همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در اولین مصاحبه با روزنامه 'وال استریت ژورنال گفت: اولویت نخست وی در سوریه؛ مبارزه با «داعش» است نه برداشتن «بشار اسد»؛ رئیس جمهور این کشور.

 اولین گفتگوی ترامپ به عنوان رئیس جمهور | اولویت نخست در سوریه مبارزه با داعش است

به گزارش ایرنا،رئیس جمهور جدید آمریکا پس ازانتخابش به مقام ریاست جمهوری آمریکا ؛ نقطه نظرات خود را پیرامون موضوعات مختلف داخلی و خارجی با وال استریت ژورنال پرتیراژترین روزنامه آمریکا مطرح کرد.

وال استریت ژورنال با انتشار این مصاحبه در روز شنبه 12 نوامبر- 22 آبان ماه- نوشت: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب آمریکا در این مصاحبه اختصاصی که اولین مصاحبه وی در مقام ریاست جمهوری آمریکاست, حول محور سیاست خارجی؛ در مورد موضوع سوریه ؛ تاکید صریحش به طور اخص بر مبارزه با 'داعش ' سخن گفت.

ترامپ در این مصاحبه تصریح کرد :اولویت نخست مبارزه با داعش است نه برداشتن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه . موضع من این است که شما دارید در سوریه می جنگید و سوریه هم مشغول جنگ با داعش است . شما هم باید از شر داعش خلاص شوید. روسیه اکنون کاملا با سوریه هم صف است.

وی افزود: شما اکنون ایران را دارید که دارد قدرتمند می شود و علت آن هم ما هستیم. ایران با سوریه هم صف است.. حالا ما داریم از شورشیان علیه سوریه حمایت می کنیم. من اصلا نمی دانم این شورشیان چه کسانی هستند. اگر آمریکا به اسد حمله کند ؛ این منجر به جنگ ما با روسیه و جنگیدن با سوریه می شود.

به نوشته وال استریت ژورنال؛ 'ترامپ در ادامه این مصاحبه ؛اظهارات بسیار کلی و بدون ذکر جزییات بیان کرد که چرخشی 180 درجه ای با سیاستهای 'اوباما' در مورد سوریه دارد که مبتنی است بر تلاش برای یافتن گروههای اپوزیسیون میانه رو برای پیش بردن جنگ داخلی در سوریه.'

ترامپ با تاکید براینکه 'من نظرم در مورد سوریه با نظر خیلی ها متفاوت است'، در این زمینه ،بیشتر از این توضیح نداد.

وال استریت ژورنال نوشت: وی در مورد معضل سوزان دیگر خاورمیانه یعنی مناقشه اسرائیل - فلسطینیان هم این منازعه را ' جنگی که هرگز پایانی ندارد نامید و ابراز امیدواری کرد که بتواند کمک کند راه حلی هنرمندانه میان این دو برقرار شود.

ترامپ افزود:این دیگر توافق آخر است. من به عنوان یک معامله ساز دوست دارم این معامله را که عملی نیست را راه بیاندازم و من فقط این کار را برای نوعدوستی انجام دهم .
ترامپ در بخش دیگری گفت که نقطه نظرات اغلب رهبران جهان را در مورد رئیس جمهور شدنش شنیده اما هنوز نظر ' شی جین پینگ ' .رئیس جمهوری چین را نشنیده است

وی اشاره کرد که نامه زیبایی هم از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دریافت کرده است و افزود که برنامه ریزی شده است او و پوتین بزودی با هم یک مکالمه تلفنی داشته باشند.
محور دیگر مصاحبه اختصاصی وال استریت ژورنال با رئیس جمهوری جدید آمریکا ؛ موضوع سیاست داخلی بود.

وی در مورد قانون ' بیمه های درمانی' موسوم به 'اوباماکر' گفت که بخشی از این قانون را حفظ خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی،مواضع جدید رئیس جمهور منتخب آمریکا در مورد این موضوع مهم داخلی آمریکا ؛ بیانگر آن است که او از وعده های رقابت انتخاباتی اش که بارها و بارها آن را عنوان کرده و تاکید داشت که طرح بیمه های درمانی اوباما را که مصوب سال 2010 است ، ملغی خواهد کرد , عقب نشینی کرده است.

ترامپ پیش از این در رقابتهای انتخاباتی معتقد بود که این طرح آنقدر غیر عملی و هزینه بر است که نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ترامپ اشاره کرد که حداقل دو ماده قانونی از قانون فوق را .حفظ خواهد کرد

تغییر موضع ترامپ در خصوص این قانون به دیدارش با اوباما در پنجشنبه گذشته در 'کاخ سفید' باز می گردد. در آن نشست, اوباما از ترامپ خواسته بود که در مورد فسخ این قانون تجدید .نظر کند

ترامپ گفت :در خصوص قانون 'بیمه های درمانی' ؛ او ماده قانونی را که جلوی بیمه کنندگانی را که به علت شرایط جاری بیماران آنها را بیمه نمی کنند ،می گیرد و نیز ماده قانونی که به والدین اجازه می دهد سالیان بیشتری فرزندان خود را تحت پوشش بیمه ای خود نگاه دارند؛ را حفظ خواهد کرد .

ترامپ گفت:' من این دو ماده قانونی را خیلی دوست دارم'.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه تصریح کرد که سایر اولویت های فوری در هفته های نخست کارش اش در کاخ سفید؛ حذف نظارت دولت بر موسسات مالی است . با این هدف که بانکها مجددا اجازه وام دهی داشته باشند .

اولویت دیگری که ترامپ بر آن تصریح کرد , بستن مرزها در مقابل قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی بود.

ترامپ افزود که با انجام پروژه های زیرساختی در سطح کشور و همچنین گسترش دادن توافق های تجاری بین المللی به اشتغال زایی کمک خواهد کرد .

رئیس جمهوری جدید آمریکا همچنین اذعان کرد که با اعمال تعرفه بر تولیدات شرکتهای آمریکایی که در خارج از کشور قرار دارند؛ تلاش خواهد کرد مشاغل آمریکاییان در داخل کشور حفظ شود و شهروندان آمریکایی تشویق شوند صنعت و تولید خود را در داخل کشور پیش بگیرند نه در خارج از کشور.

ترامپ گفت:' من کشوری را می خواهم که همه همدیگر را دوست داشته باشند. من می خواهم همه تاکید و اهمیتم بر روی این اصل باشد. بهترین راه برای از بین بردن تنشها ؛ ایجاد اشتغال است '.
ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کند شعارهایش در زمان انتخابات خیلی دور و دراز بوده است ؛ پاسخ داد: ' نه. من بردم'.

ترامپ تصریح کرد که در مقایسه با قبل ' مثبت تر' خواهد بود و گفت که در سخنرانی اش به مناسبت پیروزی انتخاباتی اش در بامداد روز چهارشنبه و همچنین در اظهاراتش در دیدار با اوباما در پنجشنبه در 'کاخ سفید' هم بیان داشت:الآن ؛ وضعیت .متفاوت با قبل است

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا او به قولی که در رقابت انتخاباتی اش داده بود مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور شود یک دادستان کل ویژه منصوب خواهد کرد تا در مورد ماجرای ای میل های شخصی رقیب انتخاباتی اش 'هیلاری کلینتون' تحقیق کند؛ صریح و پوست کنده پاسخ نداد و یک جواب انحرافی داد و گفت: این چیزی نیست که من راجع به آن خیلی فکر کرده باشم ,چون اولویت اولیه من حل طرح بیمه های درمانی ؛ اشتغالزایی ؛ کنترل مرزها و اصلاح قانون مالیاتهاست.

ماجرای ایمیل های هیلاری کلینتون, مربوط به استفاده شخصی او از ای میل هایش در دورانی بود که او وزیر خارجه آمریکا بود.

ترامپ در مورد تغییر موضعش در خصوص موضوع بیمه های درمانی که پیشتر در تبلیغات انتخاباتی اش خواستار الغاء طرح 'اوباماکر' شده بود توضیح داد که نشست او با اوباما در کاخ سفید عامل تغییر عقیده وی در خصوص این قانون بود. او گفت که در آن دیدار اوباما به او پیشنهاد کرد برخی از مفاد قانون بیمه های درمانی 'اوباماکر' ؛ حفظ شود .

وی گفت:من به اوباما گفتم که پیشنهادهای او را مورد بررسی قرار خواهم داد و به خاطر احترامی که برای او قائلم این کار را انجام خواهم داد.اوباماکر یا اصلاح خواهد شد و یا لغو و یا جایگزین.

ترامپ نگفت که اولویت درجه اول کاری اش به محض تصدی مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا چیست و فقط به ذکر این نکته اکتفا کرد: ' من اولویت های درجه اول بسیار زیادی دارم'.
وی در عین حال اشاره کرد که در تمام کارها قویا به 'مایک پنس' معاون اول خود که از قبل آن را انتخاب کرده است اتکا خواهد کرد؛ چون او تجربه ذیقیمتی از یک دهه حضور در کنگره پیش از آنکه فرماندار ایندیانا شود, دارد.

ترامپ تاکید کرد: مایک نقشی عظیم در این جهت خواهد داشت . او فردی بسیار توانمند است. می خواهم زمام گردش بیشتر کارها در سیاست را به پنس واگذار کنم به خصوص او در امر بیمه های درمانی بیشتر بار کار را به دوش خواهد کشید.

ترامپ ضمن آن اشاره کرد که پنس به عنوان یک 'رابط' با کنگره خدمت خواهد کرد و افزود که پنس و 'پل رایان' رئیس مجلس نمایندگان از ایالت 'ویسکانسین' دوستان یکدیگرند.

ترامپ در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که مشتاق است بر روی قانون بازنگری کلی مالی ' داد - فرانک ' Dodd-Frank مصوب سال 2010 متمرکز شود. او گفت که این قانون ' یک بار فوق العاده سنگین بر روی بانکها است.

او گفت:ما یا باید از شر این قانون خلاص شویم و یا آنکه آن را کوچکتر کنیم. بانکها نمی توانند وام بدهند. این قانون کشور ما را غیرقابل رقابت و رشد اقتصادی را کند کرده است.مردمی که پول دارند مقررات مالی افزوده شده تاثیر بسزایی بر روی آنها ندارد .می توانم پول استقراض کنم. مردمی که واقعا خوب هستند اما برای راه انداختن یک کسب و کار و یا گسترش دادن کسب و کارشان به پول نیاز دارند اما نمی توانند از بانکها وام بگیرند.

کد خبر 352427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha