گروه شهری: درحالی ‌که طی چند روز اخیر، مسئولان مدیریت شهری مخالفت خود را با تحرکات اخیر دولت در زمینه احداث مونوریل بدون اجازه نهادهای تصمیم‌گیرنده نظیرشورای شهر و شهرداری تهران به دفعات اعلام کرده‌اند، معاون عمرانی وزارت کشور از اجرایی شدن این طرح تا پایان سال خبر داده‌است.

یکی ازاعضای شورای شهر در این باره گفت، معتقدم که دولت اصلاً حق ندارد درباره احداث مونوریل در تهران دخالت کند چراکه طبق قانون سیاست گذاری برای اداره شهر از جمله در زمینه حمل‌ونقل عمومی بر عهده شورای شهر گذاشته شده مگر آنکه دولت بخواهد فقط برای مجموعه تحت امر خود این کار را انجام دهد.

وی دراین باره پیشنهاد کرد، از آنجا که مرجع قانونی حمل‌ونقل شهری، شورای شهر است، اگر دولت برای ساخت مونوریل عزم جدی دارد مونوریل را بین وزارتخانه های خود و جهت ارتباطات داخلی استفاده کند چراکه این مسئله توجیه دار‌تر از احداث آن در شهر برای شهروندان است.

عضوکمیته محیط‌زیست شورای شهروکمیسیون توسعه وعمران اظهارداشت: اگر دولت و وزارت کشور شأن شورا را قبول دارند آن‌را رعایت کنند ولی اگراعضای شورا را عناصر نمادینی می دانند که فقط رأی مردم را برای تزئین، آرایش و کارهای تبلیغاتی جمع کرده‌اند که خب بحث دیگری است.

محمد خوش‌چهره نماینده مردم تهران در مجلس، درمصاحبه‌ای پیرامون عزم دولت برای احداث مونوریل گفت: «به اعتقاد من یک تلقی مسئله‌دار یا نامناسبی که ایجاد شده این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند، مونوریل به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل باید اولویت حمل‌ونقل ریلی را در بر بگیرد؛ این در حالی است که در‌هیچ جای دنیا این گونه نیست.

به عقیده خوش‌چهره تاکید بر گسترش مونوریل به‌دلیل تولید آلودگی صوتی فراوان غیرکارشناسانه است.

این درحالی است که مترو به دلیل حرکت در زیر زمین هیچ مزاحمت و سروصدایی را برای ساکنین اطراف خودبه وجود نمی‌آورد، همچنین مترو قابلیت جابه جایی تعداد بیش از 500 نفر را در هر سفر دارد اما مونوریل تنها 100 تا 150 نفر را می تواند در هر سفر جابه‌جا کند.

بنا براین گزارش، کارشناسان کارکرد مترورا بسیاربیشترومؤثرتراز مونوریل دانسته معتقدند که با گسترش ایستگاه مترو، تهران به یکی از کم‌ترافیک‌ترین پایتخت‌های دنیا تبدیل خواهد شد و به همین دلیل بایست بودجه مونوریل را به گسترش خطوط مترو اختصاص داد.

با این حال خوش‌چهره در این باره گفت: «باید تاکید کنم توسعه مترو می‌تواند به نفع کلان‌شهر تهران باشد و انشاءالله در یک فضای صمیمی و دوستانه ما شاهد آن باشیم که سهم این وسیله حمل‌ونقل عمومی همان‌طور که مجلس به تازگی تصویب کرده‌، افزایش یابد.»

به اعتقاد این استاد دانشگاه ونماینده مجلس ممکن است فیزیک خاک یا توپوگرافی گاهی اوقات اجازه ندهد که در زیر زمین برای ادامه مسیر مترو کار شود که آن وقت به صورت تحمیلی مثل همه جای دنیا، از خط هوایی یا مونوریل استفاده می‌شود.

بنابراین گزارش استفان سالیس قائم مقام مدیرعامل یک شرکت فرانسوی که مدیریت اتوبوسرانی کشورفرانسه را ازنظر تجهیزاتی و مدیریت ناوگان برعهده دارد چندی پیش درراس هیاتی به منظوربازدید ازطرح‌های ناوگان حمل ونقل شهرداری وارد تهران شد.

وی درجریان این بازدید طی اظهارنظری درمورد مونوریل به‌عنوان یکی ازشیوه‌های حمل ونقل مورد دفاع ازسوی دولت گفت: در سال 1960 موضوع احداث مونوریل در فرانسه نیز مطرح شد اما در نهایت احداث ترن پرسرعت شهری که می‌تواند با سرعتی حدود 300 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و توان افزایش سرعت آن تا 517 کیلومتر در ساعت نیز وجود دارد، مورد تأیید قرار گرفت و اکنون در کشورهای اروپایی به ندرت مونوریل احداث می‌شود و در واقع این سامانه مورد تأیید نیست و استفاده‌ای ندارد.»

کد خبر 35091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز