چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهار شنبه 5 دی 1386تصویب کردند تا فرزندان زنان متوفی نیز از مستمری بازنشستگی برخودار شوند.

به گزارش خانه ملت، براساس طرحی که دو فوریت آن در جلسه روز گذشته به تصویب رسید حقوق وظیفه مادران متوفی مشمول قانون تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی با رعایت شرایط قانونی مربوط و همانند مردان مشمول از محل کسورات بازنشستگی پرداختی توسط آنان در خصوص فرزندانشان برقرار می شود.

تغییر در روز های برگزاری جلسات علنی مجلس
 
با نظر موافق نمایندگان، جلسات علنی مجلس از 16 دی ماه یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود.


محمدرضا باهنر که در غیاب غلامعلی حدادعادل ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، اظهار داشت:جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از 16 دی ماه به جای روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود.

این گزارش می افزاید: هفته آینده نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند، لذا مجلس جلسه علنی ندارد.

رسیدگی به جزئیات طرح تعیین ادغام و اصلاح شوراهای عالی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه همچنین به بررسی کلیات طرح تعیین وضعیت، ادغام و اصلاح شوراهای عالی علوم پرداختند و ادامه رسیدگی آن به جلسه بعد موکول شد.
 
در این جلسه موافقان و مخالفان در بحث کلیات به اظهار نظر پرداختند اما تصمیم گیری در این خصوص را به جلسه بعد واگذار کردند.

این گزارش می افزاید: کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: شوراهای این چنین به لحاظ کیفیت و تاثیر گذاری چندان موثر نیستند، لذا باید از تعداد آنها کاسته شود

وی افزود:با توجه به اختیارات محدود این شوراها، بنظر نمی رسد این طرح، طرح خوب و مفیدی باشد.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در موافقت با این طرح اظها ر داشت: از آنجائی که شرایط شورای عالی علوم تحقیقات و فن آوری و رفاه و تامین اجتماعی از جمله شوراهای است که در این طرح مود توجه واقع شده اند لذا بنظر می رسد در مجموع طرح خوبی باشد.

اما ابراهیم کارخانه ای در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: شوراها در شیوه فعلی، بهره وری لازم را نداشته اند، لذا باید ساماندهی جدید شوراها توسط دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: علی رغم تاکیدی که برای ادغام شوراها وجود دارد تعداد اعضاء شوراها همچنان ثابت است و فقط شوراها که با یکدیگر همپوشانی دارند اعضاء آنها در یک جلسه حضور می یابند.

بیژن شهبازخانی نماینده ملایر در موافقت با کلیات این طرح گفت: پیام هفته در این طرح این است که آیا مجلس حق قانونگذاری دارد یا نه ؟ موجب نگرانی بنده است که باید طرحی بدهیم که در آن بگوئیم مجلس حق قانونگذاری دارد یا نه ؟

وی افزود: 23 شورای که اکثر آنها با قانون مصوب مجلس به وجود آمده اند در دوشورا و چند کمیته ادغام شده اند آیا سرعت کار مهم است یا رعایت قانون در کشور ایرادات حقوقی مصوبات شورای عالی اداری وارد است و به اعتقاد بنده صدرصد این مصوبات غیر قانونی است.

شهبازخانی با بیان اینکه به مصوبات شورای عالی اداری ایراد وارد است اظهار داشت: شورای عالی اداری نمی تواند قانون برنامه چهارم را اصلاح کند. شورای پول و اعتبار وظایفی دارد که شورای عالی اداری این شورا را نیز ادغام کردند و کسی واکنشی نشان نداد.

این گزارش می افزاید: ستار هدایت خواه در مخالفت با این طرح اظهار داشت: از آنجائی که امکان حضور تمامی اعضاء با کلیات این طرح در جلسات شورا فراهم نبود به نظر می رسد کاهش تعداد شوراها ضروری باشد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای ایرادات جدی است و اگر مجلس، دولت را ملزم می کرد تا لیست شوراهایی که قرار است ادغام شود را مجلس به دولت اعلام می کرد بهتر بود.

این گزارش می افزاید: با توجه به در دستور کار بودن سوال نماینده سنندج از وزیر بهداشت ادامه رسیدگی به کلیات طرح ادغام شوراهای عالی به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

 همچنین در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه  نمایندگان بررسی مقررات مالی و معاملاتی سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزش را با آغاز کردند، اما بدلیل طرحهای دو فوریتی که در دستور کار امروز جلسه علنی مجلس بود ادامه رسیدگی به این طرح نیز به جلسه بعدی مجلس واگذار شد.  

کد خبر 40199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز