سارا جعفرزاده-خبرنگار: سال‌ها پیش خانه‌های دوچرخه در پایتخت برای نخستین بار در منطقه ۸ راه‌اندازی شد که به دلیل وجود مشکلات، مدتی بعد طرح متوقف و شهروندان از خدمات آن خانه‌ها محروم شدند.

خانه‌های دوچرخه منطقه 8 دوباره فعال شدند

اما با تلاش مدیریت شهری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پاک، قرار است خانه‌های دوچرخه منطقه ۸ مجدد فعال شوند. به همین منظور اخیراً خانه دوچرخه بوستان «کوثر» افتتاح شده و شهروندان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند؛ مجموعه‌ای که پاتوق خوبی برای دوستداران محیط‌زیست و دوچرخه‌سواری است. 

خیابان سبلان را که به سمت شمال بروید، به خیابان شهید حیدری در محله لشکر می‌رسید؛ خیابانی کم‌عرض و طولانی که ترافیک سنگینی دارد و رانندگان را کلافه کرده است. در اینجا اهالی محله لشکر هر روز با ‌ تردد خودروها و شلوغی و ترافیک در ساعات تعطیلی مدارس روبه رو هستند به همین دلیل توسعه دوچرخه‌سواری در این محله ضرورت دارد. «حامد میرزابیکی» معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار منطقه ۸ دراین‌باره می‌گوید: «محله لشکر یکی از محله‌های دارای بافت فرسوده، پرتردد و شهروندان مشارکت‌پذیر است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نخستین خانه دوچرخه را در بوستان کوثر که مجموعه‌ای شناخته شده و فعال است راه‌اندازی کنیم تا به شهروندان بگوییم دوچرخه به عنوان یکی از وسایل غیرموتوری پاک برای کاهش آلاینده‌های شهر و سلامت شهروندان مناسب است.»

  •  مسیر ۶۵ کیلومتری

تصور کنید در یک روز پر ترافیک می‌خواهید به مقصدتان برسید و ناگهان در گوشه‌ای از بوستان محل زندگی‌تان چشمتان به کانکس‌ خانه دوچرخه در فضای ۶ تا ۱۲مترمربعی می‌افتد. خانه‌ای که فعلاً حدود ۲۸ تا ۳۰ دوچرخه دارد و برای استفاده از دوچرخه‌های این مجموعه باید دو قطعه عکس، فتوکپی شناسنامه یا کارت ملی همراه خود داشته باشید. در منطقه ۸ حدود ۶۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد که ۱۰ کیلومتر آن به‌صورت اختصاصی از جمله در بوستان فدک محله نارمک فقط برای استفاده دوچرخه‌سواران است که کاملاً مجزا از سواره‌رو و پیاده‌رو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ۵۵کیلومتر دیگر این مسیر نیز با گذر عابرپیاده در محله‌ها مشترک بوده که با خطوط و علائم دوچرخه‌سواری مشخص شده و جای نگرانی برای‌ تردد در این مسیر وجود ندارد. 

  • راه‌اندازی ۱۹ خانه جدید

با توجه به استقبال شهروندان از خانه‌های دوچرخه، شهرداری منطقه در نظر دارد امکانات دوچرخه‌سواری را در اینجا افزایش دهد. میرزابیگی می‌گوید: «در نظر داریم شهروندان بخش عمده‌ای از سفرهای درون‌شهری کوتاه را با وسایلی مثل دوچرخه و اسکوتر برقی انجام دهند که بعد از راه‌اندازی کانکس‌های دوچرخه، اسکوترهای برقی هم در اختیار شهروندان قرار خواهدگرفت. تا پایان بهمن هم ۱۹ کانکس دوچرخه‌سواری دیگر در محله‌های منطقه راه‌اندازی خواهدشد. یکی از مهم‌ترین وی‍‍‍ژگی‌های خانه‌های دوچرخه عرضه انواع دوچرخه معمولی، دنده‌ای، برقی و سه چرخه به شهروندان است. علاوه براینها آنها می‌توانند از پیک دوچرخه هم برای حمل بار و وسایل خود استفاده کنند که شرایط خاص خود را دارد به‌عنوان مثال تا ۴‌کیلو بار به وسیله دوچرخه و ۴ تا ۱۵ کیلو به وسیله سه‌چرخه حمل می‌شود.»

کد خبر 431664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha