شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی العربیه یکی از مهمترین برنامه‌های خبری خود موسوم به برنامه "با صراحت" را به مصاحبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ایلی ناکوزی خبرنگار شبکه العربیه در این برنامه سوالات مختلفی را درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، درباره برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع منطقه مطرح کرد که آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوال درباره تهدیدهای آمریکا علیه ایران گفت: ماه‌ها و سال‌هاست که ما با تهدیدهای روانی از طرف آمریکا درباره منطقه روبرو هستیم، بعضی از این تهدیدها مانند حمله به عراق و افغانستان عملی شد اما درباره تهدید علیه ایران، زمینه لازم را برای عملی شدن ندارد و امکان آن هم فراهم نیست.

وی افزود: برداشت ما این است که این تبلیغات و تلاش‌ها برای ترساندن ما دو جنبه دارد یکی بهره برداری‌های سیاسی در داخل امریکا و دوم فشارهای تبلیغاتی برای کسب امتیاز از ملت ایران.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: دولت آمریکا در شرایط کنونی، به دلایل مختلف نمی‌تواند عملیات نظامی علیه ایران سازماندهی کند زیرا زمینه اقتصادی، سیاسی و نظامی آن فراهم نیست، آن‌ها همچنین می‌دانند که پاسخ ملت ایران شدید خواهد بود و امریکا از چنین اقدامی پشیمان خواهد شد، بنابراین در عمل درپی حمله به ایران نیستند.

آقای احمدی نژاد افزود : آنها بیشتر در پی تبلیغات و اعمال فشار بر شورای امنیت هستند، آن‌ها این تبلیغات را مطرح می‌کنند تا اعضای شورای امنیت را فریب بدهند تا بتوانند از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند فرار کنند که خوشبختانه اعضای شورای امنیت هم این فریبکاری دولت آمریکا را متوجه شده‌اند و یقین دارند که زمینه لازم برای اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هر اقدامی باید از یک پیشوانه منطقی برخوردار باشد‌، اصلا آمریکا به چه دلیلی در منطقه ما حضور دارد؟ آمریکا چرا دیگران را تهدید می‌کند؟ ما فکر می‌کنیم در آمریکا عاقلانی هستند که اجازه نمی‌دهند چنین تصمیماتی گرفته شود، علاوه بر این ما برای همه شرایط آماده هستیم.

آقای احمدی نژاد در این حال با بیان اینکه ما از تنش و جنگ استقبال نمی‌کنیم ، گفت‌: اما آموخته‌ایم که از خودمان به خوبی دفاع کنیم ، ما فکر می کنیم جنگی در کار نیست و تهدیدها درباره جنگ فشارهای روانی بر مردم و کشورهای منطقه اعمال می‌شود ، دولت‌ها باید هوشیار باشند و بدون دلیل به بوش امتیاز ندهند زیرا قرار نیست اتفاقی بیفتد.

وی خاطرنشان کرد، ما فکر می‌کنیم شرایط به نفع ایران و به نفع ملت‌های منطقه در حال پیشرفت است به طوری که با گذشت زمان حتی زمینه تهدیدهای روانی علیه ایران هم از بین خواهد رفت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت‌: در مقایسه با پنج سال گذشته ما می ‌ینیم که چنین زمینه‌ای ضعیف تر شده است و در آینده نزدیک به طور کامل از بین خواهد رفت.

 مجری برنامه "با صراحت" العربیه در ادامه سوال کرد: من سخنان شما را درک می کنم اما در هر صورت احتمال اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد ، گفته می شود که آمریکایی‌ها اگر بخواهند به ایران حمله کنند ایران را اشغال نخواهند کرد اما با سلاح‌های بسیار پیشرفته حملات دقیقی علیه ایران انجام خواهند داد که در نتیجه آن ایران پنجاه سال به عقب بازخواهد گشت. شما به چه چیزی اعتماد دارید و اگر خدایی ناخواسته این تهدیدها عملی شود، شما چه کار خواهید کرد؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ باردیگر تاکید کرد : ما احتمال عملی شدن چنین حمله‌ای را نمی‌دهیم، این تهدیدها بیشتر حرف و تبلیغات روانی است ، جنگ فقط به حمله هوایی محدود نمی‌شود.

وی افزود: آیا کشور گسترده‌ای مانند ایران را می‌توان با حمله به چند منطقه از پا درآورد؟ ایران بسیار بزرگ و عظیم است و امریکا بسیار آسیب پذیر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یک ارتش فرسوده و آسیب پذیر امکان اقدام نظامی جدید را ندارد ، جنگ که فقط در آسمان نیست و زمانی که جنگی آغاز بشود پایان آن در دست آمریکایی‌ها نخواهد بود ، آنها به خوبی این موضوع را درک می‌کنند.

آقای احمدی نژاد خاطرنشان کرد: پایان جنگ در دست ملت ایران خواهد بود ، بنابراین ما اصلا پیش بینی نمی کنیم که جنگی علیه ایران روی دهد ، ما احتمال حمله به ایران را به طور کامل بعید می‌دانیم اما در مقابل خود را برای همه احتمالات آماده کرده‌ایم .

وی باردیگر با تکرار اینکه این تهدیدها بیشتر یک جنگ روانی است که از آن هیچ سودی به دست نخواهند آورد، گفت: آنها می دانند که اگر دست به اقدامی بزنند همه منطقه دچار مشکل خواهد شد و موضوع به مرزهای ایران محدود نخواهد شد و همه منطقه دچار آسیب جدی خواهد شد و در درجه نخست منافع آمریکا به خطر خواهد افتاد.

مجری برنامه (با صراحت) العربیه در ادامه پرسید: می خواهم سوالی را با صراحت مطرح کنم، آیا رئیس جمهور ایران قصد دارد در صورت حمله نظامی به این کشور ، کشورهای حوزه خلیج فارس را که آمریکایی‌ها در آن‌ها حضور دارند مورد حمله قرار دهد؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: آیا شما می خواهید من طرح‌های ایران را برای دفاع از خود فاش کنم؟ ما دوست کشورهای همسایه هستیم و خواهان آن هستیم که این دوستی در بالاترین سطح ممکن گسترش یابد.

وی افزود: ما نسبت به کشورهای منطقه احساس برادری می‌کنیم و امریکایی‌ها خود می‌دانند که پاسخ ما به آن‌ها چه خواهد بود ، بهتر است این سوال را از بوش بپرسید که اگر مرتکب چنین اشتباهی شوید چه روی خواهد داد او به شما پاسخ خواهد داد.

خبرنگار العربیه در ادامه پرسید: پیش از پرداختن به موضوع گزارش البرادعی، آیا می توانیم بگوییم که رئیس جمهور ایران اطمینان دارد که می تواند آمریکا را شکست بدهد؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: ما اصولا علاقه‌ای به رویارویی نداریم ، ما به هیچ کشوری تعرض نکرده‌ایم و حق هیچ کشوری را هم زیر پا نگذاشته‌ایم ، ما زندگی طبیعی خود را داریم اما اگر دیگران بخواهند حقوق ما را از بین ببرند ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم، اگر منظور شما از شکست دادن آمریکا این است که این کشور را در زیر پاگذاشتن حقوق ملت ایران ناکام خواهیم کرد؟ پاسخ من مثبت است و ملت ایران به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهد حقش را ضایع کند یا موضوع غیرقانونی را بر آن تحمیل کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد‌، ما خواهان جنگ نیستیم اما از حقوق خود دفاع می‌کنیم، ما همواره به امریکایی‌ها توصیه می‌کنیم که رفتارشان را در منطقه تغییر دهند این به نفع همه طرف‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد، امریکایی‌ها از چهره خشن کنونی خود در منطقه سودی نخواهند برد، ملت‌های عربستان، خلیج فارس و ملت‌های عربی و اسلامی همه امروز مخالف رفتار آمریکا هستند بنابراین ما تصور می‌کنیم که سیاستمداران آمریکایی باید تصمیم شجاعانه‌ای بگیرند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما نمی‌گوییم و از آنها نمی‌خواهیم که آن‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند، افزود: اما باید رویکرد و رفتار خود را در مقابل ملت‌های منطقه تغییر دهند ، دولت امریکا با رفتار کنونی هیچ پایگاهی در دل ملت‌های منطقه نخواهد داشت.

وی تکرار کرد ، آن‌ها می دانند که بدون حمایت ملت‌ها ، آینده‌ای وجود نخواهد داشت ، این موضوع که آمریکایی‌ها بروند و با بعضی‌ها بنشینند و توافق‌هایی داشته باشند مشکلی را حل نخواهد کرد، دولتمردان امریکایی باید به ملت‌های فهیم منطقه احترام بگذارند ، چه چیزی موجب شده است که آنها از هزاران کیلومتر دورتر در منطقه ما لشگرکشی کنند و درپی تحمیل نظرات خود بر دیگران باشند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد:در صورت همکاری ملت‌های منطقه آن‌ها می‌توانند منطقه را بدون تحمیل خواسته‌های آمریکا اداره کنند، به نفع آمریکاست که دوست ملت‌های منطقه باشد، با این رویکرد آمریکا، ما پیشرفت خواهیم کرد بدون آنکه آنها به نتیجه‌ای دست یابند، اگر می‌خواهند می‌توانند رفتار کنونی را ادامه دهند اما بدانند که به هیچ چیز مثبتی دست پیدا نخواهند کرد.

مجری برنامه االعربیه در ادامه با اشاره به گزارش اخیر البرادعی پرسید: آقای رئیس جمهور ، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود از همکاری جدی ایران با آژانس سخن گفته است، از سوی دیگر ایران می‌تواند در انزوا قرار بگیرد به ویژه که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران سخن می‌گویند که موجب انزوای ایران خواهد شد، آیا ایران حاضر است برای ادامه برنامه هسته‌ای خود چنین تاوانی بدهد؟.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: شما باید توجه داشته باشید که دشمنی بعضی از مقامات امریکا با ملت های منطقه دشمنی طولانی است، موضوع هسته ای ایران فقط بهانه است و گرنه 27 سال پیش چه بهانه‌ای وجود داشت که آمریکا صدام را تشویق کرد که جنگ گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کند، بهانه‌ای وجود نداشت ، همه می‌دانیم که امریکایی‌ها فقط درپی منافع خود هستند ، برای آمریکایی‌ها سلاح هسته‌ای یا سوخت هسته‌ای مطرح نیست، در منطقه ما دولت‌هایی هستند که سلاح هسته‌ای در اختیار دارند و به مجامع جهانی هم پاسخگو نیستند اما دولت آمریکا از آن‌ها حمایت می کند بنابراین دشمنی آمریکا ریشه دار است و آمریکایی‌ها در هر زمان برای دشمنی دیرینه خود بهانه‌ای پیدا می‌کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر موضوع هسته‌ای هم حل بشود، آن‌ها بهانه و دستاویزهای دیگری برای دشمنی با ملت ایران پیدا خواهند کرد، امریکایی‌ها فقط با ملت ایران دشمنی ندارند، آن‌ها با مردم عربستان و همه ملت‌های منطقه دشمن هستند.

وی ادامه داد، آنها نمی‌خواهند به کشورهای منطقه اجازه بدهند که از منابع خود به طور کامل استفاده کنند، هدف امریکا از لشگرکشی به منطقه در دست گرفتن بازار انرژی جهان است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تکرار اینکه تحریم‌های امریکا برای ما جدید نیست، گفت: امریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی 28 سال است که ما را تحریم کرده‌اند ، ما 28 سال است که با امریکا هیچ رابطه اقتصادی نداریم ، روابط ما به طور کامل قطع است.

وی یادآوری کرد: 10 سال پیش هم به صورت یکجانبه از طرف امریکا تحریم شدیم اما می‌بینید که ما به زندگی عادی خود ادامه می‌دهیم ، اینکه امریکا ادعا می‌کند می‌خواهد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند، غیر منطقی است زیرا ما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و همه قوانین آن را رعایت کرده‌ایم و به تعهدات خود را عمل کرده‌ایم و اکنون حق خودمان را می‌خواهیم ، ما چیزی بیش از این نمی‌خواهیم.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد:ما از ابتدا با آژانس همکاری کامل و خوبی داشتیم اما فشارهای آمریکا موجب شد که کار از دست آژانس خارج شود، پرونده هسته‌ای ایران موضوعی حقوقی است اما آمریکا درپی سیاسی کردن آن است، آن‌ها با کمک چند کشور تلاش می‌کنند به آژانس فشار بیاورند و اجازه ندهند آژانس کارهای قانونی خود را انجام دهد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آنها در دو سال گذشته این فشارها را اعمال می‌کردند اما سودی از فشارهای خود به دست نیاوردند، آیا آن‌ها با این فشارها توانستند مانع از پیشرفت ملت ایران بشوند؟ خیر.

وی ادامه داد: امروز هم ما شاهد آن هستیم که آژانس جایگاه مناسب و طبیعی خود را به دست آورده است و زمانی که به صورت مستقل نظر خود را اعلام می‌کند به ملت ایران حق می‌دهد بنابراین چه دلیلی برای اعمال تحریم‌های اضافی وجود دارد مگر همان دشمنی آن‌ها با ملت ایران.

آقای احمدی نژاد با اشاره به گزارش اخیر آژانس که صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران را تایید می‌کند، گفت : دیگر چه دلیلی برای تحریم وجود دارد ، این تحریم‌ها غیرقانونی است و بقیه کشورها از امریکا پیروی نخواهند کرد ، ما برای مقابله با چنین اقداماتی آمادگی کامل داریم.

وی تکرار کرد، 28 سال است که با تحریم‌های آمریکا روبر هستیم و ما جایگزین‌های تحریم‌ها را پیدا کرده‌ایم و هر کشوری هم که به آمریکا بپیوندد خودش را تحریم می‌کند، آمریکا خودش را منزوی کرده و در منزوی کردن ایران موفق نبوده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مقامات آمریکایی به هر کشوری سفر می‌کنند با نفرت ملت‌ها روبرو می‌شوند ، ما با بیشتر کشورهای جهان روابط دوستانه‌ای داریم ، حجم مبادلات تجاری ما بیش از 160 میلیارد دلار در سال است، ارزش سرمایه گذاری‌های ما بیش از 40 میلیارد دلار در سال است ، در واقع شرکت‌های امریکایی و بعضی شرکت‌های اروپایی از این تحریم ها ضرر کرده‌اند.

آقای احمدی نژاد گفت : دنیا خیلی بزرگ است اما آمریکایی ها فکر می‌کنند دنیا در آمریکا خلاصه می‌شود ، اما این ادبیات مربوط به امپراتوری‌های قدیمی است و اکنون حدود 200 کشور مستقل در جهان وجود دارد.

وی افزود: ما در دوره بازار آزاد و تجارت آزاد جهانی قرار داریم کسی نمی‌تواند ایران را تحریم کند، آمریکایی‌ها درپی آن هستند که با این فشارها در موضوع هسته‌ای از ما و دیگر کشورها امتیازهایی بگیرند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، می‌دانیم که آمریکایی‌ها هزینه‌های خود را از جیب اروپایی‌ها پرداخت می‌کنند و اگر درآمد و سودی مطرح باشد، اروپایی ها را در سود شریک نمی‌کنند ، ما این سیاست‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم ،آنها تصور می‌کنند با مطرح کردن موضوع پرونده هسته‌ای می‌توانند به ملت ما ضربه بزنند اما امروز خود شاهد آن هستند که شرایط بر خلاف خواست آنها پیش می رود زیرا آژانس حق ایران را در داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای تایید کرد.


مجری برنامه با صراحت العربیه در ادامه پرسید: آقای احمدی نژاد آیا شما آمادگی دارید طرحی را مانند پیشنهاد عربستان برای غنی سازی در یک منطقه بی‌طرف بپذیرید تا همه کشورهای منطقه از آن استفاده کنند ، در این صورت بهانه آمریکایی‌ها برای اقدام نظامی یا تحریم و تنش در منطقه از بین می‌رود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: به یاد داشته باشید تا زمانی که آمریکا درپی تسلط بر کشورهای منطقه است، تنش پایان نخواهد یافت، زیرا ایجاد تنش، شیوه آمریکایی‌ها برای تحمیل خواسته‌هایشان به کشورهاست‌، تنش ابراز آمریکایی‌هاست از طرف ما و ملت‌های منطقه تنشی وجود ندارد، آیا عربستان، کویت، لبنان یا فلسطین تنشی ایجاد کرده اند؟ ملت‌های ما عامل تنش نیستند بلکه تنش بر ملت‌های منطقه تحمیل شده است.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: اجازه بدهید من خاطره ای را برای شما تعریف کنم که بیان آن به نفع هم ملت‌های منطقه و عبرت آموز است، پارسال در نیویورک ما نشستی با اعضای شورای روابط خارجی امریکا داشتیم ، سوالات مختلفی مطرح شد و من بر اساس قانون به همه آن‌ها پاسخ دادم و آن‌ها دیگر سوالی نداشتند، نمی‌توانستند سوال دیگری مطرح کنند .

آنها مجبور شدند حق هسته‌ای ایران را بپذیرند، نفر آخر که سن بیشتری داشت گفت: آقای احمدی نژاد ما حق شما را به رسمیت می‌شناسیم و قبول داریم که شما از مسیر صلح آمیز خارج نشده‌اید اما ما نگرانی‌هایی داریم.

من از آن‌ها سوال کردم نگرانی‌های شما چیست ؟ آن شخص گفت: اگر ما به شما اجازه بدهیم که از این حق استفاده کنید مردم عربستان و مصر هم حق خود را در این زمینه خواهند خواست در این صورت ما باید چه کاری انجام بدهیم؟

آقای احمدی نژاد گفت: ببینید آنها چه برنامه‌های بلندمدتی در ذهن دارند.

وی ادامه داد: من به آنها پاسخ دادم که ملت عربستان هم باید از پیشرفت برخوردار باشد چه اشکالی دارد که عربستان هم به عنوان یک عضو آژانس از انرژی هسته ای استفاده کند و این حق را دارد، شما چرا نمی توانید تحمل کنید که ملت‌های منطقه چنین فن آوری‌هایی را در اختیار داشته باشند، آنها تعهدات خود را عمل می‌کنند و باید از حق قانونی خود برخوردار باشند. آنها در این نشست پاسخی نداشتند.

آقای احمدی نژاد افزود : من به آن‌ها گفتم که شما اول خودتان انحراف را کنار بگذارید و دنیا زمانی که ببیند شما به قانون احترام می گذارید دیگر کسی قانون را نقض نخواهد کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران باردیگر تکرار کرد: یکی از دلایل پافشاری امریکا برای محروم کردن ملت ایران همین موضوع است، آنها نمی خواهند ملت ها از چنین فن آوری‌هایی برخوردار باشند ، آنها می خواهند این فن آوری به صورت انحصاری در اختیار خودشان باشد و 50 سال دیگر زمانی که نفت تمام شد آن وقت به قیمت زیاد و با مطرح کردن خواسته‌های سیاسی این فن آوری را به ما خواهند فروخت.

وی اضافه کرد : من و حاکمان کشورها نباید فقط به فکر امروز باشیم ما در مقابل 100سال آینده هم مسئول هستیم چون ملت‌ها از بین نمی‌روند و و نسل‌های آینده می‌خواهند این حقوق را داشته باشند.

آقای احمدی نژاد گفت: اما درباره پیشنهاد آقای ملک عبدالله دوست و برادر خوبم، ما این پیشنهاد را با نگاه مثبت بررسی می‌کنیم و از این پیشنهاد هم استقبال می کنیم اما دو نکته را یادآوری می‌کنیم.

کسی فکر نکند که امریکایی‌ها با این پیشنهادها دست از بهانه جویی برمی دارند مطمئن باشید آنها به سراغ دولت عربستان می‌آیند و بحث‌های دیگری مانند حقوق بشر را مطرح می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در کشوری که رئیس جمهور آن با حکم قاضی تعیین می شود آنها می‌خواهند خواسته‌های خود را به دیگران دیکته کنند، این بدترین شیوه دیکتاتوری است و ملت امریکا کمترین حقوق را دارند اما ملت عربستان حقوق خود را دارند و از استقلال برخوردار هستند.

وی افزود‌:ما باید توجه داشته باشیم که این پیشنهادها نباید حقوق قانونی ملت‌ها را مخدوش کند چون اگر ما به آن‌ها اجازه بدهیم ما را از حقوق قانونی محروم کنند، در آینده ما را از حقوق دیگری هم محروم می‌کنند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: آنها نمی خواهند ملت های منطقه عزیز و سربلند باشند آن‌ها می خواهند ملت‌های منطقه سرافکنده باشند و در برابر سلطه آن‌ها سر فرود بیاورند آن‌ها دشمن ملت‌های ما هستند البته امیدواریم دست از دشمنی بردارند.

خبرنگار العربیه با طرح سوال دیگری پرسید: آقای رئیس جمهور شما به بحرین و سپس عربستان سفر می کنید همه پیش بینی می کنند که در این سفر با ملک عبدالله درباره طرح پیشنهادی عربستان گفتگو کنید آیا شما در این دیدار با ملک عبدالله به وی اطمینان خواهید داد که شرایط آنگونه که اعراب امروز تصور می‌کنند سیاه نیست.


آقای احمدی نژاد پاسخ داد، چه کسی می گوید در منطقه بحران وجود دارد؟ امریکایی‌ها می گویند که شرایط منطقه بحرانی است، زیرا منافع آن‌ها در وجود بحران و بحرانی نشان دادن شرایط است، آنها درپی تحمیل خواسته‌های خود هستند از نظر ما هیچ بحرانی در منطقه وجود ندارد.

وی افزود‌: اگر دولت آمریکا شیوه خود را ادامه دهد و شیوه نادرست خود را در منطقه ادامه بدهد آینده‌ای در منطقه نخواهد داش ،  اگر آمریکا شیوه خود را تغییر بدهد شاهد تغییر شرایط منطقه خواهیم بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد، همانطور که می بینید آمریکایی‌ها در فلسطین عراق و افغانستان در باتلاق فرورفته‌اند و قادر به مدیریت بحران‌ها در منطقه نیستند و من فکر می‌کنم منطقه با بحران جدیدی روبرو شودف اما اگر چنین خطای آشکاری را مرتکب شوند به شدت ضرر خواهند کرد و شرایط منطقه تغییر خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: من با برادرم ملک عبدالله در این باره گفتگو کرده‌ام و در بسیاری از مسایل دیدگاه‌های ما با هم مطابق است ما با همکاری و مشورت می توانیم به دیگران اجازه ندهیم که خواسته‌های خود را بر ما دیکته کنند.

وی ادامه داد، جمهوری اسلامی ایران خواهان ایجاد فضای دوستی در منطقه است ، ما همه کشورهای منطقه را همسایه خود می‌دانیم و دلیلی وجود ندارد که یک کشور از کشور دیگری نفرت داشته باشد ، ما معتقدیم که امکان حل همه مشکلات وجود دارد و هیچ مانعی در راه حل این مشکلات وجود ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد‌: به اعتقاد من در آینده نزدیک شرایط به سرعت به نفع کشورهای منطقه تغییر خواهد کرد.

خبرنگار العربیه در ادامه مصاحبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: می خواهم مسایل را با صراحت و به سادگی بیان کنم، بعضی می گویند رئیس جمهور احمدی نژاد می خواهد به بمب هسته‌ای دست یابد و نظام ایران درپی ایجاد هلال شیعی در منطقه است. عده‌ای می‌گویند که شما می خواهید با بمب هسته‌ای اسرائیل را از بین ببرید، به نظر من باید این مسایل برای مردم روشن شود، هدف از تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای چیست ؟ آیا هدف از بین بردن اسرائیل است یا هدف تسلط شیعه بر جهان اسلام است؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: شما بارها پاسخ چنین سوال‌هایی را دریافت کرده‌اید ، من فکر نمی‌کنم زمینه‌ای برای مطرح کردن این سوال وجود داشته باشد و این سوال از اساس اشتباه است اما من با این وجود این موضوع را روشن می‌کنم، جهان اسلام یک امت واحد است و شیعه و سنی در اسلام مطرح نیست ما از سودان حمایت کردیم آیا سودان یک کشور شیعه است یا سنی؟ ما از حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کنیم ملت فلسطین شیعه است یا سنی؟ ما نمی گوییم شیعه و سنی بلکه می گوییم که آنها مسلمان هستند، حتی اگر در همسایگی ما کشور غیرمسلمانی بود که حقوقش ضایع می‌شد ما بر اساس تعالیم اسلامی به دفاع از آن ملزم بودیم.

وی تکرار کرد: جهان اسلام یک امت واحد است و نگاه ما این است که باید از حقوق جهان اسلام و همه ملت‌ها دفاع شود ما معتقدیم که هیچ تعارضی نباید بین جهان اسلام وجود داشته باشد ما با همه کشورها بر اساس منطق گفتگو تعامل داریم حتی درباره رژیم اشغالگر صهیونیستی می بینید که برخورد ما منطقی است، منطق ما در تعامل با همه کشورهای جهان منطق عدالت است ، این رویکرد درباره کشورهای اسلامی هم درست است.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: ما همه را برادر خود می دانیم در بعضی کشورها 70 فرقه وجود دارد که در گذشته جنگ‌های مختلفی در آن‌ها روی داده است ، در اروپا جنگ‌های خونینی وجود داشت آن‌ها این مسایل را مطرح نمی کنند ، اما زمانی که به کشورهای ما می‌آیند این اختلافات فرقه‌ای را مطرح می‌کنند به عنوان مثال در عراق گروه ها و طایفه‌های مختلف سال‌ها با هم همزیستی مسالمت آمیز داشتند کردها ، عرب‌ها ، شیعیان و سنی‌ها با یکدیگر ازدواج می‌کردند اما زمانی که بحران کنونی در عراق روی داد موضوع شیعه و سنی و ترکمن و کرد مطرح شد ما معتقدیم که دشمنان اسلام این فتنه انگیزی‌ها را مطرح می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: من بارها نظر خود را درباره بمب هسته‌ای اعلام کرده‌ام در دانشگاه کلمبیا هم من این موضوع را بیان کردم، به اعتقاد من کسانی که می خواهند بمب هسته‌ای تولید کنند یا آن را حفظ کنند از عصر خود عقب افتاده‌اند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه بمب هسته‌ای اکنون چه فایده‌ای دارد ؟ افزود : رژیم صهیونیستی اکنون بمب هسته‌ای دارد آیا می تواند خودش را نجات بدهد، ملت فلسطین اسرائیل را در تنگنا قرار داده است.

وی اضافه کرد  ، آمریکا بمب هسته ای دارد آیا می تواند خود را از عراق نجات دهد فایده بمب هسته ای برای آمریکا در عراق و افغانستان چه بود؟ آیا بمب هسته‌ای توانست اتحاد شوروی سابق را نجات دهد؟ بمب هسته‌ای در برابر تفکر و بیداری انسان و ملت‌ها ارزشی ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد‌، اتفاقی که در کلمبیا افتاد مهم بود یا انفجار بمب هسته‌ای ؟ آیا در کلمبیا سلاحی وجود داشت؟ امروز در عصر منطق و عقلانیت هستیم ، جهان اسلام منطق عدالت دارد.

آقای احمدی نژاد گفت: آنها نمی‌فهمند که جهان از آنها می‌ترسد زیرا خدا را نمی پرستند و به هیچ قانونی پایبند نیستند و در عین حال بمب هسته‌ای دارند ، جهان از آن‌ها می‌ترسد. آن‌ها می خواهند ترس ملت‌ها از خود را از بین ببرند تا شرایط خود را بهبود ببخشند این فریبکاری آن‌هاست.

وی افزود : اگر کسی وجود داشته باشد که بخواهد مسلمانان را از هم جدا کند یا نفرت بین آنه‌ا ایجاد نماید خیانت کرده است ما باید با یکدیگر گفتگو کنیم زیرا رسول ، کتاب و قبله‌ما یکی است. این نگاه جمهوری اسلامی ایران است ، اگر آمریکا یا اسرائیل بخواهند به عربستان یا مصر یا هر کشوری از کشورهای اسلامی حمله کنند ما در کنار برادران خودمان در صف اول جبهه خواهیم بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت‌: یکی از دلایل دشمنی آمریکا با ایران حمایت ما از ملت فلسطین است، آنها به ما می‌گویند از حمایت از ملت فلسطین دست بردارید تا با شما همه نوع قراردادی امضا کنیم و معادلات را به نفع ایران تغییر خواهیم داد اما هیچ کسی در ایران این موضوع را نمی پذیرد زیرا منطق ما آشکار است و ما آن را ادامه خواهیم داد با این سیاست نباید هیچ تنشی در منطقه بروز کند ، با گفتگو می‌توان همه اختلافات و مشکلات را از بین برد، ما در شرایط کنونی همین کار را انجام می‌دهیم.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد‌: جهان اسلام باید بداند که ملت ایران و جمهوری اسلامی هیچ  اقدامی برای نفرت آفرینی بین مسلمانان انجام نخواهد داد،  پرچمی که در ایران برافراشته شده است، پرچم وحدت، برادری و دفاع از اسلام است.

وی ادامه داد، پارسال  سفر به آمریکای جنوبی داشتم ، این کشورها مسیحی هستند اما مظلوم واقع شده‌اند  ما بر اساس اسلام باید از چنین ملت‌هایی حمایت کنیم.

آقای احمدی نژاد در  این حال افزود : منظور من از حمایت این نیست که منابع خود را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهیم بلکه باید از آن‌ها با کمک فکری حمایت کنیم ، ما باید با آن‌ها به صورت سازنده همکاری کنیم.

مجری برنامه (با صراحت) العربیه سپس پرسید: : آقای رئیس جمهور دستیاران شما می‌گویند که وقت تمام شده است، اما نمی‌شود سوالی درباره عراق ، فلسطین و لبنان مطرح نکرد.

آقای احمدی نژاد گفت: به خاطر برادری سوالات خود را بپرسید.

ناکوزی پرسید، نظام ایران همواره به حمایت از حزب‌الله در برابر دولت لبنان، حمایت از جنبش حماس برای کودتا علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از گروه‌های شبه نظامی در عراق به منظور ادامه بی‌ثباتی در این کشور متهم می شود چرا از حزب‌الله و حماس که از نظر غرب گروه‌های تروریستی هستند حمایت می‌کنید؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: نظر غربی‌ها برای ما ملاک نیست اگر قرار بود نظر غربی‌ها را درست بدانیم باید اسلام را کنار می‌گذاشتیم ، خدا در قرآن مجید می‌گوید که آن‌ها دست از شما نمی‌بردارند مگر آنکه شما مسلمانان دین خود را کنار بگذارید ، بنابراین نظر آن‌ها برای ما مهم نیست،  شما می‌دانید که درباره عراق ما روابط خوبی با کردها ، سنی‌ها و شیعیان داریم ما بارها اعلام کرده ایم که خواهان عراق متحد ، یکپارچه ، با ثبات و مستقل هستیم ، باید تصمیم گیری در دست مردم عراق باشد تا آن‌ها خود سرنوشتشان را تعیین کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: هر تصمیمی را که ملت عراق اتخاذ کند، ما از آن حمایت می کنیم ، در لبنان هم همین طور است و تصمیم گیری باید در دست ملت لبنان باشد.

وی ادامه داد : ما در لبنان به کشورهای غربی اعتراض می کنیم که چرا در امور لبنان مداخله می‌کنید ، ما با مسیحی‌ها ، شیعیان و سنی‌ها در لبنان همکاری می‌کنیم و روابط دوستانه‌ای با آن‌ها داریم ، چرا دولت امریکا خواست خود را به ملت لبنان دیکته می‌کند؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: سوال من از برادران عرب و مسلمانم این است که چرا از حماس حمایت نمی‌کنند ، حماس در برابر رژیم غاصب، فاسد و جنایتکاری ایستاده است این موضوع در تاریخ باقی خواهد ماند که گروهی از مسلمانان در برابر دشمن اشغالگر ایستادند، اما مسلمانان سکوت کردند، ما علیه محمود عباس نیستیم ، ما از مقاومت ملت فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد‌ : سازمان آزادی بخش فلسطین همواره از کمک‌های ما استفاده کرده است ، ما همواره آن‌ها را به وحدت ترغیب کرده‌ایم.

آقای احمدی نژاد خاطرنشان کرد‌:  عده‌ای از اطراف جهان آمده‌اند تا سرزمینی را اشغال کنند و ساکنان اصلی را کوچ بدهند ، آنها علیه ساکنان اصلی جنایت می‌کنند ، ما بر اساس تعالیم اسلامی و قرآن نمی‌توانیم این شرایط را بپذیریم ، برای ما حماس و دیگران تفاوتی ندارند، حماس گروه سنی است ، باید حقوق ملت فلسطین رعایت شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به کنفرانس آناپلیس گفت: قرار است کنفرانسی برقرار شود ، دولت‌ها باید درباره این کنفرانس هوشیار و بیدار باشند ، چه کسی این کنفرانس را اداره می کند، کسی که همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است چگونه می‌تواند به پایان درگیری کمک کند.

وی افزود : من هشدار می‌دهم که کسی نباید در حقوق ملت فلسطین کوتاهی و سازش کند. البته چنین اتفاقی روی نخواهد داد، اگر 100 کنفرانس هم مانند این کنفرانس‌ها برگزار شود، ملت فلسطین به مقاومت خود ادامه خواهد داد، آیا کسی می‌تواند حقوق غصب شده ملتی را نادیده بگیرد؟ چه چیزی می‌خواهند در برابر حقوق ملت فلسطین بدهند ، دولت‌های منطقه هوشیار خواهند بود و موجب پیچیده تر شدن امور نخواهند شد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ملت های اسلامی کسی را که از کوتاهی در حقوق ملت فلسطین حمایت کند، طرد خواهد کرد و تاریخ او را به نیکی یاد نخواهد کرد، گفت:چه چیزی در دستور کار این کنفرانس خواهد بود که از حقوق ملت فلسطین دفاع کند. چنین کنفرانس‌هایی بارها تشکیل شده اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است ، ملت فلسطین امروز به مواد غذایی و دارو و سرپناه نیاز دارد ،  آنها به سرزمین دیگران آمده‌اند و آنان را از حقوقشان محروم می‌کنند ، به کشورهای خود بازگردید .

وی اضافه کرد: اگر در اروپا به شما ظلم شده است به اروپا بازگردید و خواهان حقوق خود شوید ، چه کسی می‌گوید که امریکا و اروپا به آنها ظلم کرده است و ملت مسلمان باید تاوان آن را پس بدهند ، ما از همه مسلمانان حمایت می‌کنیم ، ما به شدت مخالف تجزیه عراق هستیم و آن را جنایت علیه ملت عراق می‌دانیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه مصاحبه اختصاصی مجری برنامه ( با صراحت) العربیه با وی، به مخالفت شدید با تجزیه عراق اشاره کرد و گفت: مردم عراق متحد هستند و اتفاقات زیادی در درون هر ملتی روی می‌دهد امروز یک دولت است و دو یا سه دهه دیگر یا بیشتر دولت‌های دیگری روی کار می‌آیند اما ملت‌ها باید باقی بمانند و اگر به دولتی اجازه بدهیم که یک کشور اسلامی را اشغال کند و فقط قصد داشته باشد به اهداف و منافع خود دست پیدا کند و زمانی که با شکست روبرو شد، خواستار تجزیه این کشور شود این امری غیرقابل قبول است، اگر در این طرح موفق شوند به عربستان و کشور دیگری به عنوان مثال سوریه روی خواهند آورد.

آقای احمدی نژاد افزود: در همه کشورها طوایف و گروه‌ها را علیه یکدیگر تحریک می‌کنند اگر به دشمن اجازه بدهیم در کشورها فتنه انگیزی کند این مساله در کشورهای دیگر مانند سودان نیز تکرار خواهد شد ما و عربستان و دیگران باید با زیاده خواهی‌های امریکا مقابله کنیم زیرا زیاده خواهی‌های آنها پایانی ندارد.

مجری العربیه به عنوان آخرین سوال پرسید: آیا درست است که ایران به هم پیمان خود یعنی حزب الله دستور داده است که دربرابر انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان مانع تراشی کند یا آن را به تاخیر بیندازد؟.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال گفت: اینکه ما از مردم لبنان یا مقاومت در لبنان حمایت می‌کنیم به معنای دخالت در امور داخلی لبنان نیست آنها تحت امر ما نیستند که ما به آنها فرمان بدهیم ، آنها خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کاری انجام دهند ما از مقاومت در لبنان در برابر اشغالگری و دخالت‌های قدرت‌های بیگانه حمایت می کنیم این بدان معنا نیست که ما به برادران اهل سنت یا مسیحی یا حزب الله یا امل یا دروزی هایی که با ما ارتباط دارند می‌گوییم که چه کاری انجام دهند آنها خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کاری انجام دهند، اما چون ما این ها را در جهت استقلال لبنان و منافع ملت لبنان می شناسیم از آنها حمایت می کنیم نه اینکه ما به آنها بگوییم چه کاری انجام دهند ما از ملت عربستان هم حمایت می‌کنیم اما هیچ وقت به ملت عربستان نمی‌گوییم چه کاری انجام دهند و چه کاری انجام ندهند اما وقتی خطری تهدید یا دشمن بخواهد دخالت کند ما حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود :‌ این حرف ها را عمدتا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند، مانند عراق ، 162 هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور دارد و در همه امور عراق دخالت می‌کنند، بعد ایران را به دخالت در امور عراق متهم می کنند این خیلی خنده دار است، آن‌ها همیشه همین طور هستند خودشان خطاکار هستند و دیگران را متهم می‌کنند تا کسی خطای آن‌ها را مورد بررسی قرار ندهد.

آقای احمدی نژاد گفت : ملت ها و دولت‌های منطقه باید هوشمند باشند باید به آنها بگویند که چرا خطا می‌کنند ؟چرا تجاوز می‌کنند ؟چرا دروغ می‌گویند ؟چرا دخالت می‌کنند ؟ از منطقه خارج شوید ملت‌ها خودشان اداره می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در امور لبنان دخالت نکنند، مردم لبنان می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند اما دخالت‌های قدرت‌های بزرگ برای منافع خودشان اوضاع را خراب می‌کند همانطور که در عراق این کار را انجام دادند.

کد خبر 36758

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز