به گزارش مهر، دکتر باقر لاریجانی در خصوص بازبینی دروس دانشگاهی بر اساس بیماری های جدید گفت: با توجه به تغییرات شتابان ایجاد شده در جوامع و مقوله سلامتی و همچنین پدیدار شدن بیماری های جدید واگیر و غیرواگیر، چالش مهم تطبیق سریع برنامه های درسی با نیاز جدید ایجاد شده در جوامع و استفاده از شیوه های نوین در آموزش پزشکی است.
وی افزود: برای رفع این مشکل علاوه بر لزوم تطبیق برنامه های درسی با نیازهای جامعه، استفاده از شیوه های نوین آموزش با تکیه بر فناوری های نوین و همچنین تنوع بخشی به دوره های آموزشی مداوم، امکان پذیر است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره گسترش توسعه علوم پزشکی در کشور گفت: گسترش کمی در حوزه پزشکی خوب بوده است و در حوزه غیرپزشکی که بعضاً به پزشکی نیز وارد شدهاند، مثل دانشگاههای آزاد، آنها نیز گسترشهایی داشتهاند. از لحاظ توسعه کمی کاملاً موفق بودهایم و در برخی رشتهها به خودکفایی رسیدهایم.
وی خاطرنشان کرد: اما توزیع نیروی انسانی در بخش ارائه خدمات با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور، به ویژه در مناطق محروم و پوشش آن مناطق نیاز به اصلاحات دارد که در ظرف دو سال اخیر با اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون برقراری عدالت آموزشی و گسترش هدفمند رشتهها و دانشگاهها در قالب آمایش سرزمینی تلاش شده که نیروی انسانی مورد نیاز آن مناطق از محل سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی همان استانها، تأمین شود.
لاریجانی گفت: اجرای قانون مذکور، ناظر به پذیرش بومی در سه رشته، مقطع دکتری عمومی شامل رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همچنین رشتههای دستیاری تخصصی بوده است.
وی جدا شدن آموزش پزشکی از سایر علوم، را علیرغم برخی چالشها، برای رشد علوم پزشکی مؤثر برشمرد و گفت: این موضوع موجب شده در حال حاضر در بسیاری از حوزهها نظیر پزشکی مولکولی، سلولهای بنیادی، علوم بیو و نانو، پیوند اعضا، علوم ترانس ژنیک، تولید دارو و واکسن و ... در حوزه سلامت پیشرفت خوبی داشتهایم؛ ضمن اینکه در حوزه بهداشت شبکه کشور ارتقای چشمگیری داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تلاش در جهت توسعه متوازن آموزش عالی گروه پزشکی در سطح کشور و همچنین جذب قابل ملاحظه عضو هیأت علمی برای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی یکی از اقدامات مهم این حوزه بوده است. امروزه در دانشگاههای علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و حدود ۲۰ هزار عضو هیأت علمی مشغول در بخش دولتی و حوزههایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.
وی درباره نقاط قوت و ضعف و همچنین چالش هایی که دانش آموختگان در گروه پزشکی با آن مواجه اند گفت: همه سیستم های آموزشی دنیا نقاط قوت و چالش هایی دارند. در زمینه نقطه ضعف علمی کارهای زیادی مانند: راه اندازی اسکیل لبها (مراکز یادگیری مهارت های بالینی) که در همه دانشگاهها شکل گرفته و بازنگری برنامه های آموزشی انجام می شود.
لاریجانی افزود: راه اندازی آزمون صلاحیت بالینی (در ۳۵ دانشگاه با پوشش تمام فارغ التحصیلان گروه پزشکی) و تدوین استانداردهای بیمارستان های آموزشی انجام شده است.
وی گفت: برای بهتر شدن وظایف ارتباطی دانش آموختگان نیز اقداماتی مثل آموزش ارتباطات، تقویت نظارت ها و ... انجام شده است. نقاط ضعف احتمالی دیگر نیز بی ارتباط با آنچه در جامعه می گذرد نیست ضمنا در طرح تحول آموزشی، بر موضوعاتی مانند: اخلاق پزشکی، بازنگری برنامه های آموزشی مبتنی بر توانمندی ها و شرح وظایف حرفهای در جامعه و پاسخگویی به نیازهای جامعه همچنین دانشگاه های نسل سوم، بین المللی سازی و غیره نیز تاکید شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افق ترسیم شده آموزش پزشکی کشور را کسب مرجعیت علمی دانست و گفت: هزاران موضوع است که می توانیم در آموزش مرجع و محل رجوع آن باشیم، مثلا: در زمینه های تولید دارو، تولید واکسن، بیماری های بومی، تولید سلول های بنیادی، سلول درمانی، گیاهان دارویی، ترکیبات طبیعی دارویی، انواع جراحی ها و ... زیرساخت های لازم را نیز با توجه به وضعیت کلی اقتصادی کشور تا آنجا که شده با دانشگاه های علوم پزشکی فراهم کرده ایم و من بعد هم در این زمینه ها تلاش خواهد شد.
وی یادآور شد: بازبینی برنامه آموزشی (کوریکولوم) جدید پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی سعی شده آموزه ها مبتنی بر وظایف حرفه ای آینده آنان باشد و دروسی که زمانی نیاز بیشتری داشتند و در حال حاضر ممکن است موضوعیت کمتری داشته باشند و بتوان حذف و با دروس جدید جایگزین شوند.
نظر شما