مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ستاره دنباله‌دار با فورانی از گاز و غبار که اکنون اندازه آن از قطر خورشید هم بزرگتر شده است در هفته‌های اخیر توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش space.com خورشید تا کنون حجیم‌ترین شیء در منظومه شمسی بوده است، اما اکنون ستاره دنباله‌دار کوچک هولمز آنقدر گاز و غبار از خود آزاد کرده است که گیسوی   (coma) کشیده آن از قطر خورشید هم بزرگتر شده است.

به گفته ستاره‌شناسان رصدخانه دانشگاه هاوایی اندازه این ستاره دنباله‌دار همچنان در حال افزایش است و اکنون به بزرگترین شیء منفرد در منظومه شمسی بدل شده است.

بر اساس اندازه‌گیری‌های ستاره‌شناسان در موسسه نجوم دانشگاه هاوایی که از رصدهای تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی استفاده کرده‌اند،قطر سر یا گیسوی این ستاره دنباله‌دار در 9 نوامبر به 1.4 میلیون کیلومتر رسیده است. قطر خورشید حدود 1.392 میلیون کیلومتر برآورد می‌شود.

سمت چپ تصویر هولمز بوسیله بک منجم آماتور سمت راست تصویر هولمزبوسیله تلسکوپ هابل

گیسوی ستاره‌ دنباله‌دار که اغلب متشکل از ذرات میکروسکوپی است، به علت بازتاب نور خورشید می‌‌درخشد.  در حال حاضر دقیقا معلوم نیست که چرا ستاره دنباله‌دار هولمز دچار چنین فورانی شده است، اما در سال 1892 هم واقعه مشابهی برای آن رخ داده بود.

 فوران اخیر که از 24 اکتبر (2 آبان ) ‌آغاز شد، باعث شد تا هولمز به یکی از درخشانترین اجرام در آسمان شب بدل شود. گر چه درخشندگی این ستاره دنباله‌دار اکنون کمتر شده است، اما  هنوز نیز می‌توان این ستاره دنباله دار با چشم غیرمسلح در آسمان شمال‌شرقی دید.

کد خبر 36826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز