درنگ نوشت: ۱۱ راه برای اینکه از اتلاف وفت جلوگیری کنیم در زیر نشان داده شده است:
- اهدافتان را بشناسید
در اینجا منظور ما اهداف کلیتان است حال چه برای کار چه برای زندگی شخصی. به طور مثال شما قصد دارید که تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی خود ایحاد کنید ، بیشتر ورزش کنید، و بیشتر با کودک خود زمان سپری کنید. وقتی که اهداف کلی تان را مشخص کردید می توانید انها را به کار های کوچک تقسیم کرده و وارد زندگی روزمره تان کنید.
- زمان بندی کنید
ممکن است یک یا چند هفته طول بکشد تا متوجه شوید که کارهایی که همواره انجام می دهید چقدر زمان می برند- مثلا شستشوی لباس ها ، اماده کردن صبحانه ، مرتب کردن تختخواب. اکثر افراد زمانی بیش از حد نیاز برای کار های روزانه مثلا دوش گرفتن در نظر می گیرند و در مقابل زمان کمی را برای انجام کار های سخت تر و سنگین تر مانند نوشتن گزارش اختصاص می دهند. اگر شما بدانید که برای هر کار چقدر وقت می گذارید، بهتر می توانید ان را مدیریت کنید.
- اولویت بندی
کارهایی که باید انجام دهید را ۴ دسته کنید:
۱. مهم و ضروری ۲. مهم ولی غیر ضروری ۳.غیر مهم اما ضروری ۴. غیر مهم و غیر ضروری
هدف این است که کمترین تعداد کار را در لیست مهم و ضروری داشته باشید زیرا این موارد با انباشته شدن سبب ایجاد استرس میشوند. اگر شما بتوانید زمانتان را خوب مدیریت کنید باید بیشتر کارهایی غیرضروری اما مهم داشته باشید. این دسته جایی است که شما بیشتر کارهای مهم را انجام میدهید و از دستپاچگی در آینده جلوگیری میکنید.
- برای روزتان برنامه بریزید
وقتی که متوجه شدید هر کاری چقدر زمان میبرد و کارهای مهم کدامند، شروع به برنامه ریزی کنید. منعطف باشید. کارهایتان را بیشتر بعد از ظهر پیش میبرید یا صبح زود؟ دوست دارید عصرها وقت آزاد داشته باشید؟ ببنید بیشترین بازده برای شما در کدام حالت است و از تغییر دادن برنامهها نهراسید.
- کارهای سختتر را زودتر انجام دهید
مارک تواین معتقد است اگر کار شما خوردن یک قورباغه است، اولین کاری که صبح انجام میدهید باید خوردن آن باشد و اگر کارتان خوردن ۲ قورباغه است، حتما اول بزرگتر را بخورید. به عبارت دیگر، اگر باید کار سختی را در روز انجام دهید آن را اول وقت انجام دهید تا بقیه روز نگران آن نباشید.
- آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟
قبل از انجام هر کاری فکر کنید که آیا این کار شما را به هدف اصلیتان نزدیک میکند؟ مثلا زمانی را که برای انجام فعالیت اضافی سر کار که هیچ کس از شما نخواسته انجام دهید را میتوانید در باشگاه و یا بودن در تمرین پیانو کودکتان بگذرانید.
- خود را فریب ندهید
اگر ساعت ۹ را برای کاری در نظر گرفتهاید به آن پایبند باشید. ۹:۱۷ برای انجام ان کار دیر شده است. از دست دادن زمان یک کار باعث میشود زمان کارهای دیگر را نیز از دست دهید. اگر میخواهید انعطاف پذیر باشید برای خودتان حق انتخاب بگذارید مثلا جواب دادن به ایمیلها یا مرتب کردن کاغذها.
- از یک جا شروع کنید!
دلتان نمیخواهد هیچ کاری انجام دهید؟ بر تنبلی خود غلبه کرده و از یک کار کوچک شروع کنید. با پیشرفت کوچکی در کارتان انگیزه برای انجام بقیه کارها پیدا میکنید.
- بهره بردن از تمام زمانها
۱۵ دقیقه قبل از رفتن به جایی زمان دارید؟ بهترین زمان برای وبگردی و دنیای مجازی است؟ با بهره بردن از همین زمان اندک متعجب خواهید شد! در نظر بگیرید که روزانه ۴ تا ۱۵ دقیقه یک ساعت میشود که می توان در ان کارهای زیادی انجام داد.
- محدودیتهای زمانی تعیین کنید
«این بیشترین زمانی است که میتوان برای این کار اختصاص داد»؛ برای همه کارها این جمله را بگویید و عدد مشخص کنید. ممکن است کار شما زودتر از آن تمام شود اما حداقل بیشتر طول نکشیده است و به مرور زمان این محدودیتهای زمانی را به واقعیت نزدیک کنید.
- برنامهریزی برای کارهای خوب
اصلیترین هدف از استفاده بهتر از زمان برای این است که بتوانید وقت بیشتری را صرف کارهایی که دوست دارید کنید. کارهایی مهیج، سالم و غیر شغلی را در طول هفته در نظر بگیرید تا شما را نسبت به برنامهریزیهایتان خوشبین و با انگیزه نگه دارد. این موارد میتواند شامل تمرین کردن، استراحت، میان وعده و یا حتی سفر باشد. به خصوص وقتی کاری سنگین را تمام کردهاید.
نظر شما