مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

کامران محمدی: همزمان با فرارسیدن ماه محرم، سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران نیز مثل سازمان‌های دیگر، برنامه‌های بسیاری را تدارک دیده است که بیشتر آن‌ها در محلات پایتخت انجام می‌شوند.

این تمرکز در ادامه رویکرد محله‌‌محور شهرداری تهران است که براساس تأکیدات محمدباقر قالیباف، هر روز بیش از پیش، بر فعالیت‌های محلات متمرکز می‌شود.

به این ترتیب، ایام سوگواری محرم شاید بهترین زمان در طول سال برای تحقق این نگاه باشد، چرا که بیشترین میزان همکاری و فعالیت محلات تهرانی در این ماه تحقق می‌یابد و در قالب دسته‌ها و هیات‌های عزاداری، در تمام محلات، به‌ویژه در مناطق جنوبی پایتخت، به وضوح قابل مشاهده است.

سازمان فرهنگی- هنری شهرداری امسال با استفاده از این فرصت و با هدف آسیب شناسی و ‌تقویت باورهای دینی و مذهبی، عمق بخشیدن به معرفت و بصیرت دینی، اشاعه سیره نبوی(ص) و ‌تبیین ویژگی‌های نماز‌ظهر عاشورا در قیام سیدالشهدا(ع) و تعمیق مبانی اعتقادی و تأکید بر ارزش‌های دینی و ملی، 214 برنامه گوناگون را تدارک دیده است که به گفته قائم مقام این سازمان، از اساس برای محلات برنامه‌ریزی شده‌اند.

البته همان طور که می‌توان پیش‌بینی کرد، برخی از این 214 برنامه، گستره منطقه‌ای و شهری نیز دارند که عموما در تقارن ایام دهه فجر و محرم برگزار خواهند شد.

مرکز فرماندهی؛ فرهنگسراها

در این میان، برگزاری سوگواره فرهنگی- هنری عاشوراییان با محوریت فرهنگسرای بهمن، یکی از گسترده‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌ها خواهد بود.

در این فرهنگسرا که یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین مراکز فرهنگی- هنری تهران در جنوب تهران محسوب می‌شود، قرار است بخش موسیقایی سوگواره عاشورایی برگزار شود که یکی از برنامه‌های پرطرفدار هر سال است.

علاوه بر این، به گفته مجید سرسنگی، همایش بزرگ کربلاییان، نمایشگاه هر عاشورایی، ساخت خیمه عاشورایی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی درباره محرم و... از جمله برنامه‌های این فرهنگسرا در ایام محرم است که می‌تواند محله‌های جنوبی تهران را به شکل جدی‌تری با مفاهیم عاشورایی آشنا سازد.

علاوه بر این فرهنگسرا، آن طور که اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران اعلام کرده است، در فرهنگسراهای دیگر نیز برنامه‌های ویژه‌ای اجرا خواهد شد که برخی از آنها تا روز اربعین تداوم خواهد داشت.

فرهنگسراهای تفکر، دانشجو، سلامت، فناوری و هنر، هر یک با برنامه‌هایی که با تعریف شرح وظایفشان همخوانی بیشتری دارد، در این مدت، محور اصلی برنامه‌ها خواهند بود.

جالب آن‌که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری کنسرت‌های پژوهشی با نام «آوای ایرانی» در فرهنگسرای هنر خواهد بود که در کنار سخنرانی‌های تخصصی، معرفی و بازشناسی پیشینه و میراث موسیقیایی اقوام ایرانی را در دستور کار خود دارد.

کتاب‌ها و لوح‌های فشرده رایگان

در کنار برنامه‌های مختلف در فرهنگسراهای مختلف، سازمان فرهنگی‌- هنری، باز هم هدایایی را برای محله‌های پایتخت تهیه کرده است که عموما در قالب سی‌دی به گروه‌های سنی مختلف هدیه می‌شوند.

«شکوفه سیب» از جمله این لوح‌های فشرده است که برای گروه سنی کودک و نوجوان و با هدف تقویت باورهای دینی ویژه این گروه در کنار سایر محصولات، تولید و اهدا می‌شود.

سی‌دی «از مدینه تا مدینه» ویژه مقتل‌خوانی به روایت یکی از علمای شهر تهران، یکی دیگر از این هدایای رایگان است. ضمن آن که هدیه‌هایی نیز برای وعاظ و مداحان در نظر گرفته شده است تا متن‌ها و اشعار مناسب‌تری در دسترس‌شان قرار گیرد.

نکته‌ای که در سال گذشته نیز به شدت مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا از انحرافات سال‌های اخیر در این حوزه جلوگیری شود. کتاب «مقتل ثارالله» ویژه وعاظ و لوح فشرده «سیل اشک» به همراه کتابچه مداحی ویژه مداحان، در این گروه از هدایای سازمان فرهنگی- هنری  قرار می‌گیرند.

اما شاید جالب‌ترین هدیه ویژه محرم این سازمان، لوح فشرده «پرده‌عشاق»  از محصولات مؤسسه نغمه شهر باشد.

این مجموعه، گنجینه‌ای از نغمه‌های عاشورایی قدیم تهران است که با نوای 28 زنده‌یاد از جمله احمد اسماعیل بروجردی، اسماعیل چاووش، احمد دلجو، احمد شیشه‌گران، محمد کوثری و... جمع‌آوری شده و در طول برگزاری نمایشگاه عطر سیب اهدا می‌شود.

عطر سیب و باقی قضایا

از این‌ها گذشته، در پنجمین دوره نمایشگاه عطر سیب هم که از 12 دی در فرهنگسرای بهمن آغاز شده است، هیات‌های مذهبی، کالاهای فرهنگی- مذهبی مورد نیاز خود را به‌طور رایگان دریافت می‌کنند تا با شروع ایام سوگواری، با تجهیزات بهتر و جدیدتر، عزاداری را آغاز کنند.

این نمایشگاه، شنبه 22 دی به پایان می‌رسد، درحالی‌که به گفته سرسنگی، در طول 10 روز برگزاری‌اش، کالاهای مورد نیاز 12هزار هیأت مذهبی را تأمین کرده است.

شاید با پایان این نمایشگاه بزرگ، مسئولان سازمان فرهنگی- هنری، فرصت بیشتری برای برپایی باقی برنامه‌های خود بیابند.

این مراسم، از برگزاری مسابقه با موضوع نهضت حسینی و برپایی نمایشگاه و بازارچه تا برپایی برنامه‌های نمایشی همچون تعزیه را شامل می‌شود.

برنامه‌های گردشگری و اردوهای زیارتی، نمایش فیلم، مسابقه‌های‌ کتابخوانی، روزنامه دیواری، ‌عکس، نقاشی و طراحی پوستر، مراسم قرائت زیارت عاشورا و ‌کارگاه‌های داستان‌نویسی از دیگر برنامه‌های مذهبی ایام محرم است.

کد خبر 41352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز