دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

روند کاهش صادرات فرش دستباف ایران که از سال گذشته آغاز شده بود امسال نیز کاهش بیش از 17 درصدی را شاهد بوده است.

به‌نظر می‌رسد، علاوه بر مشکلات داخلی تولید فرش، تولید نشدن فرش‌های متناسب با نیاز مشتریان در بازارهای هدف، و نبود حمایت و نظارت کافی بر بافندگان فرش دستباف، شیوه عملکرد کشورهای هند، چین و پاکستان به‌عنوان رقبای اصلی فرش دستباف کشورمان و کپی‌برداری این کشورها از طرح و نقش فرش ایران موجب شده تا روند نزولی صادرات فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی تداوم یابد.

گرچه اخیرا اقداماتی برای ثبت طرح و نقش فرش دستباف ایران صورت گرفته اما نپذیرفتن قانون کپی رایت از سوی کشورمان در کنار نبود شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات مناسب از جمله موانع تحقق این امر است.

در این شرایط، شرکت  توسعه صادرات و سنجش  فرش در نامه‌ای به بانک مرکزی که نسخه‌ای از آن به همشهری ارسال شده راهکارهایی برای حضور پررنگ‌تر فرش ایران در بازارهای جهانی ارائه کرده است.

 در نامه شرکت  توسعه صادرات و سنجش  فرش به بانک مرکزی با اشاره به روند رکودی صادرات  فرش، آمده است: با توجه به کاهش صادرات فرش دستباف و رکود در تولید و صادرات آن هم چنین قدرت گرفتن رقبای ایران مانند چین، هند، پاکستان و... لازم است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شده تا با هماهنگی و استفاده از امکانات به وجود آمده و با تقویت موقعیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی فرش دستباف از پیشروی رقبای ایران جلوگیری به‌عمل‌ آید و هم چنین توازن بازار تجارت فرش به نفع ایران تغییر کند.

شرکت توسعه صادرات و سنجش فرش با بیان این مطلب، می‌افزاید: سامانه اعتبارات اسنادی ابزار مناسبی برای تغییر توازن بازار صادراتی فرش دستباف به نفع ایران  است که تاکنون صادرات فر ش دستباف به خاطر نبود سامانه کنترل کیفی (همه فرش‌ها) قابل قبول در مجامع جهانی، از آن محروم بوده است.

با توجه به وجود سامانه کنترل کیفی فرش‌های دستباف توسط این شرکت، امکان صادرات فرش دستباف از طریق سامانه اعتبار اسنادی (L.C) توسط صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان به صورت گسترده وجود دارد.

در این نامه همچنین آمده است: با عنایت به مزایای اعتبارات اسنادی در تجارت بین‌‌المللی که مهم‌ترین آن به حداقل رسیدن ریسک صادرکننده، برگشت ارز در سررسید مشخص و مهم‌تر از آن صادرات یوزانس است که بر اساس آن صادرکننده پیش از سررسید اعتبار دریافتی می‌تواند اعتبار اسنادی دریافت شده را بعد از ارسال کالا به بانک کارگزار خود واگذار و مبلغ آن را برای تولید مجدد و برنامه‌ریزی صادرات خود دریافت کند.

در نامه این شرکت آمده است: با توجه به اهمیت موضوع در صادرات کلان فرش که هم اکنون عمدتا به‌ صورت امانی انجام می‌شود و صادرات امانی مبنای اکثر معضلات صادرات فرش مانند ریسک برگشت نشدن سرمایه، ارز صادر‌کننده و.... نمونه بارز آن است، از ریاست محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارد برای کمک به گسترش صادرات فرش دستباف ایران و به منظور برون رفت از مشکلات موجود، تشویق صادرکنندگان و واردکنندگان فرش دستباف و تقویت بنیه مالی و تجاری آنان دستور فرمایند:

1 . اعتبارات اسنادی یوزانس(بازپرداخت مدت‌دار وجه صادرات فرش) تائید شده خریداران فرش دستباف به نفع صادرکنندگان فرش دستباف تا مدت 3سال از سوی تمامی بانک‌های کشور مورد قبول واقع شود. 

صادرات یوزانس 3ساله فرش دستباف از طریق صادرکنندگان ایرانی برای واردکنندگان فرش دستباف موقعیت فوق‌العاده خوبی را برای برگرداندن وجه فرش‌های صادراتی در مدت زمان توافقی بلند مدت فراهم می‌نماید و این یک مزیت و امتیاز بزرگ برای صادرکنندگان فرش دستباف ایران خواهد بود.

همچنین صادرکنندگان فرش دستباف بلافاصله بعد از ارسال فرش‌ها و واگذاری اسناد مربوط به بانک کارگزار خود می‌توانند اعتبار یوزانس دریافتی خود را دیسکونت( تخفیف) نموده و سرمایه خود را بلافاصله (پیش از موعد مقرر در اعتبار اسنادی دریافتی) در چرخه تولید مجددا به‌کار گیرند.

همچنین با توجه به استفاده از اعتبارات اسنادی یوزانس در فرش دستباف، صادرکنندگان و وارد‌کنندگان فرش دستباف از بهره‌های بازار آزاد صادرات امانی رهایی یافته و این روند با نرخ سود معقول بین بانکی امکان پذیر می‌شود که در نهایت قابلیت صادرکننده و تولید‌کنندگان ایران را افزایش می‌دهد.

ایجاد مزایای فوق به صورت گسترده و فراگیر در صادرات فرش‌های دستباف با به‌‌کارگیری سامانه اعتبارات اسنادی یوزانس رقبای ایران را با توجه به اشباع بازار از فرش‌های ایرانی سردرگم خواهد ساخت و بدون تردید با وجود مزایای یاد شده از قدرت مانور آنان به شدت کاسته خواهد شد.

2 . برای ترغیب وارد‌کنندگان فرش دستباف ایران در خارج از کشور در استفاده از سامانه اعتبارات اسنادی، هزینه گشایش اعتبارات اسنادی وارد‌کنندگان فرش دستباف ایران، از محل جوایز غیرمستقیم صادراتی، بانک مرکزی با موافقت سازمان توسعه تجارت تقبل نموده و دستور‌العمل آن را به همه بانک‌های کشور صادر کند.

کد خبر 35242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز