچنين شوراي شهر تهران مصوب كرد كه بخشي از بزرگراه آزادگان واقع در محدوده منطقه‌21 به نام آيت‌الله محمد رضا مهدوي كني نامگذاري شود.

  • 540 مجوز بلند مرتبه سازي قبل از سال 1385

ديروز يكي از دستورات جلسه شوراي شهر اختصاص به ارائه گزارش درباره عملكرد كميسيون ماده‌5 داشت. با درنظر گرفتن اينكه طرح‌هاي توسعه شهري مسير تحولاتش به عملكرد و مصوبات كميسون ماده5 مرتبط است، معاون شهرسازي شهردار تهران درجلسه شوراي شهر حاضر شد تا درمورد عملكرد 10ساله اخير اين كميسيون توضيحاتي بدهد.

ازجمله محورهاي گزارش پشمچي‌زاده اين بود كه بعد از تصويب طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران و به اعتبار اين طرح‌هاي بالادستي ازحجم مصوبات كميسيون ماده 5كاسته شده است ضمن اينكه تصميمات كميسيون ماده 5قائم به فرد نيست و 8عضو از 4وزارتخانه راه، نيرو، كشورو جهاد به علاوه معاونين سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و محيط‌زيست به همراه شهردار تهران و رئيس شوراي شهر(به‌عنوان ناظر بدون حق رأي) درآن حضور دارند و كليه تصميمات دراين كميسيون براساس نظرات كارشناسي و كارهاي مطالعاتي صورت مي‌پذيرد.

يكي از مهم‌ترين موضوعات اين گزارش به سهم بلند‌مرتبه‌سازي‌ در شهرتهران اختصاص داشت در اين‌باره معاون شهرسازي شهردار تهران گفت: در10سال اخير ما 406مورد پروانه بلند مرتبه‌سازي‌ داديم اما از ابتداي بلند مرتبه‌سازي‌ از دهه40 تا‌كنون جمعا درتهران 979پروانه بلند مرتبه‌سازي‌ صادر شده كه 543مجوز مربوط به قبل از سال‌۸۵ است كه از اين تعداد ۲۳۰ بلندمرتبه‌سازي‌ بدون سابقه و طي كردن روند قانوني بوده است و در كميسيون ماده‌۵ هيچ سابقه‌اي ندارند.

‌436مورد بلندمرتبه‌سازي‌ هم در مديريت كنوني شهر‌ صادر شده كه بيشتر مربوط به ساختمان‌هاي ۱۲‌طبقه است كه تمامي آنها مصوبات قانوني دارند.اگر تعداد بلوك را بشماريم حدود 1570ساختمان بلند مرتبه درتهران داريم كه نسبت به 630كيلومترمربع مساحت شهر برابر با 10.8كيلومترمربع و سطح اشغال آن 5.6كيلومترمربع است. ديروز به استناد همين آمار معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران اعلام كرد كه هرگونه اظهارنظر درباره اينكه وجود ساختمان‌هاي بلند مرتبه درتهران جلوي گردش و جابه‌جايي جريان هوا را مي‌گيرد منتفي است.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به گزارش معاون شهرسازي شهردار تهران پيرامون عملكرد كميسيون ماده 5، بر لزوم تهيه پيوست‌هاي ترافيكي براي مجتمع‌هاي تجاري بزرگ و نيز پرهيز از بلند مرتبه‌سازي‌ در شهر تهران تأكيد داشتند. محسن سرخو از لزوم تهيه پيوست‌هاي ترافيكي براي مجتمع‌هاي تجاري سخن گفت، اسماعيل دوستي خواست تا اساسا موضوع بلند مرتبه‌سازي‌ از دستور كاركميسيون ماده 5خارج شود و اين كميسيون به ماموريت تهيه و تصويب طرح‌هاي جامع و تفصيلي و تشخيص مغايرت‌هاي آن بپردازد.

احمد دنيا مالي از نقش رصد خانه شهر تهران براي تحليل و پايش اقدامات صورت گرفته در شهر تهران و براي جلوگيري از دو قطبي شدن شهر سخن گفت. نظر اقبال شاكري هم اين بود كه اساسا نظر‌صاحب‌نظران شهري نسبت به وضعيت ساخت‌وساز در شهر مساعد نيست وبهتر ا ست كه اين كميسيون وظيفه سياستگذاري و نظارتي داشته باشد.

محمد حقاني‌هم گفت: متأسفانه ساختمان‌هاي بلند مرتبه مانند ميخ در محله‌ها فرو‌رفته‌اند و معلوم نيست بر چه اساس در جاهايي مانند چهارراه جهان كودك، شهرك غرب و مكان‌هاي ديگر ساختمان‌هاي بلند مرتبه ساخته مي‌شود‌ وچرا وقتي عضو شورا از هتلي 57طبقه بازديد مي‌كند سريع تابلوي آن را تغيير مي‌دهند و به 47طبقه تبديلش مي‌كنند.

عبدالحسين مختاباد نيز با ابراز تأسف بابت اينكه مدت‌هاست الگوي شهرسازي مبتني بر بلندمرتبه‌سازي در مركز شهر و ويلاسازي در حومه شهر به گورستان سپرده شده، گفت: اين مجتمع‌هاي بلندمرتبه بايد سازه‌اي حائل بين خود و سازه‌هاي اطراف قرار دهند تا موجب آزار و اذيت ساكنان مجاور نشوند. مهدي چمران نيز با اشاره به اينكه در فاصله تصويب تا اجراي طرح‌هاي جامع و تفصيلي بعضي فكر كردند كه اين طرح‌ها سختگيرانه هستند و ممكن است از تعداد طبقات ساختمان‌ها بكاهد به همين دليل بي‌رويه به سمت اخذ پروانه رفتند اما وقتي ديدند كه طرح اجرا شد و فضا كاملا سير منطقي طي مي‌كند از نگراني‌ها كاسته شد.

  • بررسي بدهي‌هاي شهرداري، يكشنبه بعد

ديروز همچنين گزارشي از سوي عليرضا دبير، رئيس كميسيون بودجه شوراي شهر ارائه شده كه براساس آن تمام بدهي‌هاي شهرداري به اشخاص حقيقي و حقوقي به‌صورت دقيق اعلام شد. بنابراين گزارش وي درباره ميزان كلي بدهي شهرداري تهران گفت: 58درصد بدهي شهرداري به بانك‌هاست و 42درصد نيز به پيمانكاران است. وي همچنين مجموع بدهي شهرداري تهران به پيمانكاران، بيمه، ماليات، سپرده انجام كار و... در مناطق 22گانه را معادل 8هزار و 514ميليارد تومان و مجموع بدهي به بانك‌ها شامل اصل و سود جرايم را معادل 11هزار و 981ميليارد تومان اعلام كرد.

وي با اشاره به ديون مناطق به پيمانكاران و بيمه و ماليات اظهار داشت: بدهي مناطق شهرداري تهران در مجموع به 30هزار و 130نفر و بيش از 6476ميليارد تومان است و بيشترين بدهي با 726ميليارد تومان متعلق به منطقه 2مي‌شود. در بين معاونت‌ها نيز معاونت فني و عمراني بيشترين بدهي‌ها را دارد كه بيش از 882ميليارد تومان است.

عليرضا دبير بيشترين بدهي شهرداري تهران به بانك شهر را معادل 5هزار و 200ميليارد تومان اعلام كرد.بنابراين گزارش قرار بود كه شوراي شهر تهران طرح الزام شهرداري تهران به پرداخت اين بدهي را تصويب كند اما با مخالفت چند تن از اعضا مواجه شد. به‌عنوان مثال احمد حكيمي پور، احمد دنيامالي، محمد مهدي تندگويان و ولي‌الله شجاع پوريان خواستار آن شدند تا با توجه به اهميت اين تصميم‌گيري و وجود برخي ابهامات، تصميم نهايي درمورد الزام شهرداري به پرداخت اين بدهي‌ها به جلسه بعدي در روز يكشنبه موكول شود.

  • يك فوريتي‌هاي شورا

ديروز شوراي شهر تهران دو مصوبه يك فوريتي داشت. نخست فوريت طرح نصب درهاي بازشو محافظ سكوي مترو در ايستگاه‌هاي پرازدحام تصويب شد. اينطور كه اعلام شد براي نصب اين درهاي محافظ در هر ايستگاه 3 ميليارد تومان اعتبار نياز است. مصوبه يك فوريتي بعدي هم در مورد حفظ و گسترش درختان خيابان وليعصر بود.

براين اساس محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي تأكيد كرد كه درختان اين خيابان به‌عنوان ميراث طبيعي به ثبت رسيده اما بارگذاري‌هاي انجام شده در قالب املاك تجاري بزرگ مقياس به‌دليل عدم‌رعايت مقررات 3 متر عقب‌نشيني، حيات اين درختان را به خطر انداخته است به‌طوري كه مشاهده مي‌شود درختان به شكل مثلثي به هم رسيده‌اند و خطر سقوط آنها را تهديد مي‌كند. سالاري همچنين گودبرداري‌هاي عميق ناشي از ساخت‌وساز در حريم اين درختان را موجب آسيب رسيدن به ريشه آنها دانست وگفت: براساس اين مصوبه تا عمق 10متري زير زمين اجازه حفر تونل داده نمي‌شود تا ريشه اين درختان خشك نشود.

جدول

کد خبر 350633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha