گروه شهری: حیات وحش پارک ملی خجیر و گونه‌های گیاهی درون آن از سال آینده میزبان علاقه‌مندان به طبیعت می‌شوند.

این خبر را آرش کوشا، دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی(اکوتوریسم) کشور، به همشهری گفت تا دورنمای تازه‌ای برای این منطقه‌حفاظت شده ترسیم کرده باشد.

کوشا در حالی خبر از بهره‌برداری از نخستین اکوموزه کشور در پارک ملی خجیر تهران داد که به عقیده کارشناسان گردشگری و محیط‌زیست، چنین رویدادی می‌تواند به حفاظت بیشتر از این منطقه کمک کند.

دبیر کمیته ملی اکوتوریسم کشور دراین‌باره به همشهری گفت: پارک ملی خجیر در جوار تهران به‌دلیل داشتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی و داشتن سابقه طولانی حفاظت پتانسیل مناسبی برای تبدیل شدن به یک اکوموزه را دارد که هم‌اکنون به همراه اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران در حال بررسی و مطالعه راه‌اندازی آن هستیم.

کوشا، فراهم شدن میزبانی حیات‌وحش در قالب اکوموزه را فرصتی ممتاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری عنوان کرد و افزود: اکوموزه‌ها می‌توانند مشارکت فعال افراد محلی به ویژه ساکنان روستاهایی که در منطقه حفاظت‌شده زندگی می‌کنند را فراهم کنند و این طرح  از جمله طر‌ح‌هایی است که فرصت‌های شغلی پایدار را ایجاد می‌کند.

اسدالله ژیان رئیس روحانی، یکی از کارشناسان عرصه گردشگری در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره گفت:‌ حضور مدیریت شده مردم در این فضاها می‌تواند به نظارت اجتماعی مؤثر از محیط‌زیست منجر شود چرا که ما به خوبی می‌دانیم به‌دلیل کمبودهای فنی محیط بانان به خوبی نمی‌توانند از مناطق حفاظت‌شده محافظت‌کنند و از سوی دیگر در مناطق محافظت  شده نظارت اجتماعی وجود ندارد.

این کارشناس گردشگری تأکید کرد:‌ اگر به معنای درست واژه اکوموزه این طرح اجرا شود،  می‌توانیم شاهد حضور منضبط مردم و اقشار مختلف جامعه در این محیط‌ها باشیم؛ چرا که به سبب ارتباط اکوموزه‌ها با کتاب‌های درسی، افراد از دبستان تا دانشگاه می‌توانند از این فضای علمی پژوهشی استفاده کنند.

بنا به تعریف دایره المعارف جهانگردى، منظور از اکوموزه، یک سایت طبیعى زنده است که در آن، ماهیت و هویت بارز و ارزنده یک منطقه به نمایش گذاشته مى‌شود و جوامع محلى از طریق آن، میراث فرهنگى یا طبیعى خود را با هدف دستیابى به توسعه پایدار معرفى،  مدیریت و حفاظت مى‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های راه‌اندازی اکوموزه، به گفته این کارشناس، نظام‌مندشدن اطلاعات در قالب موزه است و علاوه بر اطلاعات کتابخانه‌ای، آنها که علاقه‌مند به تعقیب زندگی حیوانات و گیاهان هستند، می‌توانند در این سامانه از نزدیک رفتار آنها را زیر نظر بگیرند.

کد خبر 39653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز