سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

امیرحسین ناصری: مهر ثبت قرارداد آندو با بولتون هنوز خشک نشده بود که شایعه‌ای میان مطبوعات ورزشی، تلفن به تلفن منتقل شد:

«چند روز دیگر قرارداد فسخ می شود». دلیل اصلی شایعه، نامه‌ای عنوان شد که از تهران برای وزرات کار کشور انگلیس ارسال شده بود؛ «مجوز کار آندو، غیرقانونی است. نهایتا 72ساعت دیگر، همه مجبور می‌شوند تکذیب کنند». یکی از روزنامه‌نگاران می‌گفت: «پای فلان مسئول فدراسیون وسط است...» اما مانوسی‌فر- مدیر برنامه‌های آندرانیک تیموریان - برآشفته در مقام پاسخگویی برآمد: «نه! این قرارداد هیچ مشکلی نداشت. قبول دارم که کار سختی بود ولی هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است».
او یادآوری کرد که شرط حضور بازیکن خارجی در لیگ برتر انگلیس، حضور در حداقل 75درصد بازی‌های ملی کشورش طی 2سال گذشته است؛ «مسلم است ما کار ساده‌ای نداشتیم. آندو طی 2 سال قبل، تنها در 25 یا 26درصد بازی‌های تیم ملی حضور داشت. دریافت مجوز کار در انگلیس برای بازیکنانی که حتی 75درصد بازی‌های ملی را دارند، مشکل است چه برسد به 6-25درصد. با این حال، مجوز با تمام مشکلاتش دریافت شد».
سام پسندید مرا
پایان جام جهانی، زمانی مناسب برای مربیانی بود که هزینه سفر به آلمان را پذیرفته بودند تا بازیکنان نخبه را دستچین کنند. یکی از حاضران «سام آلاردایس» سرمربی بولتون انگلیس بود. او می‌دانست انتخاب بازیکنان بزرگ برایش هزینه بالایی دارد، پس از همان ابتدا به نیت جذب چهره‌های گمنام‌تر رفت. او بازی‌های تیم ملی ایران را دید و آندرانیک تیموریان را انتخاب کرد. پایان 3 دیدار ایران در جام جهانی و حذف در مرحله گروهی، مصادف شد با دعوتنامه‌ای از سوی باشگاه بولتون برای آندو.
خوب اما باورنکردنی
خبر دعوت از آندرانیک تیموریان برای انجام مذاکره با بولتون انگلیس، در حالی در تهران به سرعت انتشار یافت که اغلب مردم به گمان اینکه این مورد هم خبری جهت فروش بیشتر است، کمتر آن را باور کردند. بر اساس تجربه، از این دست دعوت‌نامه‌ها در مطبوعات برای بازیکنان ایرانی بسیار زیاد است، کما اینکه طی چند سال گذشته مهدوی‌کیا به منچستریونایتد و آث‌میلان دعوت شد، علی کریمی به بارسلونا و رئال‌مادرید یا رحمان رضایی به یوونتوس و... .
با وجود این، خبر دعوت بولتون از آندو زمانی رنگ واقعیت به خود گرفت که باشگاه ابومسلم تایید کرد باشگاه بولتون، تیم هشتم لیگ برتر انگلیس از بازیکن ارمنی این تیم برای انجام مذاکرات و حضور در تست‌های این تیم، دعوت کرده است.
همزمان باشگاه‌هایی از کشورهای سوئیس، امارات، آلمان، ایتالیا و ترکیه، دعوتنامه‌هایی با متن مشابه به باشگاه ابومسلم خراسان فکس کردند؛ «دوست دارم فوتبالم را در اروپا ادامه دهم اما در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست. تا زمانی که به طور مستقیم با مسئولان تیم‌ها مذاکره نکنم نمی‌توانم در موردشان حرفی بزنم»؛ این جمله، اولین واکنش آندرانیک به دعوتنامه‌هایش بود، اما مدیر برنامه‌های این بازیکن معتقد بود او لیگ برتر را پسندیده است: «تایید می‌کنم او چند پیشنهاد دیگر هم از کشورهای مختلف دارد ولی لیگ برتر فرصت مغتنمی است که برای هر بازیکنی پیش نمی‌آید. به هر حال بازی در لیگ برتر بسیار سخت‌تر از لیگ‌های دیگر است ولی این، نهایت آرزوی یک بازیکن می‌تواند باشد که در انگلیس بازی کند».

رکوردشکن
زمان اولین سفر تیموریان به انگلیس جهت مذاکره فرارسید. او در مدت حضورش، در تست‌های فنی و پزشکی این تیم شرکت کرد و جالب اینکه توانست رکورد ثبت دوومیدانی این باشگاه را بشکند. او طی این مدت 2 مرتبه با سام بزرگ صحبت کرد که طی این مذاکرات، تیم بولتون علاقمندی‌اش برای به خدمت گرفتن وی را ابراز داشت. آنها سر میز مذاکره نشستند و این بار بر سر مسائل نهایی قرارداد آندرانیک تیموریان با بولتون مذاکره کردند، اما اختلاف طرفین بر سر مسائل مالی، مانع از عقد قرارداد داخلی شد؛ «پیشنهاد آنها چندان قابل قبول نبوده است و بی‌تردید باشگاه ابومسلم نیز من را در نظر می‌گیرد. در هر صورت این توافق باید برای من صرف داشته باشد. من نمی‌خواهم برای حضور در اروپا، شأن خود را پایین بیاورم».
انعطاف انگلیسی
این بار نوبت طرف انگلیسی بود تا از خود انعطاف نشان دهد. سفر دوم مصادف شد با توافق نهایی طرفین و عقد قرارداد داخلی دوساله؛ «قرارداد داخلی من تا پایان فصل 8-2007 اعتبار دارد». مسئولان باشگاه بولتون حتی تصمیم داشتند از این بازیکن جهت حضور در اردوی اسپانیای خود نیز بهره ببرند اما عدم صدور به‌موقع روادید، مانع از حضور وی در اسپانیا شد.
از طرف دیگر مدیران ابومسلم که از انتقال آندرانیک به بولتون - هم به جهت اعتبار مدیریتی و هم به دلیل مسائل مالی - منتفع می‌شدند، هیچ مانعی بر سر این مذاکرات نتراشیدند؛ «زمانی که آقای ملاحی مدیرعامل بودند با ایشان صحبت کردیم، موافقت حاصل شد، اما پس از مدتی ایشان رفتند و آقای شفق آمدند که خوشبختانه مدیر بعدی هم برای این انتقال همکاری کرد».
مانوسی‌فر در خصوص عدم توافق اولیه بر سر مسائل مالی گفت: «این یک کار حرفه‌ای است. آنها پیشنهاد می‌دهند، ما قبول نمی‌کنیم. سر میز مذاکره می‌نشینیم و مساله را طی چند جلسه گفت‌وگو حل می‌کنیم؛ این یک روند عادی است».
از سوی دیگر به نظر می‌رسید بازیکن ارمنی تیم ملی که از انعقاد قراردادش با بولتون به وجد آمده، حتی شماره پیراهن فصل آینده‌اش را نیز انتخاب کرده بود: «به احتمال فراوان، فصل بعد شماره 16 بولتون را برتن خواهم کرد».
بالاخره صادر شد
با این حال مشکل بزرگی بر سر راه ثبت رسمی قرارداد باقی مانده بود؛ مجوز کار آندو در انگلیس. «کار سختی بود»؛ مدیر برنامه‌های آندو در حالی این جمله را بر زبان آورد که تا لحظات پایانی مهلت قانونی جذب بازیکن در انگلیس، هنوز وضعیت آندو مبهم بود. در فاصله 24ساعت مانده تا پایان زمان قانونی جذب بازیکن، یک خبرگزاری داخلی از پایان رؤیای پیوستن آندو به بولتون نوشت و حتی کلیه مذاکرات و روند طی‌شده را به سوال کشید. «در صورتی که تا روز دوشنبه پیوستنم به بولتون قطعی شود، به انگلستان می‌روم و در غیر این صورت در ابومسلم خواهم ماند چرا که در ایران ترجیح می‌دهم برای این تیم بازی کنم».
اما این بار شانس همراه تیموریان بود. مدیران بولتون و مدیر برنامه‌های او در ساعات پایانی مهلت قانونی توانستند مجوز کار آندو را از وزارت کار انگلیس دریافت کنند. به این ترتیب او با عقد قراردادی دوساله رسما به بولتون پیوست.
بازتاب انتقال
بلافاصله پس از عقد رسمی قرارداد دوساله آندرانیک تیموریان با باشگاه بولتون، نشریات و سایت‌های معتبر دنیا عکس‌العمل نشان دادند. سام آلاردایس - سرمربی بولتون - به سایت رسمی باشگاه گفت: «آندو بازیکنی بااستعداد و کسی است که باور دارم می‌تواند خودش را با شرایط دشوار لیگ برتر هماهنگ کند. او در جام جهانی، بسیاری را به وجد آورد و خوشحالم که موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم تا با او قرارداد امضا کنیم».
گاردین، BBC ، رویترز و سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در اخباری جداگانه، پیوستن آندرانیک تیموریان به بولتون را تایید کردند.


1. سرژیک
در سال 1362 در مجیدیه تهران متولد شد. او ابتدا به آرارات رفت و سپس به سبب حضور برادر بزرگ‌ترش در استقلال، به این تیم پیوست. آندو برای گذراندن خدمت سربازی به عقاب ملحق شد و سپس راه ابومسلم مشهد را در پیش گرفت. او امروز با 180سانتی‌متر قد، 23سال سن و 73کیلوگرم وزن، از بازیکنان شاخص تیم ملی است. به شنا، بیلیارد و بسکتبال علاقه خاصی دارد و آهنگ‌های غربی آرام گوش می‌دهد. برادر کوچک سرژیک معتقد است که یکی از دلایل اصلی پیشرفتش، برادرش بوده. او در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «برادرم می‌گفت سرت را بینداز پایین و کارت را بکن. فقط تمرین کن. من هم همین‌کار را کردم». برادر بزرگ‌تر که پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کرده بود به‌سرعت در تیم استقلال تهران به چهره‌ای غیرقابل انکار تبدیل شد اما انتقال او به ماینتس، پایان تمام آرزوهای او بود.

2. بولتون
بولتون در سال 1874 تاسیس شد. ابتدا نام این باشگاه، «مدرسه یکشنبه‌ها» بود که در سال 1877، به نام فعلی آن «بولتون» تغییر نام داد. اگرچه موسسان بولتون همان کسانی بوده‌اند که لیگ برتر انگلستان را راه‌اندازی کرده‌اند ولی تیم این باشگاه هرگز نتوانسته است به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یابد. بولتون در ابتدا فقط در لیگ‌های محلی شرکت می‌کرد ولی مسئولان آن بالاخره موفق شدند در سال 1880 با شرکت‌دادن تیمشان در مسابقات لیگ برتر، باشگاه خود را تبدیل به باشگاهی حرفه‌ای کنند. اگر بخواهیم مروری به افتخارات کسب‌شده این باشگاه بکنیم، باز هم باید ذکر کنیم که بولتون جزو 7 تیم لیگ برتری انگلیس است که هرگز هیچ عنوانی در این لیگ کسب نکرده است ولی موفق شده در سه دوره به مقام سومی برسد.آخرین قهرمانی یورتمه‌رانان(لقب بولتون) در این جام به سال 1958 و پیروزی 2 بر 1 مقابل منچستریونایتد در بازی فینال بازمی‌گردد.

3. جام آندو
چهره آندرانیک تیموریان پس از پایان بازی سوم در جام‌جهانی 2006، نماد تعصب بازیکنان تیم ملی ایران به کشورشان معرفی شد. او با چهره‌ای گریان روی چمن افتاده بود و برای حذف ایران می‌گریست؛ «خداحافظی تلخی بود. آقای فرکی آمد بالای سرم، دستم را گرفت و گفت: بلند شو! گریه نکن! فوتبال همین است. شکست هم بخشی از فوتبال است. باید با آن کنار آمد. حالا که فکر می‌کنم، می‌بینم دنیا به آخر نرسیده است. ما می‌توانیم جبران کنیم. جام‌ملت‌های آسیا در سال بعد هست. همچنین جام‌جهانی 2010 را هم پیش‌رو داریم».
او هنوز می‌تواند خاطره لحظه‌ای به‌یادماندنی در جام‌جهانی2006 را به یاد‌ آورد؛ لحظه‌ای که شوت سرکش او تیر دروازه پرتغال را لرزاند؛ «حالا که بازی پرتغال را نگاه می‌کنم، یاد شوتی می‌افتم که به تیر دروازه‌شان کوبیدم... . بگویید در آفساید بودم، می‌دانم، اما از شوتی که زدم کیف کردم».

4. رقم قرارداد
رقم قرارداد او تاکنون پنهان مانده است. او در مورد رقم واقعی قراردادش – نه شایعات – صحبتی نکرده است. مدیر برنامه‌هایش هم نم پس نمی‌دهد. او فقط به این جملات بسنده می‌کند: «رقم پیشنهادی اولیه آنها حتی از رقم برخی تیم‌ها کمتر بود. به طور مثال الاهلی امارات پول بیشتری برای یک فصل به آندو می‌داد اما وقتی مذاکرات وارد مراحل جدی‌تری شد، آنها پذیرفتند رقم را بالا ببرند؛ رقمی که الان از بولتون می‌گیرد، مثل رقم پیشنهادی الاهلی است».
 با این حال، قرارداد او با بولتون دوساله است. او برای سال آینده چقدر دریافت می‌کند؟ «رقم پایه سال دوم، قرارداد سال اول است؛ یعنی کف قرارداد. حالا بر اساس عملکرد، توانایی و فعالیت ‌آندو آنها رقمی را بر قرارداد امسال اضافه می‌کنند». مبلغی که آندو دریافت کرده، جدا از پولی است که بولتون برای دریافت رضایتنامه از ابومسلم پرداخت کرده است.

5. هواداران بولتون
پس از انتشار خبر پیوستن آندرانیک تیموریان- بهترین بازیکن تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان به بولتون - هواداران این باشگاه در سایت رسمی خود که زیر نظر سایت رسمی باشگاه است، نظرسنجی‌ای را راه‌اندازی کردند تا مشخص شود کدام بازیکن، بیشترین تعداد بازی در فصل 08-2007 لیگ برتر انگلیس را برای بولتون انجام می‌دهد. نام «آندو» نیز در این نظرسنجی دیده می‌شود که البته با توجه به محبوبیت نسبی او در پایان نظرسنجی، او 63درصد از آراء را به خود اختصاص داد و پس از او بیشترین درصد مربوط به کاپیتان فصل گذشته بولتون بود که 7درصد از آراء را به خود اختصاص داده بود.

کد خبر 3555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز