جواد عزیزی: جاعل عراقی با راه اندازی شبکه بزرگ جعل کارت پایان خدمت و مدارک دولتی، از مشتریانش سفارش جعل می‌گرفت.

16 آبان‌ امسال، زمانی که مأموران پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا، سرگرم بررسی مدارک مسافران پروازهای خارجی بودند به گذرنامه پسر جوانی به نام شایان که قصد سفر به پاریس را داشت مشکوک شدند.

وقتی در استعلام از سازمان نظام وظیفه مشخص شد این گذرنامه با استفاده از کارت معافیت  خدمت جعلی دریافت شده، پسر 24 ساله دستگیر و به دادسرای فرودگاه انتقال یافت.

با توجه به حساسیت موضوع، به دستور جعفر صابری ذفرقندی، سرپرست دادسرای فرودگاه، رسیدگی به این پرونده در شعبه اول بازپرسی آغاز شد و شایان مقابل بازپرس مهاجری قرار گرفت.

وی در بازجویی‌ها مدعی شد از جعلی بودن کارت خبر نداشته و آن را به مبلغ 25 میلیون تومان از کسانی که مدعی بودند می‌توانند کارت معافیت از خدمت واقعی برایش تهیه کنند خریداری کرده است.

پس از اظهارات شایان، مأموران برای به دام انداختن اعضای باند، در قالب خریدار کارت با آنها وارد معامله شدند.

3 روز بعد زمانی که 4 نفر از اعضای باند با حضور در محل قرار قصد داشتند کارت جعلی را به مبلغ 30 میلیون تومان به مأمور مخفی پلیس بفروشند، به محاصره مأموران درآمده و دستگیر شدند.

سرنخی در روزنامه

به‌دنبال دستگیری متهمان و چاپ خبر آن در روزنامه همشهری، مرد جوانی که از طریق خواندن روزنامه در جریان دستگیری اعضای این باند قرار گرفته بود، به دادسرای فرودگاه رفت و در حالی که کارت معافیت از خدمتی را به همراه داشت به بازپرس پرونده گفت که او نیز با تصور دریافت کارت معافیت خدمت واقعی 28 میلیون تومان پرداخت کرده ولی احتمال می‌دهد که از قربانیان این باند باشد.

وقتی مشخص شد این کارت نیز به طرز بسیار ماهرانه‌ای جعل شده است، شناسایی کسانی که کارت جعلی را به مرد جوان فروخته بودند در دستور کار مأموران پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا قرار گرفت وعملیات گسترده برای دستگیری دیگر اعضای باند جعل ادامه یافت.

مدتی بعد مأموران با در دست داشتن سرنخ‌هایی از دیگراعضای باند موفق شدند 6نفر از کسانی را که به‌عنوان واسطه با اعضای اصلی باند در ارتباط بودند، شناسایی و آن‌ها را دستگیر کنند.

این افراد که وظیفه شناسایی مشتریان باند و فروش کارت‌های جعلی به آنها را داشتند در بازجویی‌ها به فروش بیش از 40 کارت جعلی با مبالغی بین 15 تا 28 میلیون تومان به طعمه‌هایشان اعتراف کردند و گفتند: جاعل اصلی  باند یک مرد عراقی است که با همکاری یک جاعل حرفه‌ای دست به جعل کارت‌ها و دیگر مدارک می‌زند.

کلکسیون مدارک جعلی

با به دست آمدن این اطلاعات، عملیات دستگیری 2 عضو دیگر باند آغاز و مأموران در ادامه تحقیقات شبانه‌روزی موفق شدند مخفیگاه آنها را در خانه‌ای در خیابان رودکی شناسایی کنند.

به این ترتیب در یک عملیات ضربتی مرد عراقی به همراه جاعل اصلی دستگیر و از مخفیگاه آنها بیش از 2 هزار نوع مدرک جعلی از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت، گواهینامه، احکام قضائی، کارت ملی، چک‌های بانکی، ویزای شینگن، پرینت‌های بانکی، فیش‌های حقوقی و دستگاه‌ها و کامپیوترهایی مجهز برای جعل مدارک کشف شد.

با انتقال متهمان به دادسرای فرودگاه، مرد عراقی که برادر یک جاعل بین المللی تحت تعقیب است،در اعترافات خود گفت: 2 سال پیش زمانی که ورشکست شدم، تصمیم به راه‌اندازی باند جعل گرفتم.

به این ترتیب با همکاری منوچهر که یک جاعل حرفه‌ای است این کار را آغاز کردم. من با همدستی 10 واسطه افرادی را که نیاز به مدارک مختلف داشتند شناسایی کرده و از آنها سفارش جعل می‌گرفتم.

سپس منوچهر این مدارک را جعل می‌کرد و من آنها را از طریق واسطه‌ها به فروش می‌رساندم اما بابت هر کدام از این مدارک 20 تا 100 هزار تومان نصیب من و منوچهر می‌شد و ما خبر نداشتیم که واسطه‌ها برخی از کارت‌های جعلی را تا 28 میلیون تومان نیز به فروش رسانده‌اند.

بازپرس بهروز مهاجری با اشاره به اینکه کسانی که از مدارک جعلی استفاده می‌کنند به اتهام معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت از شهروندان خواست فریب افراد سودجو را نخورند و مطمئن باشند کسانی که ادعا می‌کنند می‌توانند مدارکی از قبیل کارت پایان خدمت یا گواهینامه تهیه کنند قصدی جز کلاهبرداری ندارند.

وی در پایان از کسانی که از این باند مدارک جعلی دریافت کرده‌اند خواست برای جلوگیری از برخورد قضائی به دادسرای فرودگاه مراجعه و مدارک جعلی خود را تحویل دهند.‌

کد خبر 37551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز