بارش برف، کاهش تولید، مشکلات توزیع پودر شوینده و کندی تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها در برخی استان‌ها، عوامل اصلی نوسان قیمت و عرضه این کالاها بوده است.

وزیر بازرگانی در حاشیه نشست هیات دولت از اعلام آمادگی کارخانه‌های تولید‌کننده پودر شوینده برای توزیع این محصول با قیمت کمتر خبر داد و گفت: با کمک مالی دولت و تلاش کارخانه‌ها مشکل توزیع پودر شوینده حل شده تا بدین طریق فشاری روی مردم وجود نداشته باشد.

مسعود میر کاظمی با بیان این که امسال دیگر افزایش قیمت پودر شوینده نخواهیم داشت، در توجیه علت افزایش قیمت این کالا در روزهای اخیر، گفت: بخشی از کارخانه‌های تولید پودر شوینده در حواشی قزوین واقع شده که انتقال تولیدات آنها از کارخانه به راه آهن با مشکل مواجه و راه‌ها هم بسته شده بود. طی 20‌روز تا یک ماه گذشته تولید کارخانه‌ها کاهش یافته و مشکلاتی ایجاد کرده بود که با کمک مالی دولت و تلاش آنها این مشکلات رفع شد.

وی درباره علت مختل شدن عرضه و افزایش قیمت نان در برخی استان‌های کشور افزود: معمولا کارخانه‌های تولید آرد بیرون از شهرها واقع شده و آرد مصرفی نانواهایی‌ها باید در بارش برف و زمان کوتاهی تحویل می شد. نامناسب بودن سطح جاده‌ها، باعث کاهش سرعت خودروهای حامل آرد شده و حتی در برخی نقاط امکان تردد خودروهای سنگین وجود نداشت، از این رو شرایط بسیار سختی برای توزیع آرد به ویژه در نقاط سردسیر و کوهستانی به وجود آمد.

وزیر بازرگانی با اشاره به قطعی گاز در برخی نقاط کشور، گفت: دوگانه سوز نبودن نانوایی‌ها نیز پس از  کاهش فشار گاز مشکلات را مضاعف کرد. اما برخی واحدها به سرعت با استقرار منبع و مشعل جدید از سوخت دوم استفاده کردند. همچنین نانوایان برخوردار از گاز نیز به صورت چند شیفته به طبخ نان پرداختند  و نان تولیدی استان های فاقد مشکل سوخت به دیگر استان‌ها ارسال شد تا مشکلی درخصوص تامین نان مردم به وجود نیامد.

به گزارش خبرنگار همشهری، وزیر بازرگانی در حالی بارش برف را علت اصلی نابسامانی قیمت وعرضه نان عنوان کرد که عرضه نان حتی در تهران یا برخی شهرها که با مشکلات کمتری برای تأمین گاز مواجه بودند، نیز با مشکل قیمت و عرضه همراه است.

کاهش کمی و کیفی عرضه نان در تهران و افزایش قیمت این کالا پیش از بارش برف نیز وجود داشته و اکنون نیز با گذشت چند روز از شرایط نامساعد جوی، نابسامانی کمی، کیفی و قیمت این کالا در برخی نانوایی‌ها تداوم دارد.

کد خبر 41976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز