پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

مارال شریف : کلسترول نوعی چربی است که در خون و بسیاری از بافت‌های بدن وجود دارد.

این ماده در بدن انسان ساخته شده و در ساختمان هورمون‌ها، آنزیم‌ها و حتی سلول‌های بدن وجود دارد. متخصصان توصیه می‌کنند که غلظت کلسترول خون خود را همیشه پایین تر از 200 میلی‌گرم در دسی لیتر نگه دارید. بالا بودن کلسترول در خون انسان می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و...را افزایش دهد. کلسترول به 2 شکل مضر و مفید در بدن انسان وجود دارد؛ کلسترول مفید باعث محافظت از جدار عروق، قلب و دیگر اعضای بدن شده و کلسترول مضر هم باعث رسوب در جدار عروق و آسیب رساندن به اعضای بدن می‌شود. دراین شماره و شماره بعد به معرفی چند گیاه دارویی می‌پردازیم که در بالا بردن کلسترول مفید  و پایین آوردن کلسترول مضر خون تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند. البته یادتان باشد این گیاهان جایگزین داروهای شما نیست و نباید داروهایی را که پزشکتان برای شما تجویز کرده، قطع کنید. در ضمن دقت کنید که در مصرف این گیاهان هم نباید زیاده‌روی کنید.

کنجد

گیاهی است با ارتفاع یک متر که در قسمت انتهایی ساقه، پوشیده از کرک است. برگ‌های کنجد باریک و نوک‌تیز و گل‌های آن به رنگ سفید یا قرمز است. میوه کنجد به صورت کپسول، محتوی دانه‌های کوچکی است که دانه کنجد نامیده می‌شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.

این گیاه دارویی حاوی پروتئین، آهن، منیزیم و کلسیم است؛ مقدار روغن آن حدود 50درصد و مرکب از 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسید‌های چرب اشباع شده مانند پالمتیک اسید و آراشیدونیک اسید است.

روغن کنجد یکی از روغن‌های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکا و کانادا بسیار مصرف می‌شود زیرا نه تنها کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه آن را کم می‌کند.  این ویژگی سبب شده که روغن کنجد جایگزین بسیار خوبی برای روغن‌های نباتی باشد.

کنجد بسیار مقوی است و در بعضی کشور‌های فقیر به عنوان جانشین گوشت مصرف می‌شود. کنجد با همه خواصی که دارد، برای معده‌های ضعیف مناسب نیست زیرا هضم آن مشکل است؛ به همین علت توصیه می‌شود این‌گونه افراد آن را با سرکه یا عسل استفاده کنند .

فلفل

درآب و هوای نیمه‌گرم و گرمسیری می‌روید. میوه این گیاه خاصیت دارویی داشته و به صورت خام، پخته یا در قالب چاشنی مصرف می‌شود. فلفل هر چند گیاهی گرم است اما ماده‌ای به نام کپساسین در آن وجود دارد که سبب کاهش درجه حرارت بدن می‌شود.

همین قضیه یکی از علل اصلی تمایل مردم مناطق گرم به مصرف فراوان فلفل است. فلفل را اولین بار سرخ‌پوستان معرفی کردند. فلفل کلسترول خون را پایین آورده و از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی نظیر آترواسکلروز یا سخت‌شدن رگ‌ها نیز کمک می‌کند. خوردن مقدار کم فلفل نیز مقوی است؛ بنابراین بهتر است بیشتر از مقداری که با غذا میل می‌کنید، از این ماده استفاده نکرده و از ‌دادن فلفل به کودکان زیر 2سال  هم خودداری کنید.

زیتون

درختچه‌ای است به ارتفاع تقریبا 3 متر ولی هنگامی که در شرایط مساعد پرورش یابد، ارتفاع آن به حدود 12متر و قطر تنه‌اش به 3 متر می‌رسد. زیتون معمولا در اوایل تابستان شروع به گل‌دادن کرده و میوه آن کم‌کم ظاهر می‌شود؛ به طوری که در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می‌رسد.

روغن زیتون مایعی است زلال به‌رنگ زرد روشن مایل به سبز یا زرد طلایی. برای استخراج روغن زیتون میوه‌ها را له کرده و داخل کیسه‌ای می‌ریزند؛ سپس کیسه را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود. زیتون دارای سدیم، ویتامین‌های A، E و آهن است.

تحقیقات علمی نشان داده در روغن زیتون ترکیبات شیمیایی خاصی وجود دارد که در خون آثار مفیدی بر جای می‌گذارد از جمله اینکه تمایل خون به لخته‌شدن را متوقف و از رسوب کلسترول در خون جلوگیری می‌کند. بنابراین روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است. علاوه بر این، مصرف میوه زیتون هم به عنوان داروی بسیار مؤثری برای پیشگیری از حمله قلبی توصیه می‌شود.

کد خبر 38460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز