مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

«امسال در سراسر کشور فقط ۳۸نفر فارغ التحصیل تخصصی داشتیم که نسبت به جمعیت ۸۰میلیونی کشور بسیار کم است.» این آخرین برآورد یک مقام مسئول در وزارت بهداشت از کمبود پزشک متخصص در کشور است که شدت نگرانی‌ها در این زمینه را نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري، ايرج حريرچي قائم‌مقام وزير بهداشت كه به استان فارس سفر كرده بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار محلي شهرستان داراب درباره كمبود پزشك در اين شهرستان گفت: من مكرر اعلام كرده‌ام كه پزشك متخصص كم داريم، ما تعداد محدودي جراح مغز و اعصاب در اختيار داريم.كمبود تخصص‌هاي پزشكي در كشور آشكار و ملموس است. ايرج حريرچي به خبرگزاري ايرنا در استان فارس گفته است كه بايد براي تأمين پزشك متخصص تمهيدات بيشتري صورت بگيرد؛ كمبود پزشك متخصص راديولوژيست، جراح مغز و اعصاب و جراح عمومي از نيازهاي فوري بيمارستان اين شهرستان است كه پيگير آن خواهم شد.

  • كمبود پزشك داريم

اعلام آمار 38فارغ‌التحصيل متخصص پزشكي از سوي سخنگوي وزارت بهداشت نگران‌كننده است؛ اين در حالي است‌كه پيش از اين معاون پرستاري وزارت بهداشت هم از كمبود 200هزار پرستار خبر داده و در اين زمينه اظهار نگراني كرده بود.

هشدار درباره كمبود پزشك متخصص و پرستار از سوي مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حالي صورت مي‌گيرد كه «آموزش‌پزشكي» يكي ازكارويژه‌هاي اصلي اين وزارتخانه است. از سوي ديگر در بند سيزدهم سياست‌هاي كلي سلامت بر توسعه كيفي و كمي نظام آموزش علوم پزشكي به‌صورت هدفمند، سلامت‌محور، مبتني بر نيازهاي جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربيت نيروي انساني كارآمد، متعهد به اخلاق اسلامي حرفه‌اي و داراي مهارت و شايستگي‌هاي متناسب با نيازهاي مناطق مختلف كشور تأكيد شده است. اين در حالي است كه چندان قدم خاصي براي تبديل شدن اين بند سياست‌هاي بالادستي كشور به قانوني لازم‌الاجرا برداشته نشده است.

  • امكان‌سنجي ورود بخش خصوصي به تربيت پزشك

در همين حال معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: برآورد نيازهاي مناطق آمايشي براي تربيت نيروي انساني در رشته‌هاي مختلف در بازه زماني ده ساله آينده در دست پيگيري است و به‌زودي توافقنامه‌هايي با مناطق آمايشي منعقد مي‌‌شود. دكتر باقر لاريجاني از امكان‌سنجي مشاركت بخش خصوصي در تربيت پزشك نيز سخن گفت و افزود: اجازه تربيت نيرو توسط بخش خصوصي فقط درصورتي صادر مي‌شود كه اثبات شود در منطقه آمايشي مربوطه امكان تأمين نيروي انساني مورد نياز به تنهايي در بخش دولتي وجود ندارد.

وي با بيان اينكه نيازهاي سلامت مردم كشور تغيير كرده و در حوزه آموزش وزارت بهداشت برنامه‌ريزي بلندمدتي براي تأمين اين نيازها در حال پيگيري است گفت: اين امكان وجود دارد كه بخش دولتي نتواند به تنهايي پاسخگوي نياز نيروي انساني حوزه سلامت كشور باشد و بر همين اساس راهبردهاي مشاركت بخش خصوصي در آموزش علوم پزشكي تدوين شده و شرايط ويژه‌اي به لحاظ كيفيت آموزش در اين راهبردها مدنظر قرار گرفته است.

باقر لاريجاني با تأكيد براينكه هدف از توسعه مشاركت بخش خصوصي در آموزش علوم پزشكي تنها تأمين نيازهاي مناطق آمايشي به نيروي انساني است گفت: آيين‌نامه‌هاي اجرايي اين طرح به‌نحوي تنظيم مي‌شود كه ضمن تأمين نيازهاي كشور كيفيت آموزش نيز ارتقا يابد. معاون آموزشي وزارت بهداشت همچنين گفت: راهبردهاي كلي مشاركت بخش خصوصي در آموزش علوم پزشكي تدوين و به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابلاغ شده است. درصورتي كه بخش خصوصي بتواند انتظارات وزارت بهداشت را به لحاظ رعايت استانداردها و تضمين كيفيت دوره آموزشي مربوطه تأمين كند و از طرفي ضرورت ايجاد رشته را منطبق با نيازسنجي‌هاي وزارت بهداشت در محل جغرافيايي خاصي از كشور اثبات كند مي‌تواند در آموزش علوم‌پزشكي مشاركت كند.

  • حوزه آموزشي علوم پزشكي مهجور مانده است

سعيد نمكي، معاون اجتماعي سازمان مديريت: حوزه آموزش علوم پزشكي متأسفانه در زمان‌هايي مهجور بوده و تحت‌تأثير ساير دوره‌هاي نظام سلامت مورد غفلت واقع شده است. برهمين مبنا در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي توسعه آموزش علوم پزشكي به‌صورت جدي در دست پيگيري است. برنامه‌هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي، از اصولي است كه در سطح جهان نيز در دست پيگيري است و جاي خوشبختي دارد كه با تدبير معاون محترم آموزشي وزارت بهداشت در كشور ما نيز در حال اجراست.

کد خبر 358601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha