به گزارش همشهری، سید مصطفی میرسلیم نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام در کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران در یکصد و نود ویکمین جلسه این کمیته با بیان این مطلب اعلام کرد: در بخش احداث راه آهن شهری عقب ماندگیهای زیادی وجود دارد که باید هرچه سریعتر جبران شود.
وی با تاکید برآنکه منطق احداث و توسعه خطوط راه آهن شهری بسیار قوی و انکار ناپذیر است، تصریح کرد: در شهرهای بزرگ مانند تهران که جمعیت زیاد و فضای سطح شهر محدود است بهترین و مناسبترین وسیله حملونقل عمومی مترو است زیرا در زیر زمین احداث می شود و مزاحمتی برای مردم و شهر ندارد و توان جابه جایی تعداد زیادی مسافر را در کوتاه ترین زمان دارد.
سید مصطفی میرسلیم تصریح کرد: شهر تهران اشباع شده و دیگر گنجایش توسعه حملونقل عمومی در سطح شهر وجود ندارد، چنانچه حرکت خودروها در تهران بین 15تا 17 کیلومتر در ساعت است.
وی همچنین در مورد خطوط پرسرعت اتوبوسرانی گفت: احداث خطوط پر سرعت اتوبوسرانی بهعنوان مکمل خطوط راه آهن شهری بسیار خوب و مفید خواهد بود مشروط برآنکه مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند و نیم بند اجرا نشود زیرا در این صورت تاثیری در برنخواهد داشت.
مشاور محیط زیست معاون حملونقل و ترافیک اعلام کرد: با شرایط موجود و درصورت ادامه روند کنونی هر سال 2 درصد به حجم ترافیک تهران افزوده می شود.
در این جلسه همچنین وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون حملونقل و ترافیک گفت: از سال 1354 تاکنون تنها 90 کیلومتر مترو احداث شده در حالیکه تهران به 430کیلومتر مترو نیاز دارد، که هزینه احداث هر کیلومتر در سال جاری حدود 50 میلیارد تومان است و در واقع برای احداث 7 خط مترو باید حدود 5 میلیارد دلار هزینه شود.