این موضوع زمانی قوت میگیرد که طی نشستی که سال گذشته بین مسئولان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و مسئولان دانشگاه پیام نور برگزار شد، موضوع استفاده از فضای آموزشی مراکز پیش دانشگاهی در روزهای پایانی هفته(پنج شنبه و جمعه) مطرح شد که مورد استقبال قرار نگرفت.
ظاهرا پیگیری موضوع توسط دانشگاه پیام نور منجر به صدور بخشنامهای از سوی رئیسجمهوری مبنی بر استفاده این دانشگاه از فضای آموزشی مدارس شد.
صدور چند بخشنامه مبنی بر در اختیار قراردادن فضای ادارات دولتی در روزهای پایانی هفته و اختصاص بودجه ویژه و ایجاد 6 هزار پست سازمانی در این دانشگاه، بحث تقویت دانشگاه پیام نور به هر نحو ممکن را قوت میبخشد.
نکته جالب این که افرادی که براساس این تصویبنامه به دانشگاه پیام نور منتقل میشوند از مزایایی مانند اعطای زمین، وام مسکن و... برخوردار خواهند بود و هیات امنای این دانشگاه مکلف است نسبت به پیشبینی فوقالعاده تطبیق حقوق برای جلوگیری از کاهش دریافتی کارکنان مأمور اقدام کند.
در حالی که دانشگاه پیام نور بهدلیل گسترش بیرویه با کمبود امکانات آموزشی و رفاهی، نبود فضای مناسب و فقدان خوابگاه و سالن مطالعه مواجه است، یکی از راهکارهای فوری و بدون هزینه استفاده از فضاهای آموزشی مدارس است که با حذف فرشیدی، وزیر سابق آموزش و پرورش که با این امر مخالفت میکرد و جانشینی علیرضا علی احمدی به جای وی، ممکن شد.
این کار در واقع با 2 هدف انجام شد؛ از یک سو تا حدودی موجب کاهش میزان انتقادها نسبت به وزارت آموزش و پرورش شد و از طرفی سیاست گسترش دانشگاه پیام نور بدون مانع تراشی و با شتاب بیشتری به سرانجام رسید.
طرح واگذاری فضای مدارس به پیامنور در واپسین روزهای وزارت فرشیدی بیشتر از هر زمانی شنیده شد و وزیر در آن زمان به اجرای آن رضایت داد. البته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است فرشیدی تحت فشار دولت این موضوع را پذیرفت. زیرا با طرح مدرسه زندگی که فرشیدی از زمان حضور بر مسند وزارت آموزش و پرورش بر تدوین و اجرای آن تأکید داشت در تناقض آشکار بود.
براساس این طرح دانشآموزان میتوانند روزهای جمعه به همراه والدین در مدرسه حضور بیابند، که در یکی از برنامههای خبری، فرشیدی در پاسخ به سؤال همشهری در این باره، موضوع تشریح این طرح را به آینده موکول کرد.
در حالی که حدود 2 هفته از حضور رئیس دانشگاه پیام نور در مسند سرپرستی وزارت آموزش و پرورش سپری شده بود، خبر واگذاری 40 واحد آموزشی شهر تهران به دانشگاه پیامنور منتشر شد که مسئولان آموزش و پرورش شتاب زده این موضوع را تکذیب کردند. این در حالی است که دکتر علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با همشهری از وجود بخشنامهای مبنی بر واگذاری واحدهای آموزشی(مدارس) آموزش و پرورش به دانشگاه پیام نور خبر داد.
وی تصریح کرد: استفاده از مدارس برای گسترش کمی دانشگاه پیام نور، بهویژه در شهر تهران، در حالی که این شهر از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد، اشتباه است و وضعیت آموزش و پرورش را بغرنجتر میکند.
بحث کیفیت سطح آموزشی دانشگاه پیامنور یکی از مسائلی است که در گسترش این دانشگاه کمتر مورد توجه قرار گرفته که رئیس دانشگاه پیام نور در آخرین نشست خبری خود قبل از انتصاب به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال همشهری در باره اقدامات انجام شده در زمینه کیفیت این دانشگاه تصریح کرد: همه کارهای انجام شده طی 2 سال گذشته برای کیفیت بخشی این دانشگاه بوده است. عباسپور، نماینده مجلس در این باره اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشگاه پیام نور طی 2سال از 360 هزار نفر به یک میلیون نفر رسیده اما امکانات و اعتبارات آن به اندازه کافی افزایش نیافته است.
وی گفت: موضوع کیفیت دانشگاه پیام نور را با وزیر علوم مطرح کردیم و یقین داریم این مشکلات با تسلط دانشگاه پیام نور بر وزارت آموزش و پرورش حل نمیشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: وزیر سابق آموزش و پرورش برای اینکه بتواند تعامل مثبتی با دولت داشته باشد در این زمینه کوتاه آمد اما اقدام عملی هم در این باره انجام نداد.
وی با تأکید بر حساسیت مجلس نسبت به این موضوع اظهار داشت: مجلس اجازه اجرای این طرح نسنجیده را نخواهد داد و جزئیات جلوگیری از این حرکت بدون ضابطه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت علوم در دست بررسی است و وزیر علوم نیز باید پاسخگوی کوتاهی در زمینه پایین بودن سطح کیفی دانشگاه پیام نور باشد.