شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

کنفرانس بین‌المللی آب مجازی با حضور محمود حجتی وزیر کشاورزی، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مسئولان وزارت نیرو و کارشناسان حوزه آب، محیط‌زیست و کشاورزی در اتاق ایران آغاز شد.

در اين كنفرانس كه امروز هم ادامه خواهد يافت، پروفسور توني آلن صاحب‌نظريه آب مجازي از طريق ويدئو كنفرانس به سخنراني پرداخت. غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران، طي سخناني در اين كنفرانس گفت: آب مجازي و تجارت آن موضوع جديدي است كه در دنيا مطرح شده و مطالعات زيادي در مورد آن صورت گرفته است كه نشان مي‌دهد درصورت استفاده بجا از آن مي‌توان به حل بحران آب كمك كرد.

عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه با تأكيد بر همگاني شدن مسئله كمبود آب در سطح دنيا گفت: 260حوضه رودخانه‌اي فرامرزي در ميان 150كشور وجود دارد كه همين موضوع ديپلماسي آب را شكل داد. هنوز در بسياري از كشورها آب به‌عنوان يك عنصر كليدي در سياست خارجي كشورها وجود دارد و در آينده اهميت آن بيشتر خواهد شد. در طول تاريخ منازعه يا همكاري 2مشخصه اصلي در تعامل كشورها در موضوع آب بوده است.

معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه، چالش‌هاي امنيتي و مهاجرت گروه‌هاي انساني ناشي از كم‌آبي را به‌عنوان مسائل جدي برشمرد كه با آب در ارتباط بوده است. وي گفت: عدم‌مديريت پايدار آب، كشورها را تهديد كرده و ثبات منطقه‌اي و حتي بين‌المللي را با چالشي بزرگ روبه‌رو مي‌كند. وزير جهادكشاورزي در نخستين كنفرانس بين‌المللي آب مجازي در اتاق ايران بر گسترش كشت فراسرزميني تأكيد كرد.

محمود حجتي گفت: پيش از اين كشت فراسرزميني در حد 10هزار هكتار بود. ما توانسته‌ايم در كشورهاي هدف معادل 728هزار و 300هكتار قرارداد كشت فراسرزميني امضا كنيم كه 84هزار هكتار آن ملكي و بقيه هم قراردادهاي بلندمدت 25ساله تا 40ساله است. همچنين در 422هزار هكتار تفاهمنامه امضا شده و 441هزار هكتار هم در حال مذاكره براي ايجاد تفاهمنامه است. عباس كشاورز، معاون وزير كشاورزي در اين همايش درباره سهم محصولات زراعي از تجارت آب مجازي گفت: ذرت با ۲۵درصد، بيشترين سهم آب مجازي را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

دانه روغني ۱۹ درصد، گندم 18درصد و برنج ۱۶ درصد از سهم تجارت آب مجازي در بخش كشاورزي را به‌خود اختصاص مي‌دهند. در ادامه، پروفسور توني آلن، استاد دپارتمان جغرافي كينگز كالج لندن گفت: مفهوم آب مجازي كه از اواسط دهه 80مطرح شد، مفهوم قدرتمندي است كه بايد به‌صورت عمومي درباره آن بحث شود اما بايد بدانيم كه چندان هم راحت نيست و افراد عادي اگر متوجه اين مفهوم شوند ممكن است شوكه شوند. آلن افزود: درست است كه 8درصد متوسط آب جهاني در بخش صنعت استفاده مي‌شود اما بايد بدانيم كه مواد خوراكي و غذايي هم كه مصرف مي‌شوند آب زيادي دارند و بايد اين آب را هم جزو مصرف آب محسوب كنيم. آلن همچنين افزود: در شرايط حاضر خاورميانه شبيه اروپا شده است و با وارد كردن مواد غذايي مشكل آبي خود را حل مي‌كند.

کد خبر 368388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha